Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hötork  (läst 9627 gånger)

marianner

Hötork
« skrivet: 06 feb-11 kl 14:03 »
Hej är det någon som vet hur man bygger en hötork
att ha på skullen ?? Ritning??

brainghost

• Småland
SV: Hötork
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 19:25 »
Håller med föregående "talare".

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 08 feb-11 kl 18:03 »
Den torken på bilden är konstruerad så att ju mer den belastas från sidorna desto mer vikt tål den uppifrån... vet jag eftersom det är jag som har byggt den  ;D

Varje "trapets" del är 1 meter bred och går att bära på två man vilket gör att den är enkel att dels anpassa efter mängden hö och dels kunna plocka isär när det är dags att städa inför höskörd - på denna kommer man med lätthet in i själva fläktkanalen tom och kan städa ur den.

Med alla 5 sektionerna rymmer den ca 20 ton i småbal men den går att anpassa till såpass lite som 5 ton genom att bara använda första och sista sektionen.

Till nästa år blir det kanske en tork till, det är bättre med två mindre torkar än en bamsing.

Att köra en 5kw fläkt på en halvfull tork gråter man inte över... men att köra en 25kw tork halvfull blir man gräsligt ledsen av  ;)

Två st 5kw torkar som kan regleras vad avser längden gör att man kan ta in mellan 5 och 40-45 ton i småbal och ändå ha ok torkkapacitet och elförbrukning i förhållande till mängden hö.

Så börja med att fundera på vilka hömängder ni kommer att ta in innan du väljer storlek på fläkt, sedan styr storleken på fläkt hur stor själva torken blir eftersom den storleken baseras på dels hur stort luftflöde fläkten ger och hur stort mottryck fläkten klarar av och dels av rummets geometri med olika lagringshöjd m.m.

Jag kan rekommendera att klä in golvet med masonit - den är lätt att hålla ren, går lätt att skjutsa balar främför sig på (att slippa lyfta i onödan sparar mycket ork) och den är ganska luftät vilket ökar torkens prestanda (ju tätare loggolv desto mindre av torkluften går till spillo).

hayproducer

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 11 feb-11 kl 13:41 »
På Akron hemsida kan man läsa data om vilken kapacitet som olika fläktar har. du kan oxå få hjälp med dimensioneringen.

Man bör nog sträva efter att ha lite överkapacitet på fläktarna, en 7,5kwh elmotor drar inte 7,5 kwh om den bara går på halva kapaciteten, skillnaden på en 7,5 kvh fläkt ligger på mellan 11 och 15 amp beroende på hur den belastas.

Vi kommer att bygga om våra hötorkar till våren, vi ska ha ribbgolvet ut till väggen, därför att pressade balar torkade inte bra de som låg närmast väggen.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 11 feb-11 kl 19:53 »
Precis, en trapetstork kräver att det är ungefär lika mycket hö runt om dvs att det staplas lika högt som brett.

Passar inte rummet för detta så är en ribbgolvstork bättre och är inte särskilt mycket svårare att bygga.

Torken måste anpassas efter hur rummet ser ut, på en loge passar ribbgolv bäst och på en annan blir det kanske bättre med trapets.

Sen kan man öka effektiviteten på torken genom att se till att golvet är ordentligt tätt och gärna att ytterväggarna är rejält täta om man staplar mot dessa.
Dock måste man se till att alla tiotusentals kubikmeter luft per timme som man blåser in på logen faktiskt har nånstans att komma ut från skullen och att där torkluften går ut ligger långt från där fläkten tar in luften så att man inte blåser in "begagnad" luft.

Även Nordpost har haft länkar till bygge av tork, dom har även haft lite uträkningar om vilken typ av tork som kanske passar bäst för just den logen.

marianner

« Svar #6 skrivet: 12 feb-11 kl 19:33 »
men om man som jag tar in löst hö vilket
tror ni passar bäst då så man inte får det
blåst överallt?

hayproducer

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 12 feb-11 kl 20:19 »
Trapets tork skulle jag bygga om du tar in löshö, utformningen beror på byggnaden och höjden från golv upp till hammarbandet.

Det går ju att bygga med ribbgolv oxå, men den passar nog bättre till höbuntar, men smaken är ju som baken, dvs delad.

Jag vet om en trapets tork till salu, nej 2st vet jag om, en i mariestad en i jämtland.

Har du bra kräm i motorn så kan allt hö hamna uppe vid taknocken,hmm ;D

Som Tacitus nämnde så har Nordpost ritningar, har haft i alla fall. jag byggde våran tork efter den, men den ska snarast ändras.

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #8 skrivet: 13 feb-11 kl 10:36 »
Jag har en hötork till salu; är en tät längsgående kanal på ca 1x1 m med öppning ca 20 cm på båda sidorna som blåser ut luften igenom ett golv med ribbor och upp igenom höet. Har inte mått eller bilder nu men pm:a om intresse. Finns utanför Hörby i Skåne.
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

nordtravare

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 04 apr-11 kl 00:03 »
Hökanoner med tillhörande fördelare och färdiga torkar finns massor på nedlagda kogårdar,till många gånger bra priser men tänk på att det skall vara gnistfra kanoner och fläktar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser