Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underlagsgolv; slipa eller lägga nytt  (läst 5310 gånger)

Ibbe

• Skåne
Underlagsgolv; slipa eller lägga nytt
« skrivet: 02 feb-11 kl 02:06 »
Råd och stöd sökes :)

Vi har köpt ett hus från 1933; 1,5 plan med källare. Överallt har man lagt plast- och laminatgolv. Det vill vi inte ha och därför började jag gräva för att se vad som finns under... Jag hittade ett underlags- brädgolv. Inget vackert golv utan ganska tunt och smalt, lackat, lite förstört här och där (efter masonit m.m.), ganska dåligt lagt... ja ett underlagsgolv helt enkelt. Vad tycker ni?
-Ska vi slipa och behandla (slipa måste man göra) och använda det som golv eller ska vi lägga ett nytt brädgolv (14mm eller tjockare?) på det?
-Blir det märkbart varmare underifrån om man lägger ett nytt golv?
-Ska vi spika/skruva fast det nya golvet mot underlagsgolvet eller hur ska vi lägga?

Ett golv kommer att målas med linoljefärg (köket) resten kommer att lackas. Då jag inte kan slipa själv kommer det att kosta kanske lika mycket el. billigare att lägga ett nytt golv (billigare 14 golv).
/Tack
Ibbe

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Underlagsgolv; slipa eller lägga nytt
« Svar #1 skrivet: 02 feb-11 kl 09:59 »
Det blir inte varmare för att man lägger ett extra lager brädgolv ovanpå det gamla. Men eftersom det här golvet är lackat så kan man misstänka att det ändå har varit synligt en gång i tiden? Ett underlagsgolv borde ha varit helt omålat.

Det var vanligt i lite mer påkostade hus på 30-talet att man lade två lager brädgolv ovanpå golvbjälkarna - det undre lagret i 45° vinkel och det övre lagret tvärs golvbjälkarna, eller tvärt om. Eventuellt ett lager lumppapp eller tunn filt mellan brädlagren. Detta ansågs minska risken för knarrande golv.

En vanlig orsak till kalla golv i bottenvåningen på hus med källare är att sågspånsfyllningen i trossbotten/bjälklag har sjunkit ihop och att det är otätt någonstans i övergången mellan grundmur, yttervägg och bjälklag så att det drar kallt direkt under brädgolvet. Det seriösa sättet att åtgärda detta är såklart att bryta upp golvet, ta bort gammalt sågspån, täta noga längs ytterväggarna med vindskyddspapp mm så det inte kan dra kallt, och sedan fylla trossbotten med någon modernare isolering och lägga nytt golv. Om det finns vattenburet värmesystem i huset, så ta gärna chansen att lägga in golvvärme samtidigt!

bua

« Svar #2 skrivet: 02 feb-11 kl 10:42 »
På 80-talet flyttade jag in i ett hus byggt 1924 med likartade golv. Tog dit någon som slipade och lackade med gamaldags lack. Det blev väldigt fina golv, snyggare än nytt tyckte jag för att de inte hade karaktär av helt nya golv utan passade ihop med det gamla huset. Har också byggt nytt hus där vi lade in färdiglackat trägolv, lackade med plastlack. De golven började se anfrätta ut redan efter 5-6 år.

Ibbe

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 feb-11 kl 19:44 »
Torbjorn. Tack för dina råd. Har inte tänkt lyfta upp golvet men...kanske, det är vattenburet värmesystem i huset så man kanske ska passa på och göra allt ordentligt...? Sen är det lite svårt att ta bort/sätta tillbaka gammalt parkett som finns i ett av rummen och jag är lite tveksam om vår ekonomi tillåter en såpass stor renovering.

Bua, tack för att delar med dig av dina erfarenheter. Nej, jag kommer inte att lägga in ett fabrikslackat golv. Ska försöka göra allt ordentligt och mycket på egen hand :)

Tack så hjärtligt, härligt att folk kommer med råd och förslag!

saint206

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 feb-11 kl 19:54 »
håller som bäst på med renovering av vardagsrum här. där ligger liknande golv som det du beskriver, smala brädor och ganska "slarvigt" lagt. men det har varit så sedan det byggdes, 1930. det är lackat och numera i ett eländigt tillstånd, så beslutet är att lägga nytt golv uppepå. den absolut största anledningen till detta är kylan. det golvet är ISKALLT i jämförelse med de anda golven nere, som har fått 2 lager foam och "klick" golv på sig. så ja, att lägga nytt uppepå gör skillnad.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Ibbe

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 04 feb-11 kl 01:11 »
Ja, Saint, verkar som att vi pysslar med ung. samma saker... Vi får se hur det blir med våra golv. Kan hända att det blir bara en slipning alt. att allt lyfts upp och isoleras. Nu när jag tänker efter så är kanske inte konstigt att det är kallt då bottenvåningen ska ha en betongplatta under sig och man kan tänka sig att isoleringen inte är den bästa mellan den och plankgolvet/parkettgolvet. Ja... vi får se om vi kommer på nåt klokt som man sen tycker är värt att göra ... :-\

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 05 feb-11 kl 09:58 »
Lägg lumppapp och sen linoleumgolv klick. Golven är i regel gjorda som underlag och jag upplever dom ganska känsliga trots lack. Linoleum är min personliga favorit just nu och ett klickgolv fixar man själv. Då kan du fundera i lugn och ro om du vill ta fram och göra iordning underlagsgolvet. Har själv tagit ur och återanvänt ett linoleumklick-golv så då kan du ju lägga det nån annanstans om du vill.

malarmaster

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 feb-11 kl 17:58 »
Har slipat mängder med liknande golv o avskyr det
1.oftast lackat med oljefernissa vilket gör de svåra att slipa(geggar igen pappren)
2. inte särskilt vackra då det oftast är mycket springor.
Mitt råd är lika med det som flera gett innan:
Riv upp,isolera o lägg nytt brädgolv/alternativt spånskivegolv med matta/laminat/linoleum.
Budgetalternativ är att lägga ett nytt golv ovanpå tills vidare o då är ett klicklaminat eller klicklinoleum ett bra alternativ.De läggs som flytande golv,dvs de fästs inte i underlaget .
Budget använder du om du vill skjuta upp isolerings frågan på framtiden.
  Ulf

Ibbe

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 feb-11 kl 14:31 »
Tack för era svar. Har fått hem några provbitar på linisolering som jag tittar på just nu. Ska fundera lite mer då jag har lite extra tid eftersom jag tänkt fixa till väggarna först (behöver inte skydda golven eft. det vi tänkt ta bort plastmattorna).

Ja, det är oljefernissa och att slipa bort den är inte kul, så vi får se. Och sen har vi fstspikad massonit vilket gör inte golvet snyggare.

Funderar ett varv till och ser vad som händer. Nu har jag fått några bra förslag att välja mellan :)
 Tackar ödmjukast 

/Ibbe

Dela detta:

* Inloggade just nu

1079 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser