Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa grönsaksfröer  (läst 4941 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Köpa grönsaksfröer
« skrivet: 02 feb-11 kl 16:17 »
Sitter och planerar inför sommarens grönsaksodlingar och funderar på var ni brukar köpa era fröer?

Kommer odla:
Morot, majrova, mangold, broccoli, palsternacka, kålrot, sockerärt, märgärt, bondböna, jordärtskocka, olika sallad, pumpa och ev svartrot.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Köpa grönsaksfröer
« Svar #1 skrivet: 02 feb-11 kl 16:22 »
Har bara handlat av Impecta och det har alltid funkat bra.

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Alba

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-11 kl 16:38 »
Lindbloms Frö och Runåbergs Fröer har mest ekologiskt.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #3 skrivet: 02 feb-11 kl 16:42 »
Impecta har ett stort utbud och brukar fungera bra, men förra året var de lite slarviga och hade i för få frön och dessutom låg grobarhet (säger en bekant som köper mycket från dem, mina fröer grodde lika dåligt som vanligt, oavsett inköpsställe  ;D).

Runåbergs fröer är mina favoriter. De satsar på att bevara gamla kulturarvssorter och har mycket ekologiskt. Deras prissättning är lite ovanlig. Alla påsar kostar 25 kr, oavsett innehåll. :)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #4 skrivet: 16 feb-11 kl 20:03 »
Lite olika. Hittils har jag köpt från runåbergs, impecta och ordnat genom byteskedjor. Har också bra erfarenhet av Lindbloms frö, men har personligen inte köpt där. Vill minnas att de är snäppet dyrare också. Men de säljer bra sorter.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 16 feb-11 kl 20:13 »
Jag köper det mesta på Runåbergs. Bra kvalitet, intressanta sorter. Men en hel del fröer får jag/har jag fått på annat sätt, genom alternativare och andra vänner; byten av olika slag. Jag t.ex. odlar gråärter som jag fått av en kollega i Bohuslän och som jag nu sprider vidare till andra intresserade (de finns inte att köpa). På liknande sätt har jag fått t.ex. blåärter och en del annat skoj.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #6 skrivet: 16 feb-11 kl 20:31 »
Oh, ChristinaR. Berätta mer om ärtorna! I år ska jag odla Orust (kommer från Bohuslän). Samma sort som du pratar om?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 16 feb-11 kl 20:43 »
Oh, ChristinaR. Berätta mer om ärtorna! I år ska jag odla Orust (kommer från Bohuslän). Samma sort som du pratar om?

Min sort är anonym, men enligt kollegans utsago så kommer ärterna från Orust. Odlades iaf där senast. Han hade fått dem av sin mamma som fått dem av nån som... och haft dem liggande ett bra tag, men de flesta grodde fint ändå. Nu har jag odlat dem i Sjuhäradsbygden i några år, så de blir ju mer och mer anpassade till det här klimatet. Till slut blir det väl en egen sjuhäradssort  ;)

Jag kan skicka dig några ärter om du vill jämföra.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #8 skrivet: 16 feb-11 kl 21:03 »
Ja, gärna! Jag tyvärr inte så många frön av min sort. Men kan skicka i höst ifall odlingen lyckas bra.
Ska jag skicka PM med adress?
Må gott \o/

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 16 feb-11 kl 21:09 »
Ja, gärna! Jag tyvärr inte så många frön av min sort. Men kan skicka i höst ifall odlingen lyckas bra.
Ska jag skicka PM med adress?

Jamen gör det! Byta fröer är alltid skoj  :)

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 16 feb-11 kl 21:17 »
Runåbergs Frøer - veldig bra!
God kvalitet, mye eko, god service
K
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Bullerybo

• Närke
« Svar #11 skrivet: 04 mar-11 kl 16:55 »
Jag handlar en del från Impecta då jag söker speciella sorter.

Men när det gäller basgrejjer som morot, pasternacka, spenat osv brukar jag förska hitta det där det är billigast (vilket brukar vra typ LIDL). Det drar ju lätt iv'g med kostnaderna även  om varjepåse inte kostar så mycket.

I år har jag handlat jättemycket basfröer på BAUHAUS (byggvaruhus) som säljer ut Hammerhögs frö  för 2kr påsen (5 för 10).

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser