Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggpris 2011 2012 ?  (läst 63229 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #140 skrivet: 15 mar-11 kl 01:20 »
Jag bor i västra uppland och har ca 4 - 5 mil till örsundsbro tror jag.
Men jag har en ny plan ! Nu har jag delat ut alla ägg jag hade bland grannar o släktingar och sen ska jag besöka dem i turordning vart efter jag får ägg över, och fråga om de inte vill köpa av mig i stället för att köpa i affären !   ;D  De måste ju bara förstå vilken tur de har som kan få köpa sådana fina ägg !  :)

Det låter som en bra plan! Lycka till!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #141 skrivet: 11 maj-11 kl 20:31 »
Ni som säljer ägg, vad har ni för pris på dem ? Säljer ni stycke eller i förpackning?

Själv tar jag betalt per st och ville höra mig för hur mycket ni tar betalt, om det ligger på samma pris som jag tar för mina ägg.

Xoot

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 11 maj-11 kl 20:41 »
Själv tar jag nu 2.50:-/styck men har kört både på 2:- och 3:- tidigare.
För hönsägg alltså. Tar 3-4:-/styck för vaktelägg.

Vad kostar dina ägg och i vilket område befinner du dig? :)

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #143 skrivet: 11 maj-11 kl 20:42 »
Här hittar du en relativt ny tråd om äggpriser:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=103577.0

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #144 skrivet: 11 maj-11 kl 21:24 »
Tar samma som Xoot och avrundar uppåt om dom köper ojämnt antal.
Blandar stora å små, bruna, gröna vita å rosa i samma kartong.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #145 skrivet: 11 maj-11 kl 21:24 »
Hi hi, det där var en rolig jämförelse!  :D
Låt säga att 3 ägg motsvarar ungefär en liter ekologisk mjölk. (Ekologiska ägg går på ca 3kr/st i affären och jag betalar strax under tian för ekologisk mjölk i samma affär.)
En högproducerande höna lägger ett ägg om dan.
En högproducerande ko kommer upp i runda slängar 50 liter mjölk om dan. Det skulle motsvara 3x50 höns, alltså 150 höns!  ;D

Jag tror faktiskt att jag hellre skulle ta hand om en ko än 150 höns...  ;)

/Sara

men nu är de ju inte så att vi/bonden får en tia/L, 1 liter ekomjölk får vi ungefär 3.5 kr för resterande går till alla mellanhänder.
en ko mjölkar kanske i snitt på ett år runt 25-30L i början på laktationen mjälkar hon mer och på slutet inte så mycket och sedan sinläggs hon 2 månader innan kalving.
och ska man kolla hur mycket jobba man lägger på hönorna eller korna så kan jag säga att hönsen tar minst tid av dem, och kostar inte lika mycket om man ska räkna ut vad man lägger i arbete.  :P
/Jenny
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

AnGu

• Skåne
« Svar #146 skrivet: 11 maj-11 kl 21:40 »
Själv tar jag nu 2.50:-/styck men har kört både på 2:- och 3:- tidigare.
För hönsägg alltså. Tar 3-4:-/styck för vaktelägg.

Vad kostar dina ägg och i vilket område befinner du dig? :)

Jag tar också 2:50 st för mina blomme ägg, dem är ganska stora . Och för mina dvärg ägg så tar jag 1:50 st sen brukar jag sälja dem i jämna antal så det inte blir någon 50öring över.

Jag befinner mig i Malmö/Staffanstorp. Vart befinner du dig själv? :)

AnGu

• Skåne
« Svar #147 skrivet: 11 maj-11 kl 21:40 »

Xoot

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 11 maj-11 kl 21:55 »
Jag tar också 2:50 st för mina blomme ägg, dem är ganska stora . Och för mina dvärg ägg så tar jag 1:50 st sen brukar jag sälja dem i jämna antal så det inte blir någon 50öring över.

Jag befinner mig i Malmö/Staffanstorp. Vart befinner du dig själv? :)

Har du lätt för att sälja dina ägg? :)
Efter att ha läst andras inlägg så verkar priserna ligga högre och likaså högre efterfrågan längre upp i landet.

Jag bor i Båstad, men har varit Malmöbo.  ;D
Så länge jag inte får mer än 15.st ägg per dag så går det fint men annars får man börja frossa i sina egna ägg.

AnGu

• Skåne
« Svar #149 skrivet: 11 maj-11 kl 22:10 »
Har du lätt för att sälja dina ägg? :)
Efter att ha läst andras inlägg så verkar priserna ligga högre och likaså högre efterfrågan längre upp i landet.

Jag bor i Båstad, men har varit Malmöbo.  ;D
Så länge jag inte får mer än 15.st ägg per dag så går det fint men annars får man börja frossa i sina egna ägg.

Jag har några st på mitt jobb som vill ha ägg ifrån mig och sen säljer jag lite till familjen också så äggen blir jag av med. Men har varit lite osäker på priset, men jag tänker inte gå ner i pris på dem. Dem är faktiskt hemmagjorda och smakar fantastiskt! Jag tror också att det är bättre efterfråga på ägg längre upp. Vad kul att du är en gammal malmöbo. Hur många höns har du? Jag har ju inte så många än så länge. Jag har 2 blommehönor med tupp och 4 dvärghöns med tupp men den ena är gammal så hon får jag inga ägg ifrån tyvärr.

Xoot

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 11 maj-11 kl 22:31 »
Jag ska heller inte gå ner mer i pris. Har beslutat mig för att det är roligare med att kasta ägg i skogen annars.
Det som klingar högst här är "närproducerat" och viljan att stödja yngre generationer, så det är ju trevligt.

Annars försöker man att prata kring foder och hur bra hönsen har det och dagligen får fint gräs.
Men jag märker inga större reaktioner där tyvärr.

Vissa blir lika förvånade och glada varje gång när man kommer med olika äggfärger. :)
Själv kan jag knappt smälta blåa och gröna ägg även om jag haft det ett tag nu.
Men maranäggen är mest poppis. mörkmörk-bruna, kastanjebruna.

Nu hämtades det hem lite höns för ett par dagar sen så närmare 20.st gissar jag på nu.
Tråkigt med rashöns som inte garanterar ett ägg per dag bara..

Säljer på två arbetsplatser och till ett par stycken grannar men min mormor är den som köper flest.  ;D

Malmöbo, här är man rena dansken till vardags. En annan skrev och stavade på skånska i yngre dagar.  ::)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #151 skrivet: 11 maj-11 kl 22:37 »
men nu är de ju inte så att vi/bonden får en tia/L, 1 liter ekomjölk får vi ungefär 3.5 kr för resterande går till alla mellanhänder.
en ko mjölkar kanske i snitt på ett år runt 25-30L i början på laktationen mjälkar hon mer och på slutet inte så mycket och sedan sinläggs hon 2 månader innan kalving.
och ska man kolla hur mycket jobba man lägger på hönorna eller korna så kan jag säga att hönsen tar minst tid av dem, och kostar inte lika mycket om man ska räkna ut vad man lägger i arbete.  :P
/Jenny

Aj fan, där sprack min uträkning.  ;D (Jag förstod ju att det var nåt lurt med den... ;) )

/Sara

Hönsan

• Härjedalen
« Svar #152 skrivet: 12 maj-11 kl 18:10 »
Varför inte ta kilopris?? Jag har bara kycklingar just nu men när dom kommer igång med värpningen så är det det som gäller. Då slipper man problemet med små o stora ägg.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #153 skrivet: 13 maj-11 kl 14:54 »
Om man ska tvätta äggen lite så ska vattnet vara minst 10 grader varmare än ägget. Då vandrar smuts och bakterier åt rätt håll, dvs utåt  :)

För övrigt så har jag nu tagit fram ett sortiment med xl-ägg, dvs alla är över 75 gram. De ligger i 18-pack och jag begär 40 kr för dom. Ingen köper, det är för dyrt tycker dom.

Då är ju folk galna. Jag skulle kunna betala 4 kronor styck för vanliga ägg. Med tanke på hur bra djuren haft det.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #154 skrivet: 13 maj-11 kl 15:06 »
Om man ska tvätta äggen lite så ska vattnet vara minst 10 grader varmare än ägget. Då vandrar smuts och bakterier åt rätt håll, dvs utåt  :)

För övrigt så har jag nu tagit fram ett sortiment med xl-ägg, dvs alla är över 75 gram. De ligger i 18-pack och jag begär 40 kr för dom. Ingen köper, det är för dyrt tycker dom.

Kostar inte vanliga "frukostägg" i butik något sådant?
Man måste skynda sig medan man har lust

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #155 skrivet: 14 maj-11 kl 11:04 »
Jag såg att Kravägg från Sanda hönseri numera kostar 4.25kr st .
Då tycker jag att vi ska ha mera betalt än dom då våra höns har det bättre .
I höst ska jag begära 4.50 kr för mina ägg och höja ankäggen till 8kr st .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mymlan65

• Småland
« Svar #156 skrivet: 14 maj-11 kl 11:12 »
Hmmm...
Tänker nog tvärtom...
Varför köpa hönseriägg om man kan köpa "riktiga" ägg något billigare?
Måste vara ett bättre sätt att påverka...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #157 skrivet: 14 maj-11 kl 11:21 »
Då är ju folk galna. Jag skulle kunna betala 4 kronor styck för vanliga ägg. Med tanke på hur bra djuren haft det.

Folk är galna...  >:D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Luffsen

• -
« Svar #158 skrivet: 14 maj-11 kl 12:08 »
Jag tar... eller FÅR två kr styck för brahma ägg. Provade tre kr/ägg, men när kylskåpet var överfullt av osålda ägg fick jag sänka igen...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #159 skrivet: 14 maj-11 kl 12:15 »
Jag försöker, så gott jag kan, att informera folk jag träffar om hur hönseri-höns (och slaktkycklingar) lever sina liv. Som på nya jobbet. Jag nämnde för ett par stycken att jag sålde ägg från mina höns och berättade sen (lite i förbifarten) om dom visste hur stor yta en burhöns-höna har att leva på. När jag visade med ett A4-papper att det var den här ytan hon levde sina 18 månader "långa" liv på (tillsammans med några andra höns i samma bur som också hade sina A4-ytor att bidra med) innan hon gasades ihjäl så såg dom faktiskt en aning chockade ut. Två stackars stads-barn i 25-års-åldern som förmodligen aldrig sett en levande höna i hela sitt liv.  ;D

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser