Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter och björkris?  (läst 4131 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
Getter och björkris?
« skrivet: 24 jan-11 kl 08:43 »
Har kapat en hängbjörk,  undrar nu om det är något för getterna att tugga på?    Har endast serverat tall och asp vinter tid i sly/trädväg.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter och björkris?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-11 kl 22:18 »
Säkert, men björk är lösande, så ge inte bara björk!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 26 jan-11 kl 21:27 »
De tuggar nästan bara knopparna på björken. Iaf mina.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 27 jan-11 kl 20:09 »
Björken skyddar sig mot betning vintertid genom att fylla grenarna (mesti tunna toppkvistar) med stora sockermolekyler bla bjärksocker som är starkt tarmretande och även jäser i vommen med en skadlig inverkan på bakteriefloran i vommen, och försämrar även  näringsupptaget senare i tarm-systemet.
Ge bara lite som godis på vintern och med annat ris som alternativ!!!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Hönshjärna

• Finland
« Svar #4 skrivet: 28 jan-11 kl 06:55 »
Gäller detta bara på vintern eller gäller det på sommaren också med björklöv?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #5 skrivet: 29 jan-11 kl 21:44 »
Björken skyddar sig mot betning vintertid genom att fylla grenarna (mesti tunna toppkvistar) med stora sockermolekyler bla bjärksocker som är starkt tarmretande och även jäser i vommen med en skadlig inverkan på bakteriefloran i vommen, och försämrar även  näringsupptaget senare i tarm-systemet.
Ge bara lite som godis på vintern och med annat ris som alternativ!!!
/Tt

Sommartid är halterna av "laxativ" lägre men ensidig björkdiet, utan hö är aldrig bra för getterna.
Gräs ersätter inte höet om man bara ger gräs och björkris. Detta gäller sommartid.

H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser