Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med spånad!!  (läst 1591 gånger)

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
Hjälp med spånad!!
« skrivet: 07 jul-06 kl 17:44 »
Vad gör jag för fel när jag spinner ull?? Det går jättebra att spinna en tråd, men sen när jag ska spinna i hop två trådar matar det inte på.

Som sagt, när det är enkel tråd, första gången man spinner då går det hur bra som helst..... kan reglera tvinningen och matningen med hårdheten på drivsnöret. Men sen när jag har 2 spolar som ska tvinnas ihop till en går det inte alls. Det matar knappt på trots att jag spänner drivsnöret.

Hur göra? Nån som har tips???

Ramaria

• Värmland
Re:Hjälp med spånad!!
« Svar #1 skrivet: 08 jul-06 kl 22:47 »
Hej!
Det är viktigt att du sätter spolarna åt samma håll eftersom du spunnit enkeltråden med spinnrockshjulet medsols eller motsol.
Sedan när du ska spinna ett tvåtrådigt garn trampar du åt motsatta hållet mot vad du spunnit enkeltråden, garnet tvinnas.
Spolen blir snabbt fylld och det är viktigt att "flytta" tråden på spolen så att allt garn inte kommer på samma ställe,samtidigt som man använder skruven och drar åt så att snöret blir spänt så att det matar in!

Lycka till!

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
Re:Hjälp med spånad!!
« Svar #2 skrivet: 10 jul-06 kl 10:34 »
Tack för svaret!!
Precis så gör jag! Problemet är ju att det inte matas på i samma takt som det tvinnas. Men det största problemet just nu är att snöret åker av hjulet om jag trampar på (Och inte snurrar hjulet för hand!). Jag har skuvat skruven så mycket som det går så jag måste kanske byta ut drivsnöret mot ett aningens kortare??

Dela detta:

* Inloggade just nu

1115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser