Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nötter som kan odlas i Sverige  (läst 47913 gånger)

Znibban

• Skåne
Nötter som kan odlas i Sverige
« skrivet: 28 jan-11 kl 11:06 »
Hej alla härliga odlare. :D
kan ni hjälpa mig med en sak.
Vilka nötter kan odlas i Sverige? ???
Valnötter och hasselnötter har jag redan. Ätlig Kastanj finns ju oxå MEN det måste väl finnas massa andra, typ Pinjenötter och andra nötter från kottar m.m.
Har försökt googla om det men hittar INGENTING! :'(
Jag försöker mig på "perma odling" och söker allt ätbart som kan växa i vår lilla "park"  :D

christelle

• Blekinge
SV: Nötter som kan odlas i Sverige
« Svar #1 skrivet: 28 jan-11 kl 11:15 »
Intressant ämne. Hittade detta på nätet:
Mandel:
Köp s.k. krakmandlar med skal. Man behöver inte knäcka skalet utan man kan plantera hela mandeln. Är det plusgrader ute så kan man så direkt ute i en kruka med sand. Ställ ute. Skydda krukan mot möss och andra djur som kan tänkas kalasa på nötterna! Bästa stratifieringstemperatur (kylbehandling) är runt noll grader eller lite över det. Om det blir mycket kallare, bör man isolera krukan. Ta sedan in krukan på vårvintern och plantera mandeln i vanlig blomjord ca 2 cm djupt, ställ i vanlig rumstemperatur. På våren kanske det gror om man har tur.

Man kan också pröva direkt inomhus i kruka med såjord på en sval fönsterbräda. Har man tur och det kommer upp en planta, plantera om i större kruka under sommaren och låt stå ute. I södra Sverige zon 1 i skyddat, varmt o soligt läge, så kan mandeln t o m bli ett träd som kan övervintra ute. Annars t ex. i ett uterum. Problem med mandelträd är dock att det lätt får samma krussjuka som persikoträd, d v s missformade blad som man behöver plocka bort. :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #2 skrivet: 05 feb-11 kl 12:29 »
Skidhickory kanske?
Undrar ifall nötter lönar sig i svenskt klimat egentligen, med tanke på att många blir stora träd och kanske inte ger någon större avkastning.
För intressanta växter att använda i skogsträdgården så rekommenderar jag att kika in http://pfaf.org
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 feb-11 kl 16:49 »
Bokollon går faktiskt att äta, jag har smakat och dom smakar helt enkelt "nöt". Men dom lämnar bara mycket ollon ungefär var tredje år.

Frön från kottar finns ju, men de sorter som blir stora nog för att löna sig att äta tål inte klimatet. Flera hickorysorter överlever i de mildaste delarna av landet, men det är tveksamt om de hinner utveckla några ätbara nötter. Trädhassel finns ju, men de vanliga hasselbuskarna är egentligen bättre.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #4 skrivet: 06 feb-11 kl 16:59 »
Skidhickory lär väl klara sig bra upp mot zon 3 i alla fall?
Vad tror ni om Cembratall då? P. cembra.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 feb-11 kl 17:05 »
Skidhickory lär väl klara sig bra upp mot zon 3 i alla fall?
Vad tror ni om Cembratall då? P. cembra.
Skidhickoryn kan säkert överleva upp till zon 3, men hinner den utveckla ordentliga nötter? Det är samma som med äkta kastanj, den klarar sig också här i zon 3, men det återstår att se om den kommer kunna ge några ätbara nötter.

Cembratallen klarar zon 7, men är det någon storlek på fröna?

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 feb-11 kl 17:19 »
Ja jäklar, det finns ju faktiskt en del tallar med ätbara frön, och vissa av dem klarar sig bra i Sverige, exempelvis ovan nämnda cembratall

http://en.wikipedia.org/wiki/Pine_nut

tench

• -
    • Solrot
« Svar #7 skrivet: 06 feb-11 kl 17:21 »
Jag tror nog cembratallen ger något ätligt. Har vad jag förstått används historiskt?
Castanea sativa är en zon 1-2 vad jag vet. Har sett den i zon 3. Ser vital ut och sådär, men ger väldigt lite nötter. Definitivt inte värt att odla för nötternas skull, eftersom det blir ett rätt stort träd även här.
Må gott \o/

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 feb-11 kl 17:26 »
Jag tror nog cembratallen ger något ätligt. Har vad jag förstått används historiskt?
Castanea sativa är en zon 1-2 vad jag vet. Har sett den i zon 3. Ser vital ut och sådär, men ger väldigt lite nötter. Definitivt inte värt att odla för nötternas skull, eftersom det blir ett rätt stort träd även här.
Jag har castanea sativa här i zon 3, ett par småplantor som grott från kastanjer plockade från träd som växte i Stockholm. Dom klarade förra hårda vintern, och invintrade normalt efter sommaren som var ovanligt kort och sval. Återstår att se om det blir några bra kastanjer från dem, men med tanke på att nötterna skördats i stockholm tror jag att jag har bästa möjliga arvsanlag för svenskt klimat

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 06 feb-11 kl 17:28 »
Det låter intressant. Vart i stockholm hittar du kastanjer?
Den jag kikat på är inte lättillgänglig direkt och ligger utanför Bro.

Annars lär det finnas äkta valnöt i Gamla stan, men jag har inte varit där och kikat (om man man nu vill se hur träden etablerar sig här).
Gamla stan kan nog betraktas som zon 1 eller åtminstonde zon 2 dock.
Må gott \o/

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 feb-11 kl 17:53 »
Det låter intressant. Vart i stockholm hittar du kastanjer?
Den jag kikat på är inte lättillgänglig direkt och ligger utanför Bro.

Annars lär det finnas äkta valnöt i Gamla stan, men jag har inte varit där och kikat (om man man nu vill se hur träden etablerar sig här).
Gamla stan kan nog betraktas som zon 1 eller åtminstonde zon 2 dock.
Jag fick kastanjer av en bekant, så jag vet inte exakt var han plockat. Men det var ganska centralt i stockholm, så det var nog bättre zon än här i alla fall. Men efter vad jag förstår är de flesta träd känsligast för frost när de är små, så det bådar gott. Jag har gott om plats, så dom står inte i vägen även om det visar sig att de inte kan lämna rejäla nötter.

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 06 feb-11 kl 17:58 »
Askens frön går att äta . Rosta eller kandera .
Har för mig att de använts som ersättning för pinjenötter .

Almfrukter är också goda samt lindens omogna frökapslar , går att göra pasta på som kakaoersättning .

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 06 feb-11 kl 21:12 »
Verkar intressant med Cembratall. Är det någon som vet var man kan få tag på Cembratallfrön någonstans?
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 feb-11 kl 21:21 »
Verkar intressant med Cembratall. Är det någon som vet var man kan få tag på Cembratallfrön någonstans?
Vet ej, men det finns en del skogsplanteringar med cembratall i norra Sverige, så det borde gå att få tag på billiga plantor

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #14 skrivet: 06 feb-11 kl 22:03 »
Impecta har frön.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #15 skrivet: 07 feb-11 kl 20:36 »
Odlar man från frö så kan man nog räkna med att inte skörda på en herrans massa år, eller har jag fel?
Cembratallen används dock en del i offentliga planteringar och odlas av flera plantskolor i Sverige. Det borde inte vara något problem att få tag i.
Må gott \o/

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 feb-11 kl 20:39 »
Jag är inte hundra, men jag tror det är just cembratall som man ser rätt ofta i folks trädgårdar i norrbotten

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 08 feb-11 kl 02:54 »
jag kontaktade Hedentorps plantskola i Ängelholm som sa att det inte skulle vara några problem ang storlek och varite. De undrade vilken variant jag ville ha, vilket jag inte kunde svara på. Så nu har jag läst på. På nätet finns det flera varianter bla. sibirisk, från alperna mm. vilken är att föredra?
jag vill att det ska bli stora träd (15-20m) som ger gott om kottar gärna lite snabbväxande, om jag nu får önska ;D
Någon som vet?

tench

• -
    • Solrot
Må gott \o/

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 08 feb-11 kl 13:42 »
Tack tench. Mycket nyttig info.
Fick lära mig att de inte är stomfasta om de är för stora när man planterar dem, känsliga för honungsskivling (rötsvamp) och det tar 30 år innande sätter kottar!! samt att de inte blir så gamla. Och nötterna äts av ekorrar innan de faller till marken.

Med tanke på detta, så blir det (trumvirvel)...

den Sibiriska varianten ;D

Jag läste på ett annat ställe att rådjuren och älg gärna äter och feja hornen på cembratallen, så det blir att hängna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser