Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vikten på japanare, jumbo å franskt?  (läst 3593 gånger)

Skylla

• Västergötland
Vikten på japanare, jumbo å franskt?
« skrivet: 27 jan-11 kl 03:02 »
Är det nån som har koll på vikterna på japanare,jumbo å franskt?
Hur funkar det om man har en jumbo som väger lika mycke som en fransk e det fortfarande en jumbo då?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Vikten på japanare, jumbo å franskt?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-11 kl 10:54 »
Japansk vaktel ca  142-170 gram. Ganska ovanligt med "rena" japanska vaktlar verkar det som, många som kan ha jumbo iblandat så att de är större än dessa vikter. Majoriteten av mina håller dock dessa vikter och man får höra - "vad små äggen är, vad små djuren är" ... Så kollar man igenom på nätet och kommer fram till -"De ska vara så små".

Jumbona har jag ingen större koll på, bara att de är större. ::) Min jumbohöna (eller Emils) jag har väger i samma klass som en fransk jätte, hon går med en fransk jättevakteltupp. De har samma färg och man skulle inte kunna avgöra vad som är vad. Kommer endast kalla deras avkommor för "jättevaktlar" eller "jumbo giant" (som jag fick höra av en uppfödare skulle kunna vara samma sak som fransk jätte). Om du googlar på giant quail eller jumbo giant får du fram resultat på fåglar som väger runt 450-500 gram, samma viktklass som den franska, så kanske är samma sak "egentligen".
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

prydnadsfåglar

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 jan-11 kl 11:56 »
Alla är japanska vaktlar, Jumbo- och Franska är "handelsnamn". Jämför med "Engelska" undulater. Det går ganska snabbt att storleksavla på japanska vaktlar - åt endera hållet. Det är intressantast att jämföra tuppvikter då hönornas vikt varierar beroende på om de nyligen lagt dagens ägg eller ej och om de är värpande eller "står i sin" för tillfället. En vild Japansk tupp väger ungefär som en Europeisk eller är något mindre dvs 100 - 120 gram. De Japanska "värpvakteltupparna" kan väga mellan 150 - 200 gram, de som brukar kallas "jumbo" 200 - 300 gram och de "Franska" kanske 300 - 400 gram. Så vitt jag vet finns det ingen "standard" för detta utan var och en kan kalla sina vaktlar vad han eller hon vill. Däremot är det klart olämpligt att kalla de viltfärgade för eurovaktlar som norrmännen gör!!! Detta leder till förväxlingar med Europeisk vaktel, som finns vilt också i Sverige på sommaren, som är en annan art. Skillnaden mellan dessa är som mellan guld- och diamantfasan.
Det är inte ovanligt att "Engelska" undulathonor paras med mindre hanar för att få fram fler och livskraftigare(?) ungar. Dessa marknadsförs som "Engelska" för att betinga ett högre pris. På liknande sätt används ibland termerna "Jumbo" och "Fransk" när det gäller Japanska vaktlar.

lantis

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 28 jan-11 kl 19:09 »
Visst väger vakteltupparna mindre än hönorna???

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 28 jan-11 kl 19:38 »
Visst väger vakteltupparna mindre än hönorna???

Ja, åtminstone har alltid mina gjort det iaf och hos personer jag känner som har vaktlar.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 10 apr-12 kl 23:34 »
Alla är japanska vaktlar, Jumbo- och Franska är "handelsnamn". Jämför med "Engelska" undulater. Det går ganska snabbt att storleksavla på japanska vaktlar - åt endera hållet. Det är intressantast att jämföra tuppvikter då hönornas vikt varierar beroende på om de nyligen lagt dagens ägg eller ej och om de är värpande eller "står i sin" för tillfället. En vild Japansk tupp väger ungefär som en Europeisk eller är något mindre dvs 100 - 120 gram. De Japanska "värpvakteltupparna" kan väga mellan 150 - 200 gram, de som brukar kallas "jumbo" 200 - 300 gram och de "Franska" kanske 300 - 400 gram. Så vitt jag vet finns det ingen "standard" för detta utan var och en kan kalla sina vaktlar vad han eller hon vill. Däremot är det klart olämpligt att kalla de viltfärgade för eurovaktlar som norrmännen gör!!! Detta leder till förväxlingar med Europeisk vaktel, som finns vilt också i Sverige på sommaren, som är en annan art. Skillnaden mellan dessa är som mellan guld- och diamantfasan.
Det är inte ovanligt att "Engelska" undulathonor paras med mindre hanar för att få fram fler och livskraftigare(?) ungar. Dessa marknadsförs som "Engelska" för att betinga ett högre pris. På liknande sätt används ibland termerna "Jumbo" och "Fransk" när det gäller Japanska vaktlar.
Det är inte bara de viltfärgade japanerna som norrmännen kallar för eurovaktel. Det är faktiskt hela Japanska vakteln som kallas för Eurovaktel där, oavsett färg. :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser