Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut! Ägg som inte kommer ut!  (läst 15924 gånger)

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Akut! Ägg som inte kommer ut!
« skrivet: 30 jan-11 kl 20:36 »
Sedan i fredags har en av pekingankorna haft problem med att få ut ett ägg. i går verkade hon bättre, men inget ägg. Idag är hon sämre igen. Ägget sitter en bit upp i kloaken och känns väldigt hårt. Det är också som ett kalkaktigt pulver i kloaköppningen. Ringde jourveterinären som inte hade varit med om det förut. Fick tipset att försöka smörja kloaken genom att spruta upp parafinolja eller annars matolja. Om det inte skulle fungera var alternativet att försöka krossa ägget (som i nuläget sitter för högt upp för att kunna krossas) och därefter var alternativet avlivning.
Någon som varit med om det här som har något tips?

Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Akut! Ägg som inte kommer ut!
« Svar #1 skrivet: 30 jan-11 kl 20:57 »
Låter som du redan har fått goda råd. Har tyvärr inget att tillägga men håller tummarna för din anka!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 30 jan-11 kl 21:03 »
Låter som du redan har fått goda råd. Har tyvärr inget att tillägga men håller tummarna för din anka!

Tack för "tumhållningen" :)

Har du varit med om det någon gång med någon anka?
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 30 jan-11 kl 21:13 »
Inte med anka men med höns. Jag har fått avliva någon höna men jag har också haft sådana som har klarat sig.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 30 jan-11 kl 21:31 »
Med hjälp av matolja kom det ut! Det var inte speciellt stort -men hårt. Ankan är medtagen även om det gick bra att få ut ägget med hjälp av oljan. Nu får hon vila över natten. Vi fortsätter hålla tummarna att hon ska krya på sig över natten. Är hon fortfarande i dåligt skick imorgon blir det avlivning. Men just nu är läget ok.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 30 jan-11 kl 22:18 »
Fortsatt tummhållning  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 30 jan-11 kl 22:21 »
Jag hade en japansk vaktel som hade ett ägg som fastnat. Hon var jättehängig och brännhet (feber?). Lyckades få ut ägget och trodde först hon inte skulle klara sig då hon var så "groggy". Men hon återhämtade sig, dock så tog hon en paus i värpandet på ca 2-3 veckor innan hon satt igång igen. :) Så det finns hopp!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 30 jan-11 kl 22:26 »
Jag hade en japansk vaktel som hade ett ägg som fastnat. Hon var jättehängig och brännhet (feber?). Lyckades få ut ägget och trodde först hon inte skulle klara sig då hon var så "groggy". Men hon återhämtade sig, dock så tog hon en paus i värpandet på ca 2-3 veckor innan hon satt igång igen. :) Så det finns hopp!

Hur länge var hon "groggy" eller hängig efter att ägget kommit ut? Funderar på hur lång tid jag ska ge ankan att visa att hon är på bättringsvägen..

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #8 skrivet: 30 jan-11 kl 22:34 »
Det tar säkert en stund innan hon kommer sig, stackars and. Om det händer fler gånger kan det också hjälpa med fuktig värme typ hålla över ångande vatten (men utan att ångkoka henne såklart  ::))
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Alba

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 31 jan-11 kl 10:18 »
Jag skulle nog ge henne några dagar, tänk vilken pärs! De kan också få framfall av att försöka pressa ut ägget, då måste man isolera fågeln från andra för att inte utsätta dem för risk att en annan fågel pickar på dem. Men det skulle du se. Pyssla om henne i lugn och ro och bjud henne på gott att äta så hon får vila upp sig.

Har tidigare behandlat andra fågelarter för värpnöd, men då har det handlat om ägg med för tunnt skal. Då har det hjälpt att ge kalk i munnen, och att smörja kloaken. Hålla dem varmt och hålla koll på allmäntillståndet.

Jag har läst att det kan hjälpa att hålla fågeln över vattenånga (som Fuglemakeren skrev), hålla henne nedsänkt i varmt vatten i ca en halvtimme, eller lägga henne på en värmedyna. Det hjälper till att få musklerna att slappna av, därefter för man in olja, vaselin eller liknande i kloaken. Man kan försiktigt försöka känna efter ägget med ett finger. Känner man det från utsidan av magen kan man prova att hjälpa till att massera det åt rätt håll utifrån. Ankan lär inte gilla det. Jag har inte provat detta själv.

Jag tror att ta sönder ägget är det sista man provar. Det är nog lätt att skada fågeln invärtes med vassa skalbitar, och svårt att veta om man fått ut allt. Och svårt att ta sönder ett extra hårt ägg utan att använda något slags instrument som i sig utgör en fara.

Enligt vad jag läst på utländska sidor verkar det inte så att fågeln fortsättningsvis kommer att ha problem med ägglägningen om det inträffat en gång, utan att de troligen fortsätter utan problem.

Skönt att ägget kom ut!
/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 01 feb-11 kl 09:59 »
Tack så mycket för tipsen!

Dessvärre har hon blivit svagare idag. Ligger mest och står helst inte upp. Använder vingen som stöd. Hon äter inte, men dricker i alla fall..

Alba

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 01 feb-11 kl 10:10 »
Kan det vara fler ägg på gång?

Eller har hon feber?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

peppz

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 01 feb-11 kl 10:12 »
det kan ta någon vecka eller mer innan dom repar sig, håll henne i en liten låda så hon ligger still och ha tålamod, jag har haft svaga gula ankor som tagit låång tid att repa sig efter värpnöd (en kunde inte gå alls på nästan en vecka).  så länge hon äter och dricker och inte verkar ha ont så behöver du nog inte oroa dig för att hon är svag, det går oftast över. dom är fantastiska på att läka:)
Lycka till
Kennel SweetCaileanz

Alba

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 01 feb-11 kl 10:21 »
Akta vinknogarna så hon inte skaver upp sig. Sjuklådan, som Peppz skriver, med bekvämt underlag god mat och vatten inom nära räckhåll.

/ Alba

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 01 feb-11 kl 14:12 »
Hon dricker bara men visar inget intresse för maten, dessutom flämtar hon mycket och så verkar hon ha små kramper även om inget ägg är på väg ut.. Känner mig kluven. Ska jag ge det mer tid tror ni, eller?

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #15 skrivet: 01 feb-11 kl 14:43 »
Ja jag tycker att du ska ge henne tid, det har ju varit jobbigt för henne och kan ta sin lilla tid:) lugn och ro, bra tecken att hon dricker.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Alba

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 01 feb-11 kl 14:49 »
Låter som att hon har ont. Kolla om hon har feber. Ta tempen i kloaken eller känn på fötter, ansikte. Har du en bra veterinär kan han/hon skriva ut smärtstillande, Metacam. Det hjälper både mot smärta och till viss del inflammation.

Jag vet dock inget om karenstid för Metacam, eller om forskning finns på det.

/ Alba

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 01 feb-11 kl 16:59 »
Låter som att hon har ont. Kolla om hon har feber. Ta tempen i kloaken eller känn på fötter, ansikte. Har du en bra veterinär kan han/hon skriva ut smärtstillande, Metacam. Det hjälper både mot smärta och till viss del inflammation.

Jag vet dock inget om karenstid för Metacam, eller om forskning finns på det.

/ Alba

Har nu ringt flera olika veterinärer som tror att det är bra med Metacam, men ingen vet någon anvisning.. Har Injektionsvätska Metacam 20mg/ml men det är för nöt och svin. Jag gissar att det du fick var för katt eller hund och hade en lägre dos? Hur mycket fick du anvisat av din vet?
Karenstiden spelar ingen roll bara ankan överlever.

Alba

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 02 feb-11 kl 01:05 »
Jag har inte fått det till fågel i Sverige, endast kanin. Men på sjöfågelsjukhuset jag praktiserat på i USA (ibrrc.org) doserar de 0,5 mg/kg, i styrkan 1,5 mg/ml (oral suspention). 3, 5 eller 7 dagar, dosen ges 1 gång per dag, eller uppdelad på två ggr.

Man räknar vikten i kg x dos delat med styrkan. Så om hönan väger 2 kg ska hon ha 0,6 ml (eller exakt 0,67 ml).
Denna Metacam kommer i ganska små flaskor, med en doseringsspruta som man drar upp i, därefter stoppar man in sin lilla spruta med ml indelning och drar upp, så blir det rätt.

Jag har ingen erfarenhet av att injicera Metacam, men om det är vad din vet. menar så får jag dosen till 0,05 ml om styrkan är 20 mg/ml och du ger rek dos på 0,5 mg/kg. Det enklaste är om du har 1 ml sprutor, eftersom dosen är liten.

/ Alba

Länk till Fass: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20000324000162&DocTypeID=4&UserTypeID=1
« Senast ändrad: 02 feb-11 kl 01:07 av Alba »

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 02 feb-11 kl 17:16 »
Jag har inte fått det till fågel i Sverige, endast kanin. Men på sjöfågelsjukhuset jag praktiserat på i USA (ibrrc.org) doserar de 0,5 mg/kg, i styrkan 1,5 mg/ml (oral suspention). 3, 5 eller 7 dagar, dosen ges 1 gång per dag, eller uppdelad på två ggr.

Man räknar vikten i kg x dos delat med styrkan. Så om hönan väger 2 kg ska hon ha 0,6 ml (eller exakt 0,67 ml).
Denna Metacam kommer i ganska små flaskor, med en doseringsspruta som man drar upp i, därefter stoppar man in sin lilla spruta med ml indelning och drar upp, så blir det rätt.

Jag har ingen erfarenhet av att injicera Metacam, men om det är vad din vet. menar så får jag dosen till 0,05 ml om styrkan är 20 mg/ml och du ger rek dos på 0,5 mg/kg. Det enklaste är om du har 1 ml sprutor, eftersom dosen är liten.

/ Alba

Länk till Fass: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20000324000162&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Åter igen tack för dina tips!

Har varit och hämtat ut Metacam oral suspention som är till katt, men veterinären skrev om ordinationen till ankan. Men veterinären fick även se en film på ankan och sa att om Metacamet inte gjort verkan inom två timmar är det inget mer att göra för ankan.
Jag skaffade ändå lite vitaminer att blanda i hennes vatten om hon skulle piggna till. Hon behöver få i sig något mer än bara vatten. Veterinären pratade även om tvångsmatning..
Får hålla tummarna att hon blir bättre inom ett par timmar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser