Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäckning av get?  (läst 2112 gånger)

mr_snifer

  • Inlägg: 33
    • Dalarna
Betäckning av get?
« skrivet: 29 jan-11 kl 11:28 »
jag och min sambo fick våra första getter för några dagar sedan. det är två st dvärggetter. det vi funderar på är om man kan skaffa en bock nu och betäcka dem eller måste man göra det på vintern? finns det någon speciell period som är bättre för killingen att födas på än någon annan?
Och om det är någon som har en dvärg bock i närheten av Smedjebacken södradalarna som vill låna ut en bock för betäckning får ni gärna höra av er.

Sussilo

  • Gäst
SV: Betäckning av get?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-11 kl 12:04 »
(...) det vi funderar på är om man kan skaffa en bock nu och betäcka dem eller måste man göra det på vintern? finns det någon speciell period som är bättre för killingen att födas på än någon annan?

Hejsan!
Dvärggetter sägs kunna brunsta vid alla tider på året, alltså inte lika säsongsbundna som lantrasgetterna. Dräktighetstiden är ca 5 månader, så tidpunkten för killingfödseln är väl en smaksak och litet beroende på klimat och praktiska förutsättningar. Vinter är det fortfarande iaf i Sverige :). Jag har alltid föredragit vårkillningar när vinterkylan är över. Då kan man också utnyttja grönbetet maximalt.
« Senast ändrad: 29 jan-11 kl 12:13 av Sussilo »

nathalie88

  • Inlägg: 10
  • Afrikanska Dvärggetter är det roligaste som finns!
    • Värmland
SV: Betäckning av get?
« Svar #2 skrivet: 29 jan-11 kl 18:00 »
Hur gammla är getterna? man brukar säga att man inte ska betäcka dom innan ett års ålder. Mia afrikanska dvärggetter fick nu i december och januari när det var -20 ute och jag har dom inne i lagårn med halmbädd. Jag funderade på att sätta upp en värmelampa men de var uppe och sprang redan efter några dagar. Eftersom de var född nu på vintern så har jag gett dom kraftfoder att smaka på. Jag har gett dom Fiol Får från svenska foder. Det som är viktigt när man får killingar på vintern är att man ska ge E-selen till geten. Speciellt om det är selenfattigt i marken, som det är här i värmland runt mina krokar. Men för mycket selen är giftigt.
Bor på en gård med hästar, hundar, kat och såklart afrikanska dvärggetter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 2 användare
LimJans, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser