Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på hagar  (läst 3741 gånger)

12342345

  • Gäst
Storlek på hagar
« skrivet: 25 jan-11 kl 13:16 »
Jag har ingen aning men jag funderar på det här med storlek på hagar. Är det helt galet att tänka att 0.2 ha vinterhage, resp 1 ha sommarhage skulle räcka till 2 nordsvenskar? Jag tycker att det känns lite i underkant..  ???

pålle

  • Gäst
SV: Storlek på hagar
« Svar #1 skrivet: 25 jan-11 kl 13:40 »
Jag har ingen aning men jag funderar på det här med storlek på hagar. Är det helt galet att tänka att 0.2 ha vinterhage, resp 1 ha sommarhage skulle räcka till 2 nordsvenskar? Jag tycker att det känns lite i underkant..  ???
På tok för lit . ja har till mina två 4hetar  betesmark samt 3hetar skogsmark som dom går vinter hagen är nått hektar det är för visso så mycket att det skulle unna föda en tll men det ger dig en finger visning i vad du bekröner.

12342345

  • Gäst
SV: Storlek på hagar
« Svar #2 skrivet: 25 jan-11 kl 13:42 »
På tok för lit . ja har till mina två 4hetar  betesmark samt 3hetar skogsmark som dom går vinter hagen är nått hektar det är för visso så mycket att det skulle unna föda en tll men det ger dig en finger visning i vad du bekröner.


Tack för svaret! Då vet jag att jag inte är helt ute och cyklar när jag tycker att det är lite  ;D

pålle

  • Gäst
SV: Storlek på hagar
« Svar #3 skrivet: 25 jan-11 kl 13:57 »

Tack för svaret! Då vet jag att jag inte är helt ute och cyklar när jag tycker att det är lite  ;D
Ursäkta men nyfiken hade du tänkt dig skaffa nordvälsk?  det glädjer mig i så fall  :)

12342345

  • Gäst
SV: Storlek på hagar
« Svar #4 skrivet: 25 jan-11 kl 14:03 »
Ursäkta men nyfiken hade du tänkt dig skaffa nordvälsk?  det glädjer mig i så fall  :)

Inte just nu, men i framtiden  :) Anledningen till frågan är att jag bor på en gård nu som jag tycker är för liten för 2 hästar men en vän tyckte att det borde räcka.Så jag ville bara få lite stöd i min tankebana..

pålle

  • Gäst
SV: Storlek på hagar
« Svar #5 skrivet: 25 jan-11 kl 14:11 »
Inte just nu, men i framtiden  :) Anledningen till frågan är att jag bor på en gård nu som jag tycker är för liten för 2 hästar men en vän tyckte att det borde räcka.Så jag ville bara få lite stöd i min tankebana..
Ok och lyckat till när det när det blir.

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Storlek på hagar
« Svar #6 skrivet: 25 jan-11 kl 17:32 »
Håller med om att det är för lite, man måste tänka på att marken hästarna går på är under ganska hårt tryck. Ju större marl destå bättre. Det bästa om man kan norpa åt sig i alla fall en ha per häst.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Storlek på hagar
« Svar #7 skrivet: 25 jan-11 kl 17:42 »
Som vinterhage är ju 0,2 hektar inte för litet. Men du får räkna med att det blir lerigt. Du får nog ha upp mot 1-2 hektar vinterhage om de inte ska trampa sönder den. Vi har 7 hästar på lösdrift i en vinterhage på 50x40 meter och det går jättebra, men den blir somsagt väldigt upptrampad på vårkanten.

Sommarhage bör du ha minst 1 hektar/häst. Vi har 8 hektar åkerbete + ca 4 hektar skog/naturbetesmark och det räcker precis till våra 7 hästar. Men då har vi dem på bete från början av juni till mitten på september. Då behövs dessutom stödutfodring under senare delen av året. Sen kan jag ju också nämna att vi har två nordsvenskar, ett halvblod, en engelsk hunter och tre korsningsponnys. Om vi haft 7 nordisar skulel vi nog behöva betydligt mer mark...
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Storlek på hagar
« Svar #8 skrivet: 25 jan-11 kl 18:44 »
Om du vill ha hästar på din gård så kan du väl kolla med grannar om du kan huyra mark av dom som gränsar till din ?
Vi gör så , lånar en bit extra till vinterhagen så den är tillräkligt stor , en del skog som ingen ändå använder så det blev inte dyrt alls.
Den mark du har kan nog räcka till vintehage men inte sommar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 3 användare
Tobias Baggman, Gröfre Slissing, Gamina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser