Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga litet hus  (läst 6244 gånger)

sanne från bohus

• Bohuslän
bygga litet hus
« skrivet: 06 feb-11 kl 11:47 »
Jag ska bygga ett litet hus att bo i under sommaren till att börja med. Storlek ca 6-8 m2. Jag har fått tag på sjysst begagnat virke i dimensionerna 125x250 mm. Dvs rejäla bräder. Är det någon som har förslag om hur man kan bygga med dessa på ett enkelt sätt. Liggande eller stående? Så tjocka att man ska/kan timra dem. Hur gjorde man förr med så här kraftiga bräder?

Tacksam för lite tankar om detta.

Sanne

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
SV: bygga litet hus
« Svar #1 skrivet: 06 feb-11 kl 12:14 »
Hur mycket virke har du?

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 06 feb-11 kl 14:28 »
125 mm är ju ca 5 tum, vilket söderöver var en ganska vanlig tjocklek på timmrade väggar.

Ett alternativ till knuttimring är ju att bygga med något som liknar skiftesverk - där har man tappar i änden på timmret som sedan träs in i uttag i stolpar - lite grann samma som man gjorde runt fönster och dörröppningar i "vanliga" timmerhus.

Knuttimrade hus slog ju inte igenom förrän på 1500-talet och i tex Småland levde husbyggen med skiftesverk kvar in på 1900-talet  ;D

En modern variant på detta kan ju vara att använda spikningsplåt och ankarspik istället för att hålla på med tappar, slår du sen bara brädfodring eller annat ytskikt utanpå så syns ju inget av detta.

Stående timmer tvärs igenom i hela huset har jag endast sett i ett hus som var byggt av överbliven gammal järnvägslipers  ;D under senare hälften av 1800-talet så satsades det massor på utbyggnad av infrastruktur (läs järnväg) och jag antar att någon härvid gjorde ett fynd.

sanne från bohus

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 06 feb-11 kl 20:42 »
Tack för jättespännande svar!! 
Jag ska sätta mig in i detta mer..

Hur mycket virke jag har? det är räcker nog till flera små hus..

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 06 feb-11 kl 20:48 »
Om du har gott om virke skulle jag välja att ha virket liggande dvs att väggen blir 25 cm tjock.
Då får du maximal isolerande effekt av virket.
Jag har sett "moderna varianter" av timmerhus där virke likt ditt staplats på vartannat och spikats ihop i varje lager men då var det vanligt 50mm virke.

Lycka till

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #5 skrivet: 07 feb-11 kl 18:39 »
Jättekul projekt! Vill bara säga att Sex kvadrat är VÄLDIGT litet. Jag tror det är svårt att förstå hur litet det är innan man bor i det. Min vagn är 6,7 kvadratmeter och det var litet må jag säga :P
Det du kan göra för att få mera utrymme är att ha högt i tak så du kan ha loft för förvaring och kanske sovutrymme. Vilken lyx att ha så mycket virke av den dimensionen :)

Ett bra sätt att tänka på om du tänker ha större i framtiden är att rita upp huset på kanske 40 kvm eller vad du har tänkt och sen göra det här första huset till ett av det framtida husets rum så att säga. Då blir det så mycket lättare att bygga ut på ett bra sätt när det är genomtänkt från början. Men du kanske inte vill ha större förstås :)

Om jag bygger ett litet hus igen någongång tänker jag bygga ena långväggen högre än den andra och ha lutande tak och alla fönster i den högre väggen samt dörr. Den sidan blir mot söder så får man maximal solvärmeeffekt och bra ljusinsläpp samt inga fönster i det kalla norr. Bara ett tips på hur man kan göra :)
Lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

sanne från bohus

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 12 feb-11 kl 16:46 »
Tack för många bra tips här..! Nu är det dessvärre så att virket jag trodde jag hade tillgång till...gick mig ur händerna.. :( :(.Så den trevliga timmerhusidén är lagd på is..(Tankarna går nu istället åt att bygga ett mindre "hus" på hjul..)
Googla på: Eremitens koja  ...rolig och smart tanke att återanvända virket i gamla lador...+ praktisk och charmig..

Sanne
« Senast ändrad: 12 feb-11 kl 22:47 av sanne från bohus »

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #7 skrivet: 12 feb-11 kl 22:56 »
(Tankarna går nu istället åt att bygga ett mindre "hus" på hjul..)

Då kanske en länk till tiny house blog är helt i sin ordning? ;) Lycka till!
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #8 skrivet: 13 feb-11 kl 00:31 »
Då kanske jag får göra reklam för min tråd om mitt vagnsbygge om du har missat den? Där kan du följa bygget från start till slut :)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84453.0

Här har du en kompis vagn, nästan bara bilder så kanske lite mer inspirationstråd :)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=99943.0

Och en annan väns tråd om vagn
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=99948.0

Ser fram emot att följa ditt vagnsbygge istället då, här på forumet kan du få mycket hjälp :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

brainghost

• Småland
« Svar #9 skrivet: 13 feb-11 kl 06:42 »
Du får en gammal husvagn gratis nästan istället för att springa omkring o leta grejer till "husbygget"gör något rimligt istället.....

lissjax

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 15 feb-11 kl 11:58 »
Här är ett annat tips på "hus på hjul" bygge.

www.off-grid.se

Mvh Anna

Den som äger en boksamling och en trädgård saknar intet / Cicero

sanne från bohus

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 19 feb-11 kl 20:46 »
Tack för alla bra tips! Då får man förkovra sig lite..

sub rosa

« Svar #12 skrivet: 24 feb-11 kl 19:42 »
Googla Engelska "post ang beam" -hus.

Skitfräckt med lite grövre virke!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 25 feb-11 kl 07:20 »
Ska du ha ett sa litet hus ar det nog enklare att flytta nagon annans. Det brukar finns "hus bortskankes" annonser pa blocket. Eller bara skaffa en begagnad husvagn?

Dela detta:

* Inloggade just nu

848 gäster, 2 användare
donderboss, Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser