Tack tench. Mycket nyttig info. Fick lära mig att de inte är stomfasta om de är för stora när man planterar dem, känsliga för honungsskivling (rötsvamp) och det tar 30 år innande sätter kottar!! samt att de inte blir så gamla. Och nötterna äts av ekorrar innan de faller till marken.Med tanke på detta, så blir det (trumvirvel)...den Sibiriska varianten Jag läste på ett annat ställe att rådjuren och älg gärna äter och feja hornen på cembratallen, så det blir att hängna.
På min låg och mellanstadieskola växte det någon form av barrträd som fick kottar med nötter i som vi åt. De var goda men man fick lite ont i magen om man åt många av dem. Det kanske var cembratall? Nötterna äts definitivt av ekorrar men en hel del ramlade ned och de åt vi. Det var väldigt stora mäktiga träd så om du även vill ha det så är de nog utmärkta.
Hassel är säkra kort, och ympade med tryffelmycel, blir det ännu bättre. Valnötter växer fint här i Skåne i alla fall, min granner får fina nötter från ett relativt ungt träd.
På ensamma trädets plantskola kan man läsa om nötter som går att odla i sverige:http://ensammatradetsplantskola.se/EShop/EShop.aspx?EshopID=355387da-6578-478d-8ebc-99d28e716f51&CategoryID=50456220-5ae5-42c7-9047-4b02a5e4ea87och dessutom köpa plantor om man har råd.
Efter lite bildbetraktande så kan jag bekräfta att det var en cembratall.
Hej!Kolla Pinus koraiensis! Stora frön, växer bla i Sibirien där fröna samlas kommersiellt. En bra fröfirma med många intressanta fröer är www.treeshrubseeds.com . Jag har handlat av dem och det var inga problem. De är mycket noga så du får betala ett sundhetsintyg och de skickar inte frön som kan vara förbjudna i EU. Jag ville ha Prunus maritima men det gick inte. De har utmärkta anvisningar för sådd på sin hemsida.Vill du kolla ätliga växter så är www.pfaf.org bra.MVHJan
jag kontaktade Hedentorps plantskola i Ängelholm som sa att det inte skulle vara några problem ang storlek och varite. De undrade vilken variant jag ville ha, vilket jag inte kunde svara på. Så nu har jag läst på. På nätet finns det flera varianter bla. sibirisk, från alperna mm. vilken är att föredra? jag vill att det ska bli stora träd (15-20m) som ger gott om kottar gärna lite snabbväxande, om jag nu får önska Någon som vet?