De getter som bor hos mig har fri utevistelse även vintertid. De tycker inte om att pulsa i hög snö så de har en upptrampad gång som de använder när det är snö. Blir det för mycket snö eller hård skare brukar jag skotta lite åt dom.
Visst kan de tycka det är lite kyligt ibland men de får en tjockare ragg så de brukar inte klaga. Om du har möjlighet att göra en vinterhage i anslutning till lagårn kan du mata dom där inne och så får de själva välja när och hur länge de vill vara ute.
Getterna här tycker sämst om regn, då vill de helst stå under tak.
Om de ska gå ut ska de inte ha uppvärmt inne. Då får de inte tillräckligt tjock ragg.
Sysselsättning, vintern är ju inget onaturligt som händer. Alla djur som bor i klimat med kyla och är vana att gå ute är inställda på att temperaturen förändras och allt som följer med det som bl a tillgången på föda.
Du kan samla grenar med löv på och torka under sommaren. Sly kan du annars såga ner även på vintern.
Getterna här är fullt upptagna med hö och kraftfoder och att hålla reda på vad deras virriga uppasserska

sysslar med.
Halm i lager på lager använder jag. De brukar retas

med mig och käka upp första halmningen så jag måste fylla på en omgång till, de tycker väl jag behöver röra på mig

Det enda jag gnölar över är frusna vattenbaljor. Jag har löst det så att jag har rejäla hinkar, för murbruk ?, 3 st som jag skiftar med så hinner det tina i varma pannrummet.
Jag vet att djuren här hos mig mår bäst av att få gå ut ( jag har frågat dom

)även om solen lyser med sin frånvaro ;Dså kommer det ändå nån lite stråle dalande. De kan följa dygnets naturliga rytm, frisk luft och lite motion.
Hälsar
Bondmoran