Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  påverka brunst hos kaninhona?  (läst 14331 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
påverka brunst hos kaninhona?
« skrivet: 28 jan-11 kl 13:44 »
jag har en kaninhona som aldrig tycks gå i brunst.. ca 1år gammal... väldigt irriterande.. kan man med foder påverka brunsten hos en hona?eller på annat vis? vill inte lämna den ihop med hane utan att vara med och övervaka..
Fjäderfän och kaniner

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: påverka brunst hos kaninhona?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-11 kl 13:55 »
Ljuset styr brunsten, belysning morgon och kväll hjälper upp.

Du kan också låta henne gå i en bur där det suttit en hane, utan att städa emellan. Brukar också hjälpa ;)

Eller så har du tålamod och inväntar våren :)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 28 jan-11 kl 18:08 »
Hej!

Lämnar henne med en hane, du vill inte heller ha nagon i sängkammaren.. .. ta bort honom efter 2 veckor och vänta.

Förutsatt att de gillar varandra, sa klart.
Brukar funkar hos mig.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Luppa

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 28 jan-11 kl 19:10 »
Persilja kan hjälpa brunsten på traven. Annars är det väl extra belysning och värme som gäller.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 jan-11 kl 22:57 »
 rosenrot kanske ökar på lusten :P
Fjäderfän och kaniner

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-11 kl 23:10 »
eller en trevligare kaninkille? här har vi knappt hunnit tagit ut händerna ur buren innan det har vart klart, varenda gång :-[
hur vet du att hon inte brunstar? vi har gjort som Januschka och låter kaninerna bo ihop ett par veckor sen flyttar ví killen till en bur brevid med angränsande hage. när ungarna blivit så stora att de börjat skutta omkring har de kunnat hoppa in och hälsat på sin pappa :-*
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 jan-11 kl 23:22 »
Jag skulle sätta dem så de bara är åtskiljda av ett nät/galler och kan nosa på varandra. Vänta ca en vecka och sedan släppa ihop dem. Blir det ingen parning då, skulle jag låta dem bo ihop ca 2 veckor om de håller sams.

Lilla Torparmor

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 29 jan-11 kl 09:28 »
Varför vill du inte ha dem tillsammans utan att du är med? Har haft många kaniner och dom klarar det galant själva, bara dom får vara ifred. Brunsten brukar komma bara dom får tid tillsammans.
Du kan flytta hanen när du säkert vet att nya kaniner är på gång alt göra som
Vägs Ände föreslog.
Hanen brukar vara en bra pappa åt ungarna, både han och ungarna mår bra av att träffas. Att han inte bör bo ihop med honan när ungarna är födda beror mest på att hon troligen blir dräktig snabbt igen och inte får tid att hämta sig efter förlossningen.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 29 jan-11 kl 09:41 »
Varför vill du inte ha dem tillsammans utan att du är med? Har haft många kaniner och dom klarar det galant själva, bara dom får vara ifred. Brunsten brukar komma bara dom får tid tillsammans.
Du kan flytta hanen när du säkert vet att nya kaniner är på gång alt göra som
Vägs Ände föreslog.
Hanen brukar vara en bra pappa åt ungarna, både han och ungarna mår bra av att träffas. Att han inte bör bo ihop med honan när ungarna är födda beror mest på att hon troligen blir dräktig snabbt igen och inte får tid att hämta sig efter förlossningen.
Jag har ofta så också. Man ser ganska snart om de fungerar som par och då är det bara låta dem vara. Men har man främst utställningskaniner kanske man vill vara försiktig. Viktigt också att hanen inte är "översexuell" och är på honan jämt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Januschka

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 29 jan-11 kl 09:46 »
Jag har ofta så också. Man ser ganska snart om de fungerar som par och då är det bara låta dem vara. Men har man främst utställningskaniner kanske man vill vara försiktig. Viktigt också att hanen inte är "översexuell" och är på honan jämt.

Sådana hanar bär efternamnet Elektrolux här..  vill inte ha sånt  i min genbank.  :-) Men klart, utställningsavel har helt andra synpunkter på urval av avelsdjur som bevarandeavel.

Januschka

Dolttorparen

« Svar #10 skrivet: 29 jan-11 kl 10:30 »
Hej!
Kaniner blir brunstiga när de träffar en hane och går därför att para när som helst
//Dolttorparen

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 29 jan-11 kl 10:34 »
Nackdelen med att ha hanen "i hagen brevid" har vart att honan har blivit distraherad. Vi löste det så att de inte fick vara ute samtidigt så hon fick spendera ganska mycket tid i buren tillsammans med sina små första veckorna. Vet inte hur mycket som är parning som kan kallas normalt. Våra lugnade sig efter ett par gånger sen verkade det som att de var nöjda båda två. Fast vi var ju inte där hela tiden :)
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 29 jan-11 kl 11:09 »
Kaniner är inte brunstiga hela tiden, dom blir heller inte brunstiga vid parningsförsök. Däremot får dom ägglossningen efter parningen. En hona som inte är brunstig kommer inte att släppa till. Evitamin kan stimulera brunsten, liksom ljus och värme.
//Lina

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 jan-11 kl 11:42 »
Evitamin kan stimulera brunsten, liksom ljus och värme.

Japp! Även närvaron av en hane så de har syn/hörsel/lukt- och noskontakt med varandra brukar sätta fart på passionen :).

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 29 jan-11 kl 14:58 »
honan bor ovanför hanen i en trevåningsbur... har inte velat lämna honan hos hanen ifall att de skulle börja slåss...kaniner med trasiga öron är inte vackert... hanen är på honan direkt men hon försöker fly..
Fjäderfän och kaniner

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #15 skrivet: 29 jan-11 kl 16:17 »
Min granne har prövat att ha en brunstig hona ihop med en hane, nässta morgon låg hon död!!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #16 skrivet: 29 jan-11 kl 18:29 »
Jag hade nog släppt tanken på att få ungar efter henne om det vore min kanin. Ett djur som inte vill para sig (eller på annat vis har onormal könsdrift) är inte sunt i mina ögon och inget jag vill föra vidare till kommande generationer.

Ett par parningsförsök över i alla fall några månader med minst två olika hanar, sen hade jag inte provat mer. Honor som inte vill para sig ska inte ha ungar, tycker jag.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Januschka

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 29 jan-11 kl 21:22 »
Hej!
Kaniner blir brunstiga när de träffar en hane och går därför att para när som helst
//Dolttorparen

Det vet inte mina kaniner.

Januschka

grimbart

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 29 jan-11 kl 23:27 »
idag släppte hon till!! jag gjorde ett försök igår men då var det kapplöpning i buren..idag la hon sig platt och vänta :D..
Fjäderfän och kaniner

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 30 jan-11 kl 11:03 »
Hej!
//Dolttorparen
Skitsnack, kaniner har precis som människan en brunstcykel där de är mer eller mindre mottagliga, de har en  regelbunden brunstperiod som inte går att påverka (förskjuta) kaniners brunst försvinner när det blir mörkare årstid, men den går att "starta" med hjälp av ljus och näringsämnen. Läs på innan du yttrar dig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

831 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser