Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  afrikanska dvärggetter (avel)  (läst 6312 gånger)

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
afrikanska dvärggetter (avel)
« skrivet: 04 feb-11 kl 00:27 »
Har sökt getter ett tag nu, och igår fick jag tag på 2 avelsgetter med stamtavla, jag åkte och köpte dessa idag men nu när jag kom hem så såg jag att dom hade samma pappa.

Nu är min fråga, kan man få avla på dessa? tänkte på risken för inavel när dom har samma pappa.

Dom hade fått en killing nu i deras förra hem, men den fick dom ta bort för den hade skadat sig, men när jag såg detta hemma så särade jag på bocken och geten med en gång, för även om geten fått en killing nu så vet jag inte hur fort erteråt dom kan para sig igen.

Sen undra jag lite hur det är med 2 okastrerade bockar tillsammans, någon som har nån erfarenhet för de?
Har nu 2 bockar som stångas så fort dom ses och undra om man ska låta dom göra upp eller om vi ska hålla dom åtskilda hela tiden?

Sen hur det vore med kastrering.. vill inte kastrera någon av dom, men om de skulle kunna hjälpa så är man inte omöjlig på de=)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #1 skrivet: 04 feb-11 kl 02:52 »
Getter är mindre känsliga för inavel än många andra djur, men direkt bra är det väl inte.  Två okastrerade bockar brukar inte vara något problem; de brottas och mäter sig med varandra dagligen, men brukar inte skada varandra.  En get KAN bli dräktig mer eller mindre direkt efter förlossningen, men normalt sett brukar de hålla sig till en kull om året.  Fast det finns "galningar" som nödvändigt ska ha två.  De är dräktiga i 148 dagar, +/- upp till fem dagar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Per Gynt

  • Gäst
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #2 skrivet: 04 feb-11 kl 06:55 »
Nåja visst kan du vel avla på dem. Men varför, det finns ju gott om dvaerggetter. Saelgaren måste ju ha vetat om detta även om du har skyldighet att läsa pappren innan köpet. Finns inte ångertid? Dvaerggetter kan gå i brunst året om och kan para sig en kort tid efter en födsel, det frestar hårt på geten. Låt geten vila upp sig några månader. Om okastrerade bockar ihop har Trollmor svarat, men visst kan du kastrera en eller båda.

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #3 skrivet: 04 feb-11 kl 08:51 »
Tack för era svar :)
Jag skrev detta för att jag vill förhindra att hon killar igen.. då ska jag hålla henne ifrån bockarna ett tag.
Jag skulle nog ha köpt getterna även om dom är släkt.. så de gör inte så mycke, men jag kommer inte att avla på dom, utan geten kommer få gå med en annan bock och bocken med en annan get sedan.. var bara lite nyfiken på hur de ser ut på den fronten hos getter=)

Men tack för bra och tydliga svar:)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #4 skrivet: 04 feb-11 kl 11:10 »
Om Du håller dem åtskilda kan de bli stressade och ur humör.  Mitt tips är att sätta ett förklä på bocken, och dagligen kolla att det sitter rätt.  Det ska hänga bakom frambenen, och förstås vara mjukt och starkt.  Fäst över ryggen, och, om han är av den aktiva sorten, även framför bringan, och kolla att han inte kan sno in sig i det.  Fungerade för mig i flera år - fast det tyckte kanske inte bockarna.  De grinade illa och gick sin väg när jag kom med förkläna...   :-[ o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #5 skrivet: 04 feb-11 kl 16:46 »
Ja de är ju en ide=) vill ju att dom ska ha de så bra som möjligt=)
så jättebra med era tips...

Men problemet är att bockarna bråka... eller i mina ögon ser de illa ut när dom stånga varandra å man hör hur de smäller... sen kan dom sikta mot magen på varandra och jag är så rädd att dom ska skada varndra :-\ men de kanske är jag som är känslig oxå... man kanske ska låta dom bråka klart... jag har avbrute dom efter 5-10 min... är de vanligt att dom skada varandra eller ännu värre, att dom tar dö på varandra :o
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #6 skrivet: 04 feb-11 kl 23:41 »
Under 35 år med getter hade jag en (1) bock (inköpt) som med avsikt skadade andra.  Dessutom tre eller fyra oavsiktliga skador, skrubbsår oräknade.  De flesta bockar är mycket fredliga av sig, och brottas och mäter krafter utan att skada varandra.  Men visst, ibland ekar det i hela dalen av smällarna när hornen brakar ihop.  Har Du kollat mera i detalj hur de gör?  En del av mina undervisade yngre förmågor, ungefär "hördu, stick inte ut ditt ben så här långt, för då kan jag ta det mellan mina horn, känner du att du sitter fast nu?  OK, då släpper jag, och så försöker du igen, pass upp bättre nu!"
 :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #7 skrivet: 05 feb-11 kl 12:01 »
Visst kan skador uppstå när bockarna gör upp om rangordningen. Men när de väl etablerat denna ordning brukar det bli lugnare, även om de gruffar. Rangordningen är getters sätt att leva, oavsett vad vi tycker om det. Du får vända ryggen till och låta dem göra upp. De riktigt allvarliga skador jag upplevde bland getterna orsakades av getternas, dvs hondjurens, bråkande.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #8 skrivet: 05 feb-11 kl 14:55 »
De riktigt allvarliga skador jag upplevde bland getterna orsakades av getternas, dvs hondjurens, bråkande.
Japp, snarlika erfarenheter här!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Per Gynt

  • Gäst
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #9 skrivet: 05 feb-11 kl 15:31 »
Hur bor dina bockar LillSkruttet? Ska de vara tillsammans ska de kunna gå ut och röra på sig och den svagare ska kunna komma undan. Instängda i en box är inte lämpligt.

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #10 skrivet: 05 feb-11 kl 22:17 »
Dom har bott hos oss i 2 dagar nu... på dagarna får dom röra sig tillsammans fritt ute... men de är bråk hela dagarna, sen på kvällarna delar jag på dom, så ena bocken å geten bor i en box å den andra bocken bor i en korridor i ladugården tillsammans med 2 får...
det jag är rädd för ar att dom ska spetsa varandra....:(
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Sussilo

  • Gäst
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #11 skrivet: 05 feb-11 kl 23:09 »
Jag förstår din oro och jag skulle nog inte vilja ha det så i längden. Kan inte bockarna gå ut och in som de vill från hagen till ladugården dygnet runt? De blir bara uppretade av att du avbryter deras maktkamp efter 5-10 minuter.  Då måste de ju börja om igen så snart de blir ihopsläppta....

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #12 skrivet: 06 feb-11 kl 10:12 »
ja de har du rätt i.. dom går lösa på gården på dagarna, så hage har vi inte... men man kanske ska släppa ut dom lösa hela dagen...och se om dom hinner göra upp...
sen ska vi hämta en get till om någon vecka..
men jag tro att jag ska prova ha dom ihop en hel dag å se vad som händer...sen får jag hålla mig åt sidan=)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Sussilo

  • Gäst
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #13 skrivet: 06 feb-11 kl 10:38 »
Om du ska lyckas med det här måste bockarna få gå tillsammans dygnet runt och göra upp om hur det ska vara. Det är ju perfekt att de kan gå lösa på gården, då har de ju utrymme för sina slagsmål och kan komma undan om de vill. Släpp ut dem och låt dem vara ifred.

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #14 skrivet: 06 feb-11 kl 15:27 »
Ja nu har jag låte dom vara i ett x antal timmar, och den ena bocken sluta anfalla den andra, sen vägra den möta honoms blick... så tro nu att dom börja lösa de=)
Tack för alla svar.. hade jag inte fått hjälp av er så hade dom aldrig fått hamna ilag=)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Per Gynt

  • Gäst
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #15 skrivet: 06 feb-11 kl 16:23 »
Med fullvoxna bockar som är fremmande för varandra må man räkna med tuffa kraftmätningar. De kan behöva göra upp om ledarskabet var dag men striderna svalnar. De har sitt eget sätt att leva och det kan vi inte ändra på. Du får stå ut om du ska behålla båda.

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #16 skrivet: 06 feb-11 kl 19:50 »
Haha ja jag får de=) jag ställer mig i ett fönster å kollar... allt för att inte lägga mig i nu... å ni har helt rätt, dom slåss mindre å mindre... känns toppen, för båda bockarna är så underbara så jag vill inte göra mig av med någon av dom=)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #17 skrivet: 07 feb-11 kl 19:01 »
nu var det löst med mina bockar... dom stångas lite ibland...men ser ut att vara lek nu bara=)
så nu bor dom tillsammans hela tiden=)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #18 skrivet: 07 feb-11 kl 22:58 »
Då är det normalt nu, då!  Passa på och titta när de "dansar", det är faktiskt stiligt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: afrikanska dvärggetter (avel)
« Svar #19 skrivet: 08 feb-11 kl 07:57 »
Dansar?=) är det då dom ställer sig på bakbenen å lekstångar?=)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare (1 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser