Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsbytardag Uppland  (läst 55863 gånger)

stjernholm

• Uppland
SV: Hönsbytardag Uppland
« Svar #80 skrivet: 20 apr-11 kl 15:35 »
Jag köpte hönsgödsel på plantaget, halvstor säck, nästan 500:-. Jag hade inte tittat på priset men jag låtsades att jag visste  :o (varför gör man så?? istället för att säga -nej det var för dyrt)

Mina kycklingar hämtar jag nu på måndag så jag hade ingen egen skit att gödsla med...

The Game

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 20 apr-11 kl 18:40 »
Ja men då bokar ja ett bord för kryddor då??
Har en jäkla massa potatis som jag aldrig blir av med oxå..
Äkta färsk Markim potatis..=)

/Majsan

CartierChicken

• Uppland
« Svar #82 skrivet: 20 apr-11 kl 18:42 »
I so hope some of you can read english. I read swedish, can't write it, but can speak it after a few drinks :)

I just found out form Länsstyrelsen that I can have up to 15 chickens without permission. I have been wanting to raise chickens for 2 years, in this house, but my Kommun gave me bad information. Anyways, I want to start with 8 various breeds, and a rooster also. I also want to try egg hatching. If I come to the Hönsbytardag, would I need to order chickens ahead of time, or would I find plenty available when I arrive? I also would just LOVE to have a turkey.

I am so excited to start raising chickens. I hope you all don't mind my english. I think this forum will help me to start typing in swedish, if you all can stand many errors :)

Hollieann

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #83 skrivet: 20 apr-11 kl 19:36 »
I so hope some of you can read english. I read swedish, can't write it, but can speak it after a few drinks :)
Hollieann
No problem! Men jag svarar dig på svenska så får du öva, säg till om det är nåttt du inte förstår  :)
Följ tråden här och se vad folk har att erbjuda men sen går det säkert att köpa höns på plats också. Kycklingar äde det kanske tidigt att köpa, mina har i alla fall inte börjat ruva än. Vill du ha någon särskild ras? Kläckägg kan du garanterat få köpa om du talar om vad du vill ha. Svara gärna på svenska  ;)
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #84 skrivet: 20 apr-11 kl 20:53 »
Välkommen, Caratier-Kyckling!  Visst ska vi lära Dej svenska!  Öva på bara, så går det snart lättare!

Potatis går väl alltid åt, Markim.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #85 skrivet: 20 apr-11 kl 21:28 »
Jag köpte hönsgödsel på plantaget, halvstor säck, nästan 500:-. Jag hade inte tittat på priset men jag låtsades att jag visste  :o (varför gör man så?? istället för att säga -nej det var för dyrt)

Mina kycklingar hämtar jag nu på måndag så jag hade ingen egen skit att gödsla med...

Oj j*vlar, skitdyrt ju  :o *haa... haaa...* ::)  Var på något ställe jag med där 500 gram kostade runt 70kr.
Jag hade typ tänkt mig 10kr för en påse. ;D Men då är det ju inte pelletrerat och sådär som grejorna i butiker men lär ju vara mycket drygare (räcka länge) också just för att jag inte gjort något med det innan. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Husfrun

• Uppland
« Svar #86 skrivet: 21 apr-11 kl 07:36 »
Cartierchicken! välkommen :) du kommer säkert att hitta en massa höns och kycklingar utan att boka innan! vi kommer att ha med ca 20 stycken silkeskycklingar,och blandras Isbar/silkes och Isbar/sussex och en granne till mig kommer att ha med superfina Isbartuppar (renrasig)...kalkoner vet jag flera som vill ha, är det någon som kan ta med? välkommen i gänget!//Anna

Lotus

• Ångermanland
« Svar #87 skrivet: 21 apr-11 kl 19:36 »
Åh! Så roligt! Jag kommer på hönsbytardagen!

Har puffat lite på Anders för att få köpa kycklingar/unghöns. Om han inte har så är jag mycket intresserad av att köpa av ngn annan. Ca 10 kycklingar eller 7 unghönor. Har inte plöjt hela tråden men bör man boka djur redan innan bytardagen? Eller anmäla intresse för att köpa? Vilka är det som kommer att sälja? 

En massa frågor- jag har aldrig varit på någon hönsbytardag nämligen  :)

/Lotus

trallallaa

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 23 apr-11 kl 08:01 »
Ja jisses, jag måste dra ner på min "hönsverksamhet" och kan ta med mig:
2 trion Guldhalsade Stora MES, födda -10, 500kr, hönorna värper ett ägg om dagen.
2 par Dv MES, Silverbröstade födda -10,  300kr
Chabo kycklingar  45 kr st 4-5 veckor gamla då
3 st svarta löpankor/ällingar 75 kr st
(13 st grand danois valpar  ::) ::)tages INTE med, men de finns till vecka 22  ::) )
Börjar samla ägg idag lördag 30/4 av:
Chabo, Stor MES ägg, Antwerpen Svart, Holländska Dvärgar, Dv MES,Ko Shamo.

« Senast ändrad: 30 apr-11 kl 12:34 av trallallaa »

anders 67

• Dalarna
« Svar #89 skrivet: 23 apr-11 kl 20:58 »
Är det någon som är intresserad av lite udda trädgårds växter?
Jag har en del lite annorlunda saker men tänker inte gräva upp om det inte blir sålt.
Jag har bl.a kajplök,luftlök,rankspenat och en hel del perenner.Fråga så kanske jag har ;)
Tänker också ta med lite olika tomatplantor,har 19 olika sorter(svarta,vita,röda och rosa.Stora och små.) ,paprika och chili finns också
Hälsning Anders
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #90 skrivet: 23 apr-11 kl 23:18 »
Fan, jag har dubbelbokat och kan tyvärr inte komma :(
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Lillathyra

• -
« Svar #91 skrivet: 23 apr-11 kl 23:32 »
Åh! Så roligt! Jag kommer på hönsbytardagen!

Har puffat lite på Anders för att få köpa kycklingar/unghöns. Om han inte har så är jag mycket intresserad av att köpa av ngn annan. Ca 10 kycklingar eller 7 unghönor. Har inte plöjt hela tråden men bör man boka djur redan innan bytardagen? Eller anmäla intresse för att köpa? Vilka är det som kommer att sälja? 

En massa frågor- jag har aldrig varit på någon hönsbytardag nämligen  :)

/Lotus

Inte jag heller men nu ska bilen få rulla till Ramstalund! Men, som sagt, hur gör man? ??? ??? Berätta ni som varit med förut :D Jag är ute efter Åsbohöns plus tupp. Ska man liksom boka eller?

Kattelinen

• Uppland
    • Kattelinen, lite sådär
« Svar #92 skrivet: 24 apr-11 kl 09:58 »
Skulle ni kunna lägga ut alla fakta på hönsbytardagen?!
 ???
Klockslag- start/slut
hur det är med parkering
finns fika att köpa
mm

Vi ska äntligen skaffa höns! (är uppvuxen med höns)
Och vi ska göra det tillsammans med grannarna vilket underlättar mycket!
Vi vill gärna ha ett par olika raser, bla appenzeller vilken är min personliga favorit!

Det är roligare att vara glad!

The Game

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 24 apr-11 kl 20:03 »
Trallala: fan va kul att du kommer..
Leta upp mej så kan vi kramas sen..=D

Nu har jag dragit skott efrån backtimjan,citrontimjan.pepparmynta,ingefärsmynta,citronmellis,myskamadra tror ja de heter?
ska se om jag kan få fjong på såpnejlikan och lungörten..
Äre något som fattas så säg till..Har det mesta..Gäller bara att det hinner komma upp så jag kan dra skott..
Jo Malört så jag har kommit upp oxå..
En 20 stycket är väl inte för dyrt??

/Majsan

Husfrun

• Uppland
« Svar #94 skrivet: 24 apr-11 kl 23:01 »
Kattelinen! nu är det första inlägget ändrat, så att alla fakta är med :)

Husfrun

• Uppland
« Svar #95 skrivet: 26 apr-11 kl 06:02 »
Åh vad synd att du inte kan komma Micke :( jag hade sett fram emot att titta på dina skinn! men så blir det ju ibland...du får komma i höst istället! och Anders, hur mycket kommer du att ta för kajplöken? någon som tar med majsplantor?//Anna

stickelbär

• Södermanland
« Svar #96 skrivet: 26 apr-11 kl 07:53 »
tjoho, jag kommer till ramstalund på min första hönsbytardag! :D
är det ngn som kommer ha med sig en eller två dv.kochinhönor i ngn skojig färg,gärna värpande?
eller är det det ett önsketänk? ;D

är även jätteintresserad av växter till mitt grönsaksland ex kajplök som ngn sålde plantor av, sötmajs + perenner av olika de slag.
markim, thékoppar med hönstryck på lät fint-ta med många ;D ;D

väl mött allihopa!

ShantiBaba

• Uppland
« Svar #97 skrivet: 26 apr-11 kl 08:56 »
Hej!
Jag skulle behöva köpa några fler dvärghönor till min lilla flock här hemma.. Just nu har jag 5 tuppar och 6 hönor men behöver fler tjejor!
Kommer det säljas hönor den dagen? eller är det bara byte som gäller?

Vet någon annars om det finns någon i Uppland som säljer dvärghöns?

Ha en bra dag!
Bor i ett Pettsonhus med man och 2 små. Det knakar och brakar och drar kallt men jag ÄLSKAR det!! :)

ShantiBaba

• Uppland
« Svar #98 skrivet: 26 apr-11 kl 08:59 »
Ojdå, nu när jag kom till de nyaste inläggen så fick jag svar på alla mina frågor!  ;D hehe
Bor i ett Pettsonhus med man och 2 små. Det knakar och brakar och drar kallt men jag ÄLSKAR det!! :)

Lotus

• Ångermanland
« Svar #99 skrivet: 26 apr-11 kl 22:11 »
".............
Vet någon annars om det finns någon i Uppland som säljer dvärghöns?

Ha en bra dag!

I Norrtälje finns ett hönseri med massor av raser och höns i olika storlekar. PM:a mig om du vill ha telefonnummer!

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 6 användare (2 dolda)
Berberis, Allt i allo, huanengpulley, Septentrial

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser