Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  övergödd pumpa?  (läst 3002 gånger)

Marieberg

• Gäst
övergödd pumpa?
« skrivet: 10 jul-06 kl 14:03 »
Jag odlar för tillfället pumpa i en gammal lövkorg (det funkade utmärkt förra året) men det verkar som om jag i år har övergött plantan med alldeles för mycket kompostjord. Mitten av Juli närmar sig och pumpan utvecklar en enorm mörkgrön lövprakt på bekostnad av blommorna. Hur kan jag åtgärda detta? Hjälper det att klippa av några av de starkaste bladen så att pumpan känner sig "hotad" och börjar tänka på reproduceringen? Mina andra pumpor växer i markhöjd och de mår alldeles utmärkt (jag har inte gödslat dem så hårt).

Marieberg

• Gäst
Re:övergödd pumpa?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-06 kl 22:00 »
Nu närmar sig slutet av Augusti och tyvärr kunde ingen tipsa mig om hur jag skulle sköta om min pumpa.
I mitten av Juli klippte jag av de kraftigaste bladen, vilket fick till följd att plantan började producera mängder av hanblommor...
Dessa följdes dock av ett fåtal honblommor och plantan har nu fått en pumpa som än så länge är ca. 20 cm lång. Jag vet inte vad pumpan heter på svenska - i Tyskland kallas den Muskat-Kürbis och den är en delikatess!
« Senast ändrad: 26 aug-06 kl 22:01 av Marieberg »

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 26 feb-07 kl 07:05 »
kan det vara myskpupma??? en nyhet från weibulls i år ???
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 01 mar-07 kl 16:08 »
Gurkfamiljen älskar ju näring så det borde inte vara problemet. Själv odlade jag i somras gurkor, sommar- och vintersquash i en komposthög som enbart innehöll det jag gödslat ut från hönshus (kutterspån + hönsskit) och kaninhus (halm + kaninkulor) under vintern. Inte en gnutta jord och högen hade inte ens komposterats utan var ganska "rå". Drog upp plantor inomhus i tidningskrukor för att skona rötterna vid utplantering. Fick förstås vattna massor eftersom sommaren var torr och varm men skördarna blev enorma och frukterna goda och hållbara.

Något sent svar, men du ska säkert odla pumpa i år igen :-)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Marieberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 mar-07 kl 21:40 »
kan det vara myskpupma??? en nyhet från weibulls i år ???

Nix! Den är den inte, jag har kollat på Weibulls hemsida!
Muskat-Kürbis har visserligen samma fina färg  men är stor och ganska platt.
« Senast ändrad: 01 mar-07 kl 21:41 av Ior »

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser