Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nötter som kan odlas i Sverige  (läst 47882 gånger)

Jan lindgren

SV: Nötter som kan odlas i Sverige
« Svar #20 skrivet: 08 feb-11 kl 17:29 »
Hej!
Kolla Pinus koraiensis! Stora frön, växer bla i Sibirien där fröna samlas kommersiellt.  En bra fröfirma med många intressanta fröer är  www.treeshrubseeds.com . Jag har handlat av dem och det var inga problem. De är mycket noga så du får betala ett sundhetsintyg och de skickar inte frön som kan vara förbjudna i EU. Jag ville ha Prunus maritima men det gick inte. De har utmärkta anvisningar för sådd på sin hemsida.
Vill du kolla ätliga växter så är  www.pfaf.org bra.
MVH
Jan

Årby-ärtan

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 10 feb-11 kl 22:38 »
Om det är ätbara saker med nötliknande smak du är ute efter så finns det ju godsaker som inte växer på träd också, t.ex. solrosfrön och pumpafrön.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #22 skrivet: 16 mar-12 kl 23:33 »
har faktiskt själv prövat äta cembratallens frön dom är goda problemet är bara att det kan ta 40 år innan cembra tallen börjar ge kottar.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #23 skrivet: 18 mar-12 kl 11:41 »
Tack tench. Mycket nyttig info.
Fick lära mig att de inte är stomfasta om de är för stora när man planterar dem, känsliga för honungsskivling (rötsvamp) och det tar 30 år innande sätter kottar!! samt att de inte blir så gamla. Och nötterna äts av ekorrar innan de faller till marken.

Med tanke på detta, så blir det (trumvirvel)...

den Sibiriska varianten ;D

Jag läste på ett annat ställe att rådjuren och älg gärna äter och feja hornen på cembratallen, så det blir att hängna.

På min låg och mellanstadieskola växte det någon form av barrträd som fick kottar med nötter i som vi åt. De var goda men man fick lite ont i magen om man åt många av dem. Det kanske var cembratall? Nötterna äts definitivt av ekorrar men en hel del ramlade ned och de åt vi. Det var väldigt stora mäktiga träd så om du även vill ha det så är de nog utmärkta.
elliha.blogspot.com

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #24 skrivet: 18 mar-12 kl 11:47 »
På min låg och mellanstadieskola växte det någon form av barrträd som fick kottar med nötter i som vi åt. De var goda men man fick lite ont i magen om man åt många av dem. Det kanske var cembratall? Nötterna äts definitivt av ekorrar men en hel del ramlade ned och de åt vi. Det var väldigt stora mäktiga träd så om du även vill ha det så är de nog utmärkta.

Efter lite bildbetraktande så kan jag bekräfta att det var en cembratall.
elliha.blogspot.com

jakob___

• Västmanland
« Svar #25 skrivet: 21 mar-12 kl 02:07 »
inte så stora från men verkar fullt ätliga å smakar ok av fröna i kottar från  både vanlig rödgran och olika  svenska tallar

malb

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 05 apr-12 kl 20:27 »
Pfaf.org - Stort tack för det tipset!

Är i stora planer på att starta upp en permakultur i sydvästra sverige och den sidan är ju rena guldgruvan!

Skytten

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 06 apr-12 kl 10:42 »
Hassel är säkra kort, och ympade med tryffelmycel, blir det ännu bättre. Valnötter växer fint här i Skåne i alla fall, min granner får fina nötter från ett relativt ungt träd.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 06 apr-12 kl 18:20 »
Ytterst inspirerande tråd. Viker ett öra.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #29 skrivet: 06 apr-12 kl 18:34 »
Jag har Pimpernöt om nån är intresserad, smakar som hasselnöt ungefär och växer som ogräs. http://pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Staphylea+pinnata

Malines här igen

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 06 apr-12 kl 18:51 »
Jag hade för mig att den var oätlig?

Skytten

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 06 apr-12 kl 18:56 »
Midt emellan stadens gata
och floden  på båda sidor
ett lifs träd, bärande tolf
frukter, afgifvande hvarje månad
sin frukt, och trädets löf
till folkens botande,
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #32 skrivet: 06 apr-12 kl 19:06 »
Ånej, den är ätlig och god.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 06 apr-12 kl 19:19 »
I så fal är jag jäteintresserad! Var finns busken?

Handmade_Revolution

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 08 apr-12 kl 23:58 »
Hassel är säkra kort, och ympade med tryffelmycel, blir det ännu bättre. Valnötter växer fint här i Skåne i alla fall, min granner får fina nötter från ett relativt ungt träd.

Jepp, bitvis har Hassel tagit över min trädgård fullständigt.. höga som träd och megabuskiga (och det är ganska svårt att göra så himla mycket åt saken när det gått så långt), men det är mysigt och hönsen gillar att sandbada kring buskarna. Valnötsträd är relativt lätt att lyckas med, iaf i Skåne. Men det ska gärna vara här nere för att det ska bli bra skörd, och gärna längs kusten! Fast jag tror att det går att odla i hela den södra hälften av Sverige med lite anpassad och genomtänkt placering och omsorg!

Edit: Såg att TS redan hade detta. Har du möjligen tips på hur man kan kontrollera Hassel en liten smula?

datadance

• Södermanland
    • Inte bara morötter
« Svar #35 skrivet: 03 aug-12 kl 10:10 »
På ensamma trädets plantskola kan man läsa om nötter som går att odla i sverige:
http://ensammatradetsplantskola.se/EShop/EShop.aspx?EshopID=355387da-6578-478d-8ebc-99d28e716f51&CategoryID=50456220-5ae5-42c7-9047-4b02a5e4ea87

och dessutom köpa plantor om man har råd.

Huggorm

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 03 aug-12 kl 10:27 »
På ensamma trädets plantskola kan man läsa om nötter som går att odla i sverige:
http://ensammatradetsplantskola.se/EShop/EShop.aspx?EshopID=355387da-6578-478d-8ebc-99d28e716f51&CategoryID=50456220-5ae5-42c7-9047-4b02a5e4ea87

och dessutom köpa plantor om man har råd.
Priserna var ju ganska överkomliga ändå, men mycket är ju tyvärr slut för säsongen

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #37 skrivet: 03 aug-12 kl 21:12 »
Efter lite bildbetraktande så kan jag bekräfta att det var en cembratall.

Om du gick i skola i Västerbotten så var det inte cembratall utan sibirisk tall. Det finns många sibiriska tallar i Umeå som sätter kottar.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #38 skrivet: 03 aug-12 kl 21:16 »
Hej!
Kolla Pinus koraiensis! Stora frön, växer bla i Sibirien där fröna samlas kommersiellt.  En bra fröfirma med många intressanta fröer är  www.treeshrubseeds.com . Jag har handlat av dem och det var inga problem. De är mycket noga så du får betala ett sundhetsintyg och de skickar inte frön som kan vara förbjudna i EU. Jag ville ha Prunus maritima men det gick inte. De har utmärkta anvisningar för sådd på sin hemsida.
Vill du kolla ätliga växter så är  www.pfaf.org bra.
MVH
Jan

www.treeshrubseeds.com sänder inte tallfrö till Sverige men de sänder frö från andra barrträd.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #39 skrivet: 03 aug-12 kl 21:38 »
jag kontaktade Hedentorps plantskola i Ängelholm som sa att det inte skulle vara några problem ang storlek och varite. De undrade vilken variant jag ville ha, vilket jag inte kunde svara på. Så nu har jag läst på. På nätet finns det flera varianter bla. sibirisk, från alperna mm. vilken är att föredra?
jag vill att det ska bli stora träd (15-20m) som ger gott om kottar gärna lite snabbväxande, om jag nu får önska ;D
Någon som vet?

Jag har planterat cembratallar (Pinus cembra) och även sibirisk tall (Pinus sibirica) och tycker att den sibiriska klarar klimatet bättre. Jag har planterat träden i södra Halland. För tillfället letar jag efter plantor av Sibirisk dvärgtall (Pinus pumila) som även har stora frö men blir en buske på några meter.

Jag har en del plantor av Pinus strobiformis i trädgårdslandet. De får stora kottar med ätliga frö. Jag vet inte hur härdiga de är men det vet jag efter vintern :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser