Hjälp att identifiera träslag

Startat av Humle, 27 Jan-11 kl 18:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Huggorm

Karibu betyder "välkommen" på swahili, så souveniren kommer väll från något av de länder där detta språk talas. Troligtvis Kenya eller Tanzania.

Västgötamor

kammen o skedarna kan ev vara acasia, men är inte säker
Västgötamor

Humle

Hej nu har jag samlat på mig några nya träbitar. Helt sanslöst så undervärderade dylika skulpturer är på vissa ställen. Funderar på att låta prislapparna sitta kvar :P. De skiljer sig lite, det kan röra sig om enorma geografiska avstånd mellan de olika skulpturerna men det är jag tyvärr helt ovetandes om.

Har nu hittat en ny favoritskulptur. Det är inte det mest bildsköna objektet, en lönnfet gammal krokryggig gubbe men oj vilken känsla snidaren haft! Snudd på mästerverk enligt mig. En skam att en sådan fin pjäs är osignerad. Fick den för 15 kr men för det 20 dubbla hade det fortfarande varit ett fynd.

Som vanligt är jag tacksam för all info kring någon eller några av sakerna.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

jeffsby

Karibu betyder "välkommen"/"varsågod" på swahili och skriv på diverse souvenirer, jag tror inte det finns något träslag som heter så

bua

Citat från: Humle skrivet 27 Jan-11 kl 18:39
Hej här är några bilder på träföremål jag gärna vill veta vilka träslag de är gjorda av. Några förslag har jag givit men är väldigt osäker på om de stämmer...

1

Vet inte träslag men de kommer antagligen från östra Afrika, i Kenya eller Tanzania finns det folkslag som har traditonen med halsringar på kvinnor.

bua

Citat från: Humle skrivet 19 Mar-11 kl 15:51

Modellen känns inte afrikansk men det kan jag inte riktigt motivera  :P

Den är inte afrikansk, troligtvis asiatisk.

Huggorm

Ja, den såg snarare indisk ut än afrikansk

bua

Jag trodde att Indien låg i Asien men jag kan ha fel.

Huggorm

Citat från: bua skrivet 12 Jan-13 kl 22:57
Jag trodde att Indien låg i Asien men jag kan ha fel.
Självklart, jag menade snarare indisk än afrikansk, jag höll med dig även om det inte framgick riktigt som jag tänkt

bua

Aha. Jag började fundera på om jag missat en geografilektion  ;).

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

3 006 Gäster, 2 användare
Vagabonde, Karlsdotter