Den torken på bilden är konstruerad så att ju mer den belastas från sidorna desto mer vikt tål den uppifrån... vet jag eftersom det är jag som har byggt den

Varje "trapets" del är 1 meter bred och går att bära på två man vilket gör att den är enkel att dels anpassa efter mängden hö och dels kunna plocka isär när det är dags att städa inför höskörd - på denna kommer man med lätthet in i själva fläktkanalen tom och kan städa ur den.
Med alla 5 sektionerna rymmer den ca 20 ton i småbal men den går att anpassa till såpass lite som 5 ton genom att bara använda första och sista sektionen.
Till nästa år blir det kanske en tork till, det är bättre med två mindre torkar än en bamsing.
Att köra en 5kw fläkt på en halvfull tork gråter man inte över... men att köra en 25kw tork halvfull blir man gräsligt ledsen av

Två st 5kw torkar som kan regleras vad avser längden gör att man kan ta in mellan 5 och 40-45 ton i småbal och ändå ha ok torkkapacitet och elförbrukning i förhållande till mängden hö.
Så börja med att fundera på vilka hömängder ni kommer att ta in innan du väljer storlek på fläkt, sedan styr storleken på fläkt hur stor själva torken blir eftersom den storleken baseras på dels hur stort luftflöde fläkten ger och hur stort mottryck fläkten klarar av och dels av rummets geometri med olika lagringshöjd m.m.
Jag kan rekommendera att klä in golvet med masonit - den är lätt att hålla ren, går lätt att skjutsa balar främför sig på (att slippa lyfta i onödan sparar mycket ork) och den är ganska luftät vilket ökar torkens prestanda (ju tätare loggolv desto mindre av torkluften går till spillo).