Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt land ?  (läst 15085 gånger)

esten

• -
Nytt land ?
« skrivet: 06 feb-11 kl 20:44 »
Står i valet och kvalet av att bestämma mig för om jag ska odla i mitt gammla land eller om jag ska bryta nytt land .

Förutsättningar .

Nuvarande land : gammal åker med tung lerjord , som drabbas av försommar torka och blir stenhård . Går bara att bruka = gräva i under en mycket kort period på våren . Höstarna är ofta mycket regniga här och grävning på hösten är svår med leran .
Ogräs i åkern nu , kvickrot i massor , mjölktistel , åkermynte och maskrosor . även gåsört .
Landet ligger i öppet läge med full sol .

Ev. nytt land : Skyddat bakom en lada och huset , mycket skugga . Jorden är en skogsdunge med aplar , ask och hassel . Har inte grävt så jag vet inte hur det ser ut med humus och ler i jorden .
Gräsen som växer där är hundkäx och liknande som tyder på högt kväve , tidlösa , sippor , gullvivor och liknande .

Vad tror ni om att byta ? Är det bekymmer med så mycket skugga . Huset från norr och ladan i väster .

pyromanen

• Gäst
SV: Nytt land ?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-11 kl 20:53 »
Inget av alternativen låter idealiskt.  Det leriga lannet skulle kunna förbättras genom några års kombinerat träda/ogäsbekämpning/jordförbättning. 
Solen är svår att flytta på så är det mycket skuggigt i det andra lannet så låter det inte som nåt bra alternativ. 
Är det ett stort lanne du har/har behov av?  Om inte kanske det kunde vara ett alternativ med högbäddar/"pallkragar" eller liknandne där du tar jord från det skuggiga stället o fyller i lådor på ett soligare ställe?

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 06 feb-11 kl 21:05 »
Landet kommer att bli ca 400 kvm . Då jag ska odla för hela årsbehovet . Så att odla i kragar eller ordna högbäddar är inte aktuellt .
Har inte varken pengar att hyra maskiner för eller är stark nog själv att kärra så mycket material .

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 10:26 »
Esten, har du kollat ordentligt vad det är för jord på det andra stället?  Gåsört och hundkex har jag massar av i min lerjordsträdgård hemma, men inte i min sandjord på sommarstället.  Sippor och gullviva finns på båda.  Skugga är inte bra.

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 07 feb-11 kl 16:29 »
Gåsörten växer bara på det nu öppna landet , inte det tilltänkta i skuggan .
Och det är fortfarande ca 40 cm snö så det går inte att kolla jorden än , och har inte tänkt på detta tidigare med nytt land .

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 07 feb-11 kl 16:50 »
Tror inte på ett trädgårdsland i skugga, blir nog mera sjukdomar och sämre skördar. Om du inte får tag i växter som gillar skugga som jag just nu inte kommer på några. Kan du inte täckodla din leråker med typ gammal halm eller annat du kan få tag i så slipper du ifrån en del av det jobbiga grävandet och ogräsrensandet - lägg potatisen direkt på marken, fyll på med rejäl täckning från start och sedan varteftersom. Problemet med täckodling numera är snigel >:D som får fritt spelrum under täcket ;D. När du sätter fröer eller sättlök gör du rader som vanligt och när sådden  kommit upp en bit täcker du runt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 07 feb-11 kl 17:01 »
Och detta ÄR sniglarnas paradis nr ett .
De finns överallt till och med högt upp i fruktträden och på stenfasaden på huset .

Så man bör kunna ogräsrensa och snigelrensa ett par ggr per dag , minst .

Jorden är verkligen så kompakt att den inte går att gräva med spade . Om inte allt är som gegga som fastnar på spaden och på skorna är det betong .
Det är en mycket kort period man kan försöka göra något i den .

Därför skulle det nya stället enligt mig bli bättre då det dels inte drabbas lika hårt av försommartorkan då det skuggas . Och eftersom det varit ängsmark under en lång period borde vara mer humusliknande jord .

Det är ju bara norr och väster som är skuggade med byggnader medans det är träd i  söder och öster .

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 07 feb-11 kl 19:06 »
sniglar  >:D. Då får det bli en annan tankebana - växter som tål lite halvskugga på din nya plats och som sniglarna inte gillar - I frökataloger brukar det anges vad som tiål halvskugga och sedan får du prova dig fram vad sniglarna inte gillar - dom är outgrundliga - ibland äter dom nästan ihjäl min lök medan året efter får den stå nästan ifred ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

pyromanen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 feb-11 kl 20:10 »
Fast om det är ett självförsörjningslanne funkar det ju inte att bara odla det sniglarna inte gillar. Och skuggigt lanne är nog sämre än ett i sol om man har gott om sniglar.  Kan du inte lätta upp din lerjord?  Fräsa ner några lass sand och en djupströbädd från ett fårstall eller nåt?

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 11 feb-11 kl 11:26 »
Att leran är styv och blir hård under försommartorkan är ingenting du behöver ha panik över. Men du kan ju gräva i den och kolla så att den inte är helt hopplös. Lerjordarna ser liksom ut så när de torkar upp. En mörk och humusrik lerjord får man jobba en hel del med för att få :)
Får du purjolök och vitkål att etablera sig i den jorden så har du bra växter som dels har djupa rotsystem och bryter ihop jorden, lämnar mycket skörderester och vitkålen som täcker ut ogräs bra med sina stora blad.
Grönsaksodling i skugga tror jag inte på. Dock kan du nog få "alternativa" grönsaker att etablera sig (t.ex. den gode henry/lungrot) eller kanske plantera lite buskar som även kan ge lite i skugga (t.ex. aronia, bärhäggmispel, slånaronia, svartvinbär)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

tench

• -
    • Solrot
« Svar #10 skrivet: 11 feb-11 kl 12:41 »
Du kan förstås testa att plantera eller så direkt i jorden som den är, men resultatet kommer troligen inte bli så bra.
Om du inte orkar gräva kanske du orka täcka? Lägga upp rejäla komposter över ytan kommer locka till sig en väldig massa organismer som förbättrar strukturen i jorden.
Misstänker dock att täckningen kan vara minst lika kämpig som grävningen. Det säger i alla fall min erfarenhet av kompostbygge (fast då var det rejäla kompostlimpor).
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 11 feb-11 kl 13:27 »
Mikrolivet lever och frodas och jag har sällan sätt så många , stora och feta daggmaskar i ett och samma spadtag .
Men även endel knäpparlarver mm. mindre kul .

tench

• -
    • Solrot
« Svar #12 skrivet: 11 feb-11 kl 14:05 »
Det är ju bra. Jag tänkte väl mer att tillförseln av organiskt material skulle underlätta för att förbättra strukturen eftersom grävande organismer brukar gilla det. Dvs. att det skulle kunna fungera bra istället för grävning.
Är det öppen jord redan nu så kan du testa att luckra lite i ytan och så djuprotade växter som t.ex. vitsenap, rödklöver och oljerättika som bryter upp jorden.
Må gott \o/

tench

• -
    • Solrot
« Svar #13 skrivet: 11 feb-11 kl 15:00 »
Hm, jadu. Det blir svårt att ordna nya odlingsland ifall du inte vill/har tid att lägga någon energi på det.
Markduk direkt på och plantera ner i. Kanske ger det inte så bra resultat ifall jorden är kompakt, men kanske ger det något?
Potatis under halm.. (sök i forumet)
.. är väl det som jag kan tänka mig är minst arbetskrävande. Men markduken kostar förstås.
Må gott \o/

tench

• -
    • Solrot
« Svar #14 skrivet: 11 feb-11 kl 15:12 »
Ja, då är det minnsann inte lätt. Om du inte får hjälp förstås.
Det man förlorar i hälsa, vinner man i vänskap... eller vänta..så kanske den inte gick :)
Lycka till oavsett hur du väljer att göra.
Må gott \o/

Gamina

« Svar #15 skrivet: 11 feb-11 kl 15:29 »
Du har inget stall i närheten som strör med torv, halmpellets eller halm (undvik spån). Hästfolk brukar alltid vilja bli av med gödsel och det brukar vara en väldigt stor andel strömaterial i den gödseln. Du får iofs jobbet med att lasta och köra det.
Iom att hästfolk slösar strö så borde det gå att odla i det bara genom att lägga ovanpå leran utan att det blir för starkt. Potatis bör kunna trivas i detta. Du får iofs problemet med sniglar men att gräva i skuggan tror inta jag på och det blir nog itne så lätt det heller. Om några år bör du dessutom ha en utmärkt matjord.
Jag vet själv hur hopplös leran är, antingen betong eller gyttja. Jag hade nästintill ren rödlera i mitt grönsaksland när jag började. Det börjar bli en aning bättre fläkckvis men endel är fortfarande något en krukmakare skulle bli grön av avund över.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

« Svar #16 skrivet: 11 feb-11 kl 15:51 »
Typiskt! Synd att vi inte kan teleportera våran göselstack till dig då hade du haft kanonjord ganska snart.
Mögliga rundbalar med halm, hö eller silage finns säkert inte heller. Funkar ju iallafall för att få till en bättre struktur på jorden även om det inte ger någon gödning.
Genbank för Gotlandshöns

tinna.m

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 11 feb-11 kl 16:59 »
Tror du behöver en drös Woffare(heter det så? sova soffa-fåmat-jobba halv dag?)
Går det att repa organiskt material när vintern är slut, så kan det funka att täckodla om du drar upp plantor innan.
I princip skulle du kunna täcka fältet med sand, och stoppa i plantor en och en. Då slapp du sniglar, ogräs -iaf nån vecka- och jorden hade lättats upp-
Sniglar går hårt åt det som direktsås.
Växtbarriärer i kanten på stycket, citronmeliss, salvia, lavendel m.fl funkar.
I mesta mån odla sånt som sniglarna skyr, attraktiva grödor i mitten av stycket. Kanta hela stycket med aska/kalk, ffa i början av säsongen.
Ordna kurser, du kan så mycket, folk med ork i händer och rygg byter gärna praktisk kunskap mot teoretisk.
Ont i kroppen ger tungt sinne när man vet allt som behöver bli gjort.
Kram på dig!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

knodden.

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 feb-11 kl 10:26 »
Vill/har tid = har inte råd helt enkelt , inte på soc
energi = orkar inte fysisk med de handikapp jag har

inte tillgång till nån gammal jordfräs?

tinna.m

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 12 feb-11 kl 14:09 »
Kostar för mycket att hyra in och min egen saknar motor .

Mao behövs en motor..?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser