Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänkvärt  (läst 6490 gånger)

Broberg

• Gäst
Tänkvärt
« skrivet: 01 feb-11 kl 23:52 »
Citera
15. Klä på dig!
Raggsockor – ett billigare alternativ till golvvärme. När Vi i Villas miljöexpert Johan Tells bok ”100 sätt att rädda världen” kom ut i England gjorde en engelsk recensent sig lustig över tipset om att sänka inomhustemperaturen från 22 till 20 grader för att spara energiförbrukningen med fem procent.

–Ingen i England har ens 20 grader inomhus. Vanligare är 16 grader. Hur varmt vi har är alltså mycket en vanesak. Så sänk temperaturen, ta på en kofta och ett par raggsockor. Det mår miljön och din plånbok bra av, säger Johan Tell.

http://www.viivilla.se/Energi-och-varme/Tips-for-ett-varmare-liv.aspx?menu=45072&area=&noarea=1&category=&std=false

Vilse

• Gäst
SV: Tänkvärt
« Svar #1 skrivet: 15 feb-11 kl 17:36 »
Vad har du för temperatur inne?   ???

Bo

« Svar #2 skrivet: 15 feb-11 kl 18:20 »
Britterna har inget att lära ut om energisparande. Att de inte kan få mer än 16 grader är för att de inte begriper något om värmeisolering. Sedan hade det ju inte hjälpt ändå eftersom de sover med öppet fönster.

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 feb-11 kl 18:38 »
Kan väl i stort sett hålla med där.
NZ är ju en brittisk "koloni" mer eller mindre och oisolerade hus är standard där.
Likaså dumma uppvärmningar såsom at ha gasolkaminer i varje rum och få fuktigt inomhus och sen undrar man varför man har
hus som har vatten på insidan av fönstrena och väldigt många barn med astma och allergier.
(tapeter som rullade av väggarna av sej själva)

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 feb-11 kl 19:25 »
Vad har du för temperatur inne?   ???

Nu har jag tänt fyr nyligen så det är runt 10. Imorse var det 6-7. Ok har slarvat lite med eldningen, men i vanliga fall brukar det vara 10-12 på morgonen och sen eldar jag på kvällen till 15-18 typ. Det är varmare precis i närheten av eldstäderna förstås.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 15 feb-11 kl 19:28 »
Jag gillar hur man hanterar fukt i engelska hus, om man använder antimögeltapetklister så får man inga mögliga tapeter.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 feb-11 kl 19:56 »
Jag gillar hur man hanterar fukt i engelska hus, om man använder antimögeltapetklister så får man inga mögliga tapeter.

Här finns ingen fukt och mögel. Det är väl engelsmännen som har byggt dåligt eller moderniserat sina hus fel.

Bo

« Svar #7 skrivet: 15 feb-11 kl 21:04 »
Jag såg i månader på program om engelska husköpare som blev visade gamla läckra hus på engelska landsbygden. Ingen gång kom det upp någon fråga om värmeisolering och uppvärmningskostnad. Det verkade mest vara massiva stenväggar. - Runt 600 000 pund fick man betala.
« Senast ändrad: 15 feb-11 kl 21:07 av Bo »

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 16 feb-11 kl 21:49 »
För att inte tala om engelska byggprogram a´la "bygglov" där programledarna talar om super-väl-isolerat-hus när nån stoppar i en decimeter mineralull nånstans  ;D

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 18 feb-11 kl 13:43 »
Här finns ingen fukt och mögel. Det är väl engelsmännen som har byggt dåligt eller moderniserat sina hus fel.

Nej, precis, här bygger vi så inte mögel uppstår, där bekämpar man mögel istället.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #10 skrivet: 18 feb-11 kl 14:40 »
Har bott i London för drygt 40 år sen.  Undrar alltid hur de bygger idag och hur skottarna har det med kallare klimat.  Fortfarande rullfönster som det blåser rakt igenom?  Avloppsrören på utsidan som fryser till is? 
Och hur tänker de efter den här vintern?
Irland är det samma bygg där?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 18 feb-11 kl 14:54 »
För att inte tala om engelska byggprogram a´la "bygglov" där programledarna talar om super-väl-isolerat-hus när nån stoppar i en decimeter mineralull nånstans  ;D

Eller när man kallar treglasfönster för "super-mega-insulated-SPACESHIP-windows".  ;D ;D ;D

När vi semestrade på Nya Zeeland för några år sen så skrattade vi lite åt att motellen skröt i guide-boken om dom hade tvåglas-fönster. "Double glazing!" Och när vi såg dom så kallade tvåglasfönstren så skrattade vi ännu mer. Det var ungefär såna där fönster som man använder till en inglasad veranda. Typ en knapp centimeter mellan glasrutorna i en väldigt klen aluminium-ram.  ::)

Å andra sidan så blev jag lika förskräckt när jag var i Canada för ca 13 år sen. Det var ENGLASfönster i sovrummet! I CALGARY!  :o Jag menar, i England och NZ så blir det ju faktiskt inte så vansinnigt kallt på vintrarna, men i Calgary är det inte ovanligt att temperaturen kryper ner till -25 på vintern. Fatta att sova under ett englasfönster när det är så kallt ute!

Nog för att vi i Sverige generellt har "för varmt" inomhus, men vi har nog mer att lära resten av världen när det gäller inomhusklimat och isolering än vad dom kan lära oss...
Sen kan vi lära oss andra saker istället. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 19 feb-11 kl 05:57 »
Ändå finns det forskning som säger att vi kan "spara" i storleksordningen 38 Terrawattimmar per år i Sverige om alla isolerade sina uppvärmda byggnader bättre  :-X

Det är ju ett av de absolut största miljöproblemen på jorden att husen är för dåligt isolerade, snarare än att dom är för varma... sorgligt nog så kan man ha 10 grader varmare inomhus och ändå minska värmeförlusterna till ca 1/5 om man jämför 15m2 enkelglasfönster och 15m2 moderna lågenergifönster  :o

Så det viktigaste är just nu inte att världen sänker inomhustemperaturen utan att dom lär sig att husen ska isoleras  >:D

Bo

« Svar #13 skrivet: 19 feb-11 kl 06:16 »
Isolera ja men där energibehovet istället kommer från behovet att kyla ner sina lokaler, bör ju detta behov lätt kunna täckas lokalt och direkt genom solpaneler på taken. - Där skulle jag inte rekommendera isolering.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #14 skrivet: 19 feb-11 kl 07:51 »
hej,

under min uppväxt i england vaknade jag ofta med rimfrost på sängkläderna ( som för övrigt var alltid smått fuktigt som allt annat i england). Jag frös hela tiden. vi hade ett centralt värme system ( gas panna) men det anses för dyr att slå på den. Här i vännäsby är det idag -34 utanför ytterdörren och 24 grader inomhus. Vi har bergvärme och slösa lite med värme för barnens skull. Det är riktigt skönt att kunna gå runt i t tröjor utan att frysa.

Men seriöst under 20 grader kallt i över 10 dagar är inte roligt............

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 19 feb-11 kl 18:11 »
Isolera ja men där energibehovet istället kommer från behovet att kyla ner sina lokaler, bör ju detta behov lätt kunna täckas lokalt och direkt genom solpaneler på taken. - Där skulle jag inte rekommendera isolering.

Ehh, om det är varmare ute än inomhus så hjälper isoleringen till att hålla kylan i huset.

Enda gången man inte ska isolera så mycket som möjligt är ju om man vill ha samma temperatur inne som ute - enligt ditt resonemang skulle vi ju även låta bli att isolera kylskåp och frysboxar, så affärerna gör ju helt fel som har börjat ha lock på frysdiskarna och isolerade kylskåp energiklass A är ju också helt fel  ???

Även i varma länder har man som sagt var nytta av isoleringen om man kyler ner husen. Även i tex ökenklimat med varma dagar och kalla nätter så är det ju då bra med isolering som hjälper till att jämna ut tempskillnad mellan natt och dag.

Skilnaden är väl kanske mest att man i ökenklimatet måste stoppa direkt solinstrålning alla tider på året (här i Svedala är det ju önskvärt med solinstrålning under vintern men inte sommaren), tex genom att inte ha vanliga fönster utan ha aerogelisolerade ljusinsläpp istället.

Det är ju faktiskt så illa att vi globalt sett gör av med mer energi på att kyla ner hus istället för att värma dom...

Bo

« Svar #16 skrivet: 19 feb-11 kl 18:49 »
Jag tänkte på det men menar ändå att man hellre bör satsa pengarna på solpaneler och en regulator för att få gratis el till sin luftkonditionering än på isolering.

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #17 skrivet: 20 feb-11 kl 11:59 »
Tyvärr ligger byggbranshen 15-25 år bakåt i tiden när det gäller Storbritannien, Jag vet inte varför, envishet att inte ta emot ny utveckling eller dålig kunskap. Statistiken säger att flera dör av kylan i Storbritannien än någon annat europeiskt land. De har fått mer snö de sista två åren än vad de har haft förut och flera tak har rasat in på grund av det, tak där borta är byggt att håller för 5-15cm snö vilket är skrämade. Storbritannska hus är enbart byggt av sten eller tegel, trä hus förkommer nästa aldrig det kan var en av anledningarna till dålig isolering? om man har en sten hus (som den jag växte upp i), så var granitstenarna cirka en halvmeter tjocka vilket kanske förklarar att det inte finns plats för mycket isolering.
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 20 feb-11 kl 16:11 »
Storbritannska hus är enbart byggt av sten eller tegel, trä hus förkommer nästa aldrig det kan var en av anledningarna till dålig isolering? om man har en sten hus (som den jag växte upp i), så var granitstenarna cirka en halvmeter tjocka vilket kanske förklarar att det inte finns plats för mycket isolering.

I Nederländerna och Tyskland är de flesta hus sten eller tegel, men de lyckas ändå få (nästan) samma isolationsvärde som Sverige på sin nyproduktion. Så jag tror inte det är byggmaterialet det är fel på.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 22 feb-11 kl 22:41 »
Tyskarna är duktiga på gittertegel dvs isolerande tegel.
Mycket trevligt material ur miljö och häslosynpunkt men dyrt som skam i Sverige.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

829 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser