Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäcka Maxat C-ponnysto med halvblodshingst  (läst 7179 gånger)

Leontina

• Västmanland
Betäcka Maxat C-ponnysto med halvblodshingst
« skrivet: 29 jan-11 kl 11:19 »
Hej!

Ja som rubriken lyder. Är det vettigt? Jag letar just nu efter ett litet sto att ha som promenad och avelshäst. Kanske lite lättare trädgårdsarbeten också. Nu har jag hittat en jättefin maxad C-ponny som verkar vara perfekt för det jag tänker använda henne till. Saken är den att hennes nuvarande ägare gärna vill köpa det första fölet hon får och då också välja hingst. Köparen har kollat ut några hingstar och kommit med förslag på, i mina ögon, ganska stora halvblod (den ena är 165 och den andra 168 i mankhöjd).

Stoet är som sagt en maxad C-ponny så jag undrar om det kan bli problem vid fölningen med en så pass mycket större hingst? Min egen tanke var att betäcka henne med en fin Svensk Ridponnyhingst i mer hennes egen storlek.

Vad har ni för erfarenheter?

Tacksam för svar!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Betäcka Maxat C-ponnysto med halvblodshingst
« Svar #1 skrivet: 29 jan-11 kl 11:44 »
Det ska inte vara några problem, min hästs bror (170) betäckte B-ponnys och fölningarna var det inga problem med. Sen tar inte alla hingstar emot små ston då det sliter på hingsten eller tänkte du semin?

fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Körven

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-11 kl 11:47 »
Rent spontant så tycker jag att det är förkastligt,en mycket omaka blandning som förmodligen inte skulle ge något vidare föl.Rent ekonomiskt så skulle ett föl efter en ridponny vara värdefullare och lättare att sälja,om man ville.Stoet har inte svårare att föla bara för att hingsten är större.Iden med att korsa in olika raser är att förbättra stammen,och man bör ha en tanke bakom.Inte för att det är en billig hingst,och man vill ha ett föl.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Leontina

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 29 jan-11 kl 13:37 »
Tack för svaren :) Det verkar ju inte vara något problem rent storleksmässigt.

Jag förstår hur du tänker Körven men i det här fallet så är stoet i fråga en riktigt fin liten dam både exteriört och mentalt och dom hingstar som nuvarande ägaren har tittat ut är inga dussinhästar heller vad jag har förstått (jag kan inte så mycket om ridhästar). Sedan tror jag ju visserligen att det ligger lite sentimentalitet till grund för viljan att ha ett föl efter just denna ponny :-[ och hoppas på att avkomman blir en stor häst så vi får se.

Jag ska prata lite mer med säljaren kring det hela.

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 29 jan-11 kl 17:10 »
Hur eller hur så hade jag sett till att skriva ett ordentligt avtal med säljaren, så att han/hon inte ångrar sig när det föds ett ponnyföl i stället. Och du står där med ett svårsålt föl, om du inte vill behålla det.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 29 jan-11 kl 22:12 »
Fölet anpassar sej i magen . no prob där .
Men vill du ha ansvaret o arbetet med ett föl i 6 mån minnst ...
Först ett års dräktighjet med massa extrafoder o dyl sen 6 mån med ett föl som kanske rymmer -skadar sej mm mm

Vill du verkligen inte ta ut din häst i 6 månaders tid ur hagen ?
Tänk lite så oxå.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 30 jan-11 kl 09:18 »
Hur eller hur så hade jag sett till att skriva ett ordentligt avtal med säljaren, så att han/hon inte ångrar sig när det föds ett ponnyföl i stället. Och du står där med ett svårsålt föl, om du inte vill behålla det.

Risken är att det blir ett föl lite över ponny mått i manken, då ångrar sig många eftersom man måste tävla mot stora hästar och värdet på hästen minskar, om den inte är avlad för western men då hade man valt en annan pappa inte ett halvblod. Den risken finns också när man avlar ridponny överlag då det ofta finns stort bakom.

Men skriv ett bara avtal och för fölet skull låt den dia minst 8 månader.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Leontina

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 30 jan-11 kl 09:29 »
Jo ett ordentligt avtal ska absolut skrivas där det beskrivs i detalj vem som ska stå för vilka kostnader och hur mycket fölet kommer att kosta nuvarande ägaren att "köpa ut" i slutänden. Jag vill ju absolut inte att någon ska känna sig lurad eller utnyttjad och att det ska uppstå missförstånd.
Men ingenting är bestämt ännu och det tål helt klart att tänkas på alla ev. problem som kan uppstå kring ett sådant här samarbete.

Vad gäller att ta hand om ett dräktigt sto och hennes föl så är nog just den biten inget problem eftersom jag ju ändå tänkte betäcka henne. Men som sagt så gäller det ju att vara tydlig med vem som ska stå för vilka kostnader o.s.v.

Jag är mycket tacksam för era råd och synpunkter :)

malinzz

« Svar #8 skrivet: 01 mar-11 kl 09:55 »
Hej!

Ja som rubriken lyder. Är det vettigt? Jag letar just nu efter ett litet sto att ha som promenad och avelshäst. Kanske lite lättare trädgårdsarbeten också. Nu har jag hittat en jättefin maxad C-ponny som verkar vara perfekt för det jag tänker använda henne till. Saken är den att hennes nuvarande ägare gärna vill köpa det första fölet hon får och då också välja hingst. Köparen har kollat ut några hingstar och kommit med förslag på, i mina ögon, ganska stora halvblod (den ena är 165 och den andra 168 i mankhöjd).

Stoet är som sagt en maxad C-ponny så jag undrar om det kan bli problem vid fölningen med en så pass mycket större hingst? Min egen tanke var att betäcka henne med en fin Svensk Ridponnyhingst i mer hennes egen storlek.

Vad har ni för erfarenheter?

Tacksam för svar!

hej Jag hade också funderingar på att betäcka en d-ponny med en stor häst och konsulterade en kunnig veterinär som dessutom driver en av välkänd seminstation. Han sade att fölet anpassar sig till mamman. Hon kommer förmodligen inte att få en häst men man vet aldrig. Men för dig spelar det ju ingen roll. En kompis hyrde ut sitt sto för betäckning (medan den gick kvar hemma hos henne) de skrev ett avtal där fölägaren betalar dräktighetsförsäkring, uppstallningsavgift till dig för ökade foderkostnader osv. Fölet ägs redan i magen av köparen och köparen registreras som uppfödare.
Hoppas du fick lite hjälp:)

Leontina

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 01 mar-11 kl 10:09 »
Tack för svaret Malinzz :) Skönt att det verkar som att det fungerar bra.
Nu har vi skrivit ett avtal som både hon och jag är nöjda med så nu är det väl bara att vänta och hoppas på det bästa. Det ska bli så spännande med ett litet föl ;D

Vi skrev att hon ska stå för alla kostnader så som språng, levande föl, och ev veterinärkontroller av dräktigt sto. Sedan ska hon "köpa" fölet av mig när det föds och från och med då står hon för försäkring, hov/veterinärvård, vaccinationer mm. Jag ska stå för Försäkringen av stoet och fölet i magen samt när fölet är fött för skötsel, hantering, foder och stall de första åtta månaderna. Vi satte köpesumman till 6000kr. Tycker ni att det verkar rimligt?

//Lisa

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 02 mar-11 kl 13:34 »
Du får inte mkt betalt för alla dessa månaders arbete och oro .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ulricaa

• -
« Svar #11 skrivet: 02 mar-11 kl 16:21 »
Min första häst var dräktig när vi köpte henne och ut kom en....älg? ett stort föl med låååånga ben! han var resultatet av just precis en sån korsning, pappan skulle varit new forest men efter lite prat med hingsthållaren visade det sig att stona hade *råkat* rymma till halvblodshingstarna....han blev rätt stor, när han var knappt ett år hade han vuxit om sin mor som var 135 i manken.....så han blev rätt stor till sllut. Kan funka, kan oxå bli en liten stor häst och då är det som nån skrev att det kan vara svårt att tävla mot stora hästar i hoppning men å andra sidan tror jag att många vill ha en liten stor häst om man rider sånt som så att säga inte har med storlek att göra....men tänk efter skulle jag råda till!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser