Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt land ?  (läst 15113 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Nytt land ?
« Svar #40 skrivet: 14 feb-11 kl 13:21 »
Helskotta, då måste jag sätta fart o fixa ett nytt pass, mitt är gammalt och så är jag inte svenskt medborgare..så det tar lite tid. Barnen, dom måste antagligen också ha pass då?

Jag donerar gärna en gotlandskanin ifall det inte innebär några krockar med myndigheter. och kindahöns, då behöver du ingen kläckare  :D Dom är bättre än 10 kläckmaskiner  :D

Ett par lådor spik får vi med i bilen om någon vill bidra med det (kollar med alternativaren som har en man i byggbranchen  ;) )

Jag tror vi får starta en ny tråd så att alla hittar...  :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

tinna.m

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 14 feb-11 kl 13:54 »
Slagfälla till oönskade snyltare tycks behövas ???
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Gamina

« Svar #42 skrivet: 14 feb-11 kl 13:55 »
Fortsätter med lite tankar, blev avbruten förut.
Är höns en så smart ide i TS läge? Höns kräver spannmål vintertid och det tar ganska lång tid innan ungtupparna blir ätbara vilket gör att man måste vinterfodra dem ett tag också om man inte får kycklingarna väldigt tidigt. vist kan man slakta i förtid men utbytet blir ju därefter.
Kaniner känns som en mer hållbart djruslag iom att de äter strå och därmed borde kunna kalra sig på sådant TS inte har möjlighet att äta själv.
Frances, nackdelen med Kindhöns och även mina Gotlandshönor är att de sprutar ut kycklingar, som måste födas upp till slakt, istället för att ge ägg.
Genbank för Gotlandshöns

pålle

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 14 feb-11 kl 13:59 »
Esten vad för storlek på batteri behöver du mått ock amper tal?

Frances

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 14 feb-11 kl 14:08 »
esten, se din "egna" tråd jag lagt på ljugarbänken, det är bäst om du själv är med och styr upp lite  :D

Självklart Gamina, men eftersom "genbank" är högst oaktuellt av vissa skäl.. ;) .så behövs det kanske en eller två ruvare, sen kan man ju ha andra som är bättre på producera isåfall...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gamina

« Svar #45 skrivet: 14 feb-11 kl 14:15 »
Jamen då så. Vill bara ta upp frågan så inte folk "öser" mer problem över dig :D. Risken är ju att folk vill vara så snälla så det blir för mycket.
Kan du kolla upp kostander för dåligt foder och gödsel? Måste ju finnas någon som säljer för annat än ockerpriser.

Ja Frances visst är genbank inaktuell men lantrashöns kan ju vara en fördel iom attd e är så goda fodersökare (finns säkert andra raser som är det med), några Blommehöns från icke ruvningsvillig besättning kanske vore något och en Kinda/Gotlänning för ruvandet?
esten hur mycket säd tror du att du kan odla fram och ta reda på?
Genbank för Gotlandshöns

Misse

• nr 9424
« Svar #46 skrivet: 14 feb-11 kl 14:22 »
Kostar för mycket att hyra in och min egen saknar motor .

Vad behöver du för motor?
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

esten

• -
« Svar #47 skrivet: 14 feb-11 kl 14:29 »
Vad behöver du för motor?

Jag vet inte hur stor den är faktiskt .

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #48 skrivet: 14 feb-11 kl 16:42 »
behöver veta närmaste större samhälle eller by,din adress,samt vad du kan idka byteshandel/sälja för att få en vettig inkomst att kunna köpa in de saker du behöver.

Jag kan nog kanse ta Vanen över,om bara det finsn ngn skicklig mekaniker med i lasten.kan dock -ej-betala hela resan själv. sitetr i ungefär samma sits som Esten.
Disability is an attitude

Frances

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 14 feb-11 kl 17:01 »
Thina, det var det som var min tanke med medresenärer, att dela på kostnaden! (Dessutom kan det ju vara väldigt roligt)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #50 skrivet: 14 feb-11 kl 17:14 »
Om vi ska be moderatorerna att ändra lite i trådarna, så att det som inte handlar om att odla tillräckligt för husbehov istället hamnar på Ljugarebänken, så blir det mer överskådligt. Eller åtminstone i fortsättningen skriva om odlingen och självhushållningen här, och om den andra hjälpen i estens tråd på Ljugarebänken.

Åter till ämnet.

Både vissa fjäderfä och kaniner kan i huvudsak leva på resterna av odlingen. De förbättrar odlingsförutsättningarna genom att ge gödsel och hålla nere de ytor som för tillfället inte odlas, och genom att minska snigelproblemen. Även kaninerna minskar snigelproblemen, om man har dem i betesburar runt odlingarna, när marken är ordentligt betad finns det mindre för sniglarna att äta, och det är svårare för dem att ta sig till odlingarna utan att torka ut.

Så en samverkan mellan odlingar och djur är nog nödvändig, särskilt som gödsel är svår att komma över. Samtidigt måste man ha tillräckligt med vinterfoder för avelsdjuren, och man måste ha rovdjurssäkra nattbostäder, så de kostar en del investeringar. Kan livdjur och kött säljas/bytas i sådan omfattning att de bekostar stängsel och annat materiel, samt det foder som inte går att producera själv?

Ett alternativ, om det ordnas med en kläckmaskin, är att inte ha några avelsdjur av fjäderfä över vintern, utom möjligen värphöns, och istället kläcka nya varje vår. Nackdelen med det är att man inte har ankor som äter det tidiga ogräset och de första sniglarna. Fördelen är att man slipper betala för vinterfoder. Jag har svårt att bedöma vilket som är bäst i detta läget.

Inhägnader är i alla fall en god investering, som skyddar odlingarna för vilda djur också, och då kan man för bara lite extra stängsel lätt hålla tamdjur också. Strömaterial måste ordnas, men ger samtidigt ett bidrag till marktäckningen. Och det finns gratis strömaterial, tex grankvistar, grovt gräs, säv m.m. som man kan skörda själv.

Lämpligen inhägnar man perenna växter som är smakliga för tamdjuren separat, så att man kan släppa djuren på hela ytan på vinter och tidig vår. Det underlättar även skötseln av odlingarna och växtföljden om man håller perenner och vedartade växter separat från de ettåriga grödorna.

Några enkla kallbänkar att förodla i ökar skörden och underlättar att odla som jag beskrev i mitt förra inlägg. Man kan förodla även senare på säsongen, så att man har småplantor att sätta där man skördat tidigt, så kan man få två skördar på samma yta.

En viss fröodling är bra att ha, så man slipper köpa nya frön varje år. Baljväxter och tomater korsar sig sällan. Om man håller gurkväxter av samma art så kan de korsa sig, men det är ganska enkelt att skydda blommorna och sköta pollineringen själv. så att man får sortäkta frön. Här finns det mycket att klura på, frön håller ju i några år, så man kan fröodla bara en sort av en art varje år, men odla så mycket att det räcker i 4-5 år, och växla med andra sorter de andra åren. Att byta frön med andra är ett annat sätt att få nya frön billigt.

Att ha många perenna grönsaker gör att man kan skörda under en längre säsong. Det finns väldigt många fler perenna grönsaker än dem vi vanligtvis tänker på.

Ett enkelt växthus, byggplast, fiberduk mm är andra sätt att förlänga säsongen och öka skörden.

Olika sätt att förvara och konservera skörden är också viktigt, så att man har näringsrik och fräsch mat hela året. Groddar är ett sätt att få färskt grönt på vintern.

Det finns mycket att tänka på, och många olika tekniker/teorier som ska samverka för att man ska kunna leva helt på sitt stycke mark.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #51 skrivet: 16 feb-11 kl 03:15 »
Det du bör satsa på är permakultur. Ett sätt att jobba med naturen så det blir enkelt o lättskött.

Här kan du läsa om en kurs som hölls i Estland.

http://www.wellspringpermaculture.com/the-collective-blog/93-introducing-permaculture-in-estonia

Permaculture In Practice 1/6

Attes matte

• Jämtland
« Svar #52 skrivet: 16 feb-11 kl 13:46 »
Jag vill bara säga att i somras odlade jag potatis ovanpå min lerjord med hjälp av "lasagne-odling", alltså en upphöjd bädd. Jag använde mig i huvudsak av halvmultnad kanin-gödsel med tillhörande halmströ, blandade med lite av söndersmulad lerjord och gräs/ogräsklipp och lade potatisarna högst upp på allt detta. Det var inte mer än en och en halv decimeter tjockt tror jag. Sen strödde jag på ett tunt lager lerjord blandat med kompost och till sist täckte jag med halm.
Jag satte alldeles för sent (typ kring midsommar) och jag trodde ju att det inte skulle bli nånting alls. Men SHIT, vilka potatisar jag fick! En del var i bakpotatis-storlek på bara två månader, och varje stånd innehöll i snitt tolv potatisar!  :o  Kaninskit verkar vara rena rama dynamiten för potatisodling!  ;D
Jag har styv lerjord på nästan hela gården här. Blir geggamojja när det regnar och hårt som betong när det torkar. Och efter fjolårets lyckade lasagne-odling så kommer jag aldrig i livet att sätta spaden i den där jävla lerjorden igen!  ;D

Jag hoppas att man i "projekt hjälpa esten" kan få till några odlingsbäddar eftersom dom är otroligt mer lättjobbade när dom väl är klara. Skönare arbetshöjd och man trampar aldrig i dom, så det blir aldrig packad jord/lera i dom. Enligt mig helt överlägset om man har lite "strul" med kroppen.  ;) Och så tinar dom ju fram tidigare på våren.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #53 skrivet: 21 feb-11 kl 00:53 »
När växthuset är lagat så kan du kanske odla potatis inne i växthuset i liknande behållare.

http://www.bakker.se/r_94445-027/Odlingstillbeh%C3%B6r/Planteringss%C3%A4ck-f%C3%B6r-potatis.htm

Eller genom att plantera i gamla däck. Det skulle väl ge en mycket tidig skörd?

pålle

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 21 feb-11 kl 09:33 »
När växthuset är lagat så kan du kanske odla potatis inne i växthuset i liknande behållare.

http://www.bakker.se/r_94445-027/Odlingstillbeh%C3%B6r/Planteringss%C3%A4ck-f%C3%B6r-potatis.htm

Eller genom att plantera i gamla däck. Det skulle väl ge en mycket tidig skörd?

eller i gamla ner kapade oljefat

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, KJE, Ylvalifalk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser