Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Johannesört ?.?  (läst 16369 gånger)

Suorja

  • Gäst
Johannesört ?.?
« skrivet: 05 jul-06 kl 21:34 »
Hej..

Nu kom jag precis hem efter en helt otrolig johannesört skörd.

så nu kommer några frågor:

1. alltid när man pratar om johannesört är det någon som säger att den är farlig. finns det belägg för det? om man inte använder andra läkemedel villsäga.

2. Jag hår sådana mängder att det blir dyrt att göra "olivolja-johannesört" osv, går det på någon metod att framställa ren johannesörtolja? kanske på det sätt att man blandar med alkohol, låter den avdunsa osv. (som med thc olja..(u know  ;) )

3. Andra tips?

koko

  • Gäst
Re:Johannesört ?.?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-06 kl 16:46 »
Hej malmöbo!! (de e jag me´)
Kolla på http://www.shenet.se/ för en massa matnyttig fakta om växter mm.
Annars kan man väl alltid göra te?? J-h-ört används ju i antidepressionspiller på naturapoteket, så lite hembrygt te kan väl inte vara farligt?

Redigerat: oj vänta nu, vad det inget med p-piller o johannesört som inte var bra, eller e jag helt ute o reser nu?? ::)
(thc-olja?? Är det allmänt känt?)
« Senast ändrad: 06 jul-06 kl 16:49 av koko »

SvenS

  • Gäst
Re:Johannesört ?.?
« Svar #2 skrivet: 06 jul-06 kl 19:08 »
Hej..

Nu kom jag precis hem efter en helt otrolig johannesört skörd.

så nu kommer några frågor:

1. alltid när man pratar om johannesört är det någon som säger att den är farlig. finns det belägg för det? om man inte använder andra läkemedel villsäga.

2. Jag hår sådana mängder att det blir dyrt att göra "olivolja-johannesört" osv, går det på någon metod att framställa ren johannesörtolja? kanske på det sätt att man blandar med alkohol, låter den avdunsa osv. (som med thc olja..(u know  ;) )

3. Andra tips?


Alla örter påverkar kroppen. I stora mängder är de flesta livshotande. Det gäller ju att veta doseringen så att man får effekt men inte toxicitet.
Det finns varje år människor vars lever och njurar lagt av efter att ha druckit orimliga mängder örtte.
Ren johannesörtolja får du genom att destillera . De verksamma eteriska oljorna förstörs lätt i kokning, och det får inte ens puttra. Men frågan är vad du vill göra med så potenta grejor som ren johannesörtolja ? Med tanke på hälsovådligheten ?

Suorja

  • Gäst
Re:Johannesört ?.?
« Svar #3 skrivet: 16 jul-06 kl 00:17 »
ok...jag lekte bara med tanken att det vore roligt att till verka ren olja..

det där med att dosera är ju lite svårt eftersom det lär kunna variera väldigt mycket på styrka, om man tex gör en olivoljeblandning.

finns det några riktlinjer?

SvenS

  • Gäst
Re:Johannesört ?.?
« Svar #4 skrivet: 17 jul-06 kl 12:23 »
Hej malmöbo!! (de e jag me´)
Kolla på http://www.shenet.se/ för en massa matnyttig fakta om växter mm.
Annars kan man väl alltid göra te?? J-h-ört används ju i antidepressionspiller på naturapoteket, så lite hembrygt te kan väl inte vara farligt?

Redigerat: oj vänta nu, vad det inget med p-piller o johannesört som inte var bra, eller e jag helt ute o reser nu?? ::)
(thc-olja?? Är det allmänt känt?)


Jo, P-piller , warfarin, ciklosporin,teoyllin, digoxin och johannisört är ingen bra kombination. Man kan bli gravid ändå.

THC-olja (Tetra Hydro Cannabinol) är ett extrakt ur Cannabisplantan. Alltså Hascholja.
« Senast ändrad: 17 jul-06 kl 13:06 av SvenS »

SvenS

  • Gäst
Re:Johannesört ?.?
« Svar #5 skrivet: 17 jul-06 kl 13:05 »
ok...jag lekte bara med tanken att det vore roligt att till verka ren olja..

det där med att dosera är ju lite svårt eftersom det lär kunna variera väldigt mycket på styrka, om man tex gör en olivoljeblandning.

finns det några riktlinjer?

Den verksamma beståndsdelen i johannisört kallas hypericin. I köpetabletter finns som standardmått 0,3% ren hypericin på ca 1gram majsstärkelse (Det som tabletten är gjort av)

Om du lyckats framställa oljan på rätt sätt, så kan det kanske vara ett bra mått på en sorts dosering. Du har doseringen : 0,3 av 1. Då kan du väga upp din olivolja till så mycket som du vill ha utav och tillsätta 0,3% av din dekokt.
För att ytterligare försvåra det hela olika människor behöver olika doseringar. Du kan behöva öka (Knappast minska) doseringen på 0,3%. Det finns tabletter i fackhandeln som har styrkor upp till 1.0 % (Även om många tillverkare själva har kvalitetsproblem med påstådda styrkor)

Det finns ett problem med johannisört och det är ljuskänslighet.
Huden bränns mycket lättare i solen. Därför är det kanske bättre att använda örten över den mörka årstiden (Då man ändå kan känna sig som mest hängig)

Jag vill inte stjäla ditt mod , men om du gör rätt vid destilleringen (Som är ett kapitel för sig) så går det absolut att pröva sig fram.
« Senast ändrad: 17 jul-06 kl 13:07 av SvenS »

charlottaax

  • Inlägg: 35
  • jag har vänner i skogen
    • www.charlotteaberg.com
Re:Johannesört ?.?
« Svar #6 skrivet: 30 jul-06 kl 18:48 »
johannesörts olja håller inte mer än lite mer än 1 år, så det kanske inte är så bra att göra massor, om du nu inte ska sälja den. Sjäv använder jag min egen olja i krämer och salvor, jättebra!

SvenS

  • Gäst
Re:Johannesört ?.?
« Svar #7 skrivet: 01 aug-06 kl 15:08 »
johannesörts olja håller inte mer än lite mer än 1 år, så det kanske inte är så bra att göra massor, om du nu inte ska sälja den. Sjäv använder jag min egen olja i krämer och salvor, jättebra!

Johannisörtolja direkt på huden  ???  och du får ingen reaktion i solljus  ???

charlottaax

  • Inlägg: 35
  • jag har vänner i skogen
    • www.charlotteaberg.com
Re:Johannesört ?.?
« Svar #8 skrivet: 01 aug-06 kl 20:01 »
sven  - i mina salvor använder jag inte 'ren' johannesört olja på huden eftersom jag använder den i kombination med andra oljor. och det är i 'sårsalvor' och inte i någon salva/kräm man tar över hela kroppen. funkar jäkligt bra i kombination med grankåda och honung, suverän på skavsår, bett och flisor etc.

mvh charlotta  ;)

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Johannesört ?.?
« Svar #9 skrivet: 01 aug-06 kl 20:25 »
Hej,

den tyska "hälsomyndigheten" (Bundesgesundheitsamt) har under 1980-talet tagit itu med olika örter och undersökt deras verkan. Vissa myter har kunnats styrka, vissa örter som ansågs som nyttiga har blivit bannlysta (så som tussilagon). Om johannisört /'Hyperici herba', alltså de överjordiska växtdelarna, ej rötterna, skrivs sammanfattat det här:

1) det måste vara rätt sort: 'Hypericum perforatum'. Den sorten alltså vars kronblad (blomsterblad?) ser perforerade ut. I dessa "perforeringar" finns den röda oljan som har verkan. Det är alltså inga hål i bladen utan prickarna ("perforeringar") är oljedroppar.

2) intas vid psykovegetativa störningar, depressiva tillstånd, ångest och nervös oro. Oljiga beredningar tas vid matsmältningsproblem.

3) på huden används hypericumberedningar vid behandling /efterbehandling av sår som kom till med skarpa eller trubbiga föremål, myalgier ((diffus) muskelvärk) och brännskador t.o.m. grad 1.

Biverkningar: ljuskänslighet, särskilt ljushyade är drabbade

Dosering: genomsnittliga dagsdosis  är 2-4 g av drogen (torkade växtdelarna) eller 0,2-1,0 g Hypericin.

Hur gör man: torka snabbt, sedan hacka, mortla, lös upp för att äta /dricka /smörja. Med feta oljor framställda präparat både invärtes och utvärtes.

Verkning: stämningsförbättrande och inflammationsundertryckande.

Så - Nu vet Du, och allt det här var högofficiellt och inte bara grönt pladder och myter. Iaf inte i Tyskland  :D

Martin
« Senast ändrad: 01 aug-06 kl 20:29 av martinki »

Suorja

  • Gäst
Re:Johannesört ?.?
« Svar #10 skrivet: 03 aug-06 kl 14:27 »
så vad gör jag nu med mina torkade blommor.?

har inte "johannesört te" någon medisinsk effekt alls?
måste det blandas med någon olja?

SvenS

  • Gäst
Re:Johannesört ?.?
« Svar #11 skrivet: 03 aug-06 kl 15:13 »
så vad gör jag nu med mina torkade blommor.?

har inte "johannesört te" någon medisinsk effekt alls?
måste det blandas med någon olja?

Jodå visst går det. Martinki skrev angående doseringen ovanstående.

Alltså : dagsdosen 2-4g. ta växtdelarna torkade och stöt dem i mortel .
Sedan har du pulver till te och salva.

Skaffa en bra våg , den kommer att bespara dig mycket hvudbry om du inte är begåvat med känsla för cirkavikter.
Ett annat sätt att se om du fått tag i rätt sort johannisört är att kolla på stjälken. Den äkta varianten har en stjälk som är trekantsformat.

Se upp med andra medikament (som jag skrev i början av tråden) listade ett antal som johannisört kan förta verkan utav, om du använder P-piller kan du bli gravid ändå.

så vad gör jag nu med mina torkade blommor.?

har inte "johannesört te" någon medisinsk effekt alls?
måste det blandas med någon olja?

Jodå visst går det. Martinki skrev angående doseringen ovanstående.

Alltså : dagsdosen 2-4g. ta växtdelarna torkade och stöt dem i mortel .
Sedan har du pulver till te och salva.

Skaffa en bra våg , den kommer att bespara dig mycket hvudbry om du inte är begåvat med känsla för cirkavikter.
Ett annat sätt att se om du fått tag i rätt sort johannisört är att kolla på stjälken. Den äkta varianten har en stjälk som är trekantsformat.

Se upp med andra medikament (som jag skrev i början av tråden) listade ett antal som johannisört kan förta verkan utav, om du använder P-piller kan du bli gravid ändå.

Vill också varna för kinesiska "hälsoteér"  . kineserna har ingen riktig kvalitetskontroll. man kan köpa hem te som har rätt av giftiga doser av verksamm ämnen.
Detta problem har uppmärksammats av media eftersom läkare slagit larm,  folk har kommit in till akuten med njursvikt, vissa av dem måste genomgå livslång dialys.
« Senast ändrad: 03 aug-06 kl 16:00 av SvenS »

Alva

  • Gäst
Re:Johannesört ?.?
« Svar #12 skrivet: 03 aug-06 kl 15:17 »
Och om man håller bladen mot ljuset så skall det vara små transparenta prickar...

Suorja

  • Gäst
Re:Johannesört ?.?
« Svar #13 skrivet: 06 aug-06 kl 17:44 »
jag har fattat det så att  "äkta" johgannes ört har rund stjälk och fyrkantig johannesört har fyrkantig stjälk.

båda blommorna färgar fingrarna röda och har samma medicinska verkan...eller?..


men alltså går det bra att koka te på blommorna?
bör man sedan sila av blommorna eller löser sig oljan i varmt vatten?

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Johannesört ?.?
« Svar #14 skrivet: 10 aug-06 kl 23:10 »
Lägg blommorna i sprit och låt stå någon vecka, så får du riktig god johannesörtbrännvin.
Av den blir man både glad och go...
If it doesn't work, chrome it!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Johannesört ?.?
« Svar #15 skrivet: 10 aug-06 kl 23:34 »
Lägg blommorna i sprit och låt stå någon vecka, så får du riktig god johannesörtbrännvin.
Av den blir man både glad och go...

Du glömde det viktigaste ... man blir snygg också !!  :)

Hirkum-pirkum kallas snapsen.

HildaM

  • Inlägg: 129
Re:Johannesört ?.?
« Svar #16 skrivet: 13 aug-06 kl 18:26 »
Kan man blanda johannesört med 5htp (seratonin) eller interagerar de?

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Johannesört ?.?
« Svar #17 skrivet: 13 aug-06 kl 18:43 »
Om Du menar 5-Hydroxytryptamin då känner jag ämnet under namnet serOtonin. Med 'o'.

Jag har läst att hypericin /hyperforin (verksamma ämnen i johannisört) leder till högre koncentrationer av serotonin och noradrenalin på synapserna.

Det är just därför den örten klassificeras som antidepressivt läkemedel. Johannisört arbetar efter samma princip som köpepiller, den hämmar uppslukandet av de kroppsegna happy-kemikalierna och på så vis blir man till en lyckost.

Martin

charlottaax

  • Inlägg: 35
  • jag har vänner i skogen
    • www.charlotteaberg.com
Re:Johannesört ?.?
« Svar #18 skrivet: 14 aug-06 kl 18:36 »
jag tor man ska vara försiktig med antidepressiv medicin som ökar serantonon nivån, i kombination med johannesört. prozac ska vara ok men däremot inte seroxat, men detta har jag bara läst någonstans och vet inte om det finns konkreta bevis för det. mvh

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Johannesört ?.?
« Svar #19 skrivet: 14 aug-06 kl 18:43 »
serantonon

Menar vi samma ämne här?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser