Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge ihop med lammen?  (läst 13392 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Bagge ihop med lammen?
« Svar #40 skrivet: 06 mar-11 kl 18:28 »
Hur går det med era baggar?

Nu när snön smält undan tillbringar mina tackor allt mer tid ute i hagen, till baggens stora förtret, där han står i sin box. Idag orkade jag inte höra på hans bräkande längre. Tänkte att det kanske går bättre nu när de har större ytor att röra sig på och beslöt att prova att släppa in honom till tackorna. Sagt och gjort. I ett par minuter stod han bara och njöt av att vara utomhus, sedan började han försöka hoppa på tackorna för glatta livet. Blev allt mer ivrig, jagade dem och stångade dem. Tackorna ställde sig och pinka stup i ett och baggen flemade. Sen åkte han tillbaks in i sin box med buller och bång!

Suck. Blir det alltid så här när man släpper ihop dem, eller är han knäppare än lovligt? Visst kan man förstå att han har massa spring och frustration i kroppen, men jag vill ju inte han ska skada någon.
Hur ska man tolka tackornas beteende? Gör de så även fast de är dräktiga (vilket jag hoppas de är, men inte vet säkert)?

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 06 mar-11 kl 19:33 »
Mina 2 baggar sysselsätter sig med varann mest.
Går med tillsammans hela tiden.
De är Gutar o har sin naturliga "cykel".

vallhunden

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 06 mar-11 kl 19:42 »
När tackorna kissar visar de att de inte är brunstiga! Det är alltså ett "Nej tack!" - tecken
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #43 skrivet: 16 mar-11 kl 13:11 »
Hur går det med era baggar?

Nu när snön smält undan tillbringar mina tackor allt mer tid ute i hagen, till baggens stora förtret, där han står i sin box. Idag orkade jag inte höra på hans bräkande längre. Tänkte att det kanske går bättre nu när de har större ytor att röra sig på och beslöt att prova att släppa in honom till tackorna. Sagt och gjort. I ett par minuter stod han bara och njöt av att vara utomhus, sedan började han försöka hoppa på tackorna för glatta livet. Blev allt mer ivrig, jagade dem och stångade dem. Tackorna ställde sig och pinka stup i ett och baggen flemade. Sen åkte han tillbaks in i sin box med buller och bång!

Suck. Blir det alltid så här när man släpper ihop dem, eller är han knäppare än lovligt? Visst kan man förstå att han har massa spring och frustration i kroppen, men jag vill ju inte han ska skada någon.
Hur ska man tolka tackornas beteende? Gör de så även fast de är dräktiga (vilket jag hoppas de är, men inte vet säkert)?

Varför byter du inte bagge?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

JBF

• Småland
« Svar #44 skrivet: 16 mar-11 kl 13:25 »

Skulle det hjälpa? Många baggar blir ju sådana... Ungbaggar är ju till på köpet extra stirriga pga sin ålder, som unghingstar ungefär  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #45 skrivet: 16 mar-11 kl 19:09 »
Kanske blir det så i slutändan. Men eftersom det är mina första får så undrade jag mest om baggar brukar vara sådana så att man lika gärna kan vänja sig vid det, eller om han är ovanligt dum. Som JBF skriver finns det ju ingen garanti för att näste bagge blir bättre. Avvaktar lammningen innan jag bestämmer mig hur som helst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser