Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är bäst att ge hönsen?  (läst 38973 gånger)

Tillkvist

• Ångermanland
Vad är bäst att ge hönsen?
« skrivet: 23 jan-11 kl 19:03 »
Vad ska jag ge hönsen korn, vete,havre......det är ju en djungel och alla säger olika och ska det vara hela korn eller krossade? // Mattias

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Vad är bäst att ge hönsen?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-11 kl 19:10 »
Mina höns äter helst vete.. sedan späda jag ut det med korn och lite dittan och dattan..
Höns pickar helst efter fröliknande glänsande föremal.. därför har jag aldrig  krossad  säd. Blir bara en massa dam...

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

pyromanen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jan-11 kl 20:24 »
Varierad kost är bäst.  Vete är det man kan ge mest av om man blandar, men enbart vete är inte heller bra.  Bästa tipset är att ge dom flera sorters spannmål utan att blanda ihop det och låta hönsen själv bestämma.  Helsäd till höns. Små kycklingar klarar inte helsäd i början, då får man komplettera med annat ett tag.

Torphönan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 27 jan-11 kl 09:26 »
 Hejsan!

Oavsett vad man ger dem för spannmål är det viktigt att hönsen har tillgång till små stenar i rätt storlek. Behövs för att skalet på säden ska malas sönder i krävan. Det gör att de tillgodogör sig fodret bättre. På sommaren då de går fritt alternativt utehönsgård fixar det sig men på vintern är det jättebra om man kan ha ett sandbad  där de kan både bada plus hitta småsten.

Avis på dig som har höns. Själv har jag inga just nu men det kanske blir igen vad det lider.
Bor i liten stuga, lever enkelt. Favoritdjuren är hästar och höns. Livstidsberoende av natur. Tycker mycket om skärgården, plocka svamp, vandra långt, påta i täppan....

Torry

« Svar #4 skrivet: 27 jan-11 kl 09:37 »
Hejsan!

Oavsett vad man ger dem för spannmål är det viktigt att hönsen har tillgång till små stenar i rätt storlek. Behövs för att skalet på säden ska malas sönder i krävan. Det gör att de tillgodogör sig fodret bättre. På sommaren då de går fritt alternativt utehönsgård fixar det sig men på vintern är det jättebra om man kan ha ett sandbad  där de kan både bada plus hitta småsten.

Avis på dig som har höns. Själv har jag inga just nu men det kanske blir igen vad det lider.
Liten rättelse: Dom maler inte i krävan utan med muskelmagen.   :)
//Torry

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 jan-11 kl 19:26 »
Blandsäd är bättre än ett enda sädesslag. Hela sädeskorn stimulerar muskelmagens arbete (givetvis måste det finnas "kvarnstenar" i den) och är snarare en fördel än en nackdel om man jämför med foder i form av krossad säd eller mjöl/gröpe. Havre kan tyckas "vasst" men det är inga problem, åtminstone inte om man undviker att ge detta som enda foder. Däremot går det bra till gäss.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Turnit

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 feb-11 kl 03:56 »
Mina får en blandning av allfoder, vete, havre, korn, majs......De är matvrak.....;)

Får även snäckskal och sand......
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Stavern

• Norge
« Svar #7 skrivet: 04 feb-11 kl 12:22 »
MIna får fri tillgång på allfoder i foderautomat. I tillägg ger jag blandad säd, snäckskal och matrester. Blir mer o mer kräsna dom rackarna...så åtgången av allfoder är begränsad. Skönt o veta i allafall att dom alltid har mat om jag måste ha nån som passar dom åt mej =)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

LasseDalom

• -
« Svar #8 skrivet: 12 feb-11 kl 10:49 »
Krossad havre är basmat till både mina höns och ankor. Till detta ges lite krossat korn, samt matrester från hushållet. Hönsen har också ett upphängt vitkålahuvud att picka på. Allfoder används endast som lördagsgodis.

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #9 skrivet: 13 feb-11 kl 19:34 »
hel säd i form av korn, havre samt vete i lika delar. Sen blandar jag i 2% hampa frön samt 2 % linfrön.

fri tillgång på snäckskal så klart

Grus hittar de under gäststugan på vintern antar jag. 20kvm sandlåda som är torr och isfri året runt  ;D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #10 skrivet: 14 feb-11 kl 22:33 »
Korn, havre, vete... vad ger vad? I nån tråd rekommenderades det att ge ärter pga att de behöver protein. Ärterna kunde ersättas med tex kött, bönor, quinoa. Behövs nåt extra värpfoder? Eller är det lite beroende på hur man vill "driva" dem?

Jag har hittat kontakter som gör att jag kan köpa närproducerat vete och korn till dem, havre har vi inte här uppe. Men vad skulle man kunna komplettera kornet och vetet med?

Sorry att jag snor tråden lite, men kanske fler är intresserade =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Hovnoret

• -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #11 skrivet: 15 feb-11 kl 01:51 »
Korn, havre, vete... vad ger vad? I nån tråd rekommenderades det att ge ärter pga att de behöver protein. Ärterna kunde ersättas med tex kött, bönor, quinoa. Behövs nåt extra värpfoder? Eller är det lite beroende på hur man vill "driva" dem?

Jag har hittat kontakter som gör att jag kan köpa närproducerat vete och korn till dem, havre har vi inte här uppe. Men vad skulle man kunna komplettera kornet och vetet med?

Sorry att jag snor tråden lite, men kanske fler är intresserade =)

Ska försöka bena ut det lite.

Vete är energirik mest kolhydrater. för hög mängd vete kan leda till fjäder plockning.
havre är fettrikt och har hög andel linolsyra
korn innehåller både lättsmälta och svårsmältbara kolhydrater och mängden bör därför begränsas. runt 20% av total blandningen bör ej överskridas.

Proteiner.
Hönsen behöver detta det finns två proteiner som är viktiga nämligen metionin och lysin.

Linfrö rikt på metionin (linfrö har även lysin men i mindre mängd) Mängden linfrö skall inte överstiga 5% av den totala blandningen i hönsfoder
Hampafrö är rikt på lysin (hampa har även metionin men i mindre mängd) Mängden hampa skall inte överstiga 5% av den totala blandningen i hönsfoder

min blandning som jag kör med är

35% havre
35% vete
20% korn
5% hampa
5% linfrö

sen fri tillgång på snäckskal så klart

orkar inte ta fram alla källor som jag har baserat detta på men bla taget från SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) där kan man hitta riktvärden på hur mycket i % man ska ha av kolhydrater,proteiner,fetter osv osv

sen får man gå in och se vad varje vald källa innehåller ex hur mycket protein som tex 100g linfrö  innehåller och sen får man försöka hitta en blandning som kommer så nära dessa riktvärden som möjligt. (den totala blandningen). Ovan är typ en veckas ganska avancerad matte räkning från min sida för att komma fram till den blandningen. Jag kan dock ha räknat fel, men hönsen mår jävligt bra.

Till sommaren ska jag ta bort hampfröna och linfröna samt minska på havret till 15%. De får de proteiner och fetter de behöver från alla kryp de krafsar fram, då minna höns går fritt. 

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #12 skrivet: 15 feb-11 kl 07:58 »

Vete är energirik mest kolhydrater. för hög mängd vete kan leda till fjäder plockning.
korn innehåller både lättsmälta och svårsmältbara kolhydrater och mängden bör därför begränsas. runt 20% av total blandningen bör ej överskridas.

Proteiner.
Hönsen behöver detta det finns två proteiner som är viktiga nämligen metionin och lysin.

Linfrö rikt på metionin (linfrö har även lysin men i mindre mängd) Mängden linfrö skall inte överstiga 5% av den totala blandningen i hönsfoder
Hampafrö är rikt på lysin (hampa har även metionin men i mindre mängd) Mängden hampa skall inte överstiga 5% av den totala blandningen i hönsfoder

35% havre
35% vete
20% korn
5% hampa
5% linfrö

orkar inte ta fram alla källor som jag har baserat detta på men bla taget från SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) där kan man hitta riktvärden på hur mycket i % man ska ha av kolhydrater,proteiner,fetter osv osv

sen får man gå in och se vad varje vald källa innehåller ex hur mycket protein som tex 100g linfrö  innehåller och sen får man försöka hitta en blandning som kommer så nära dessa riktvärden som möjligt. (den totala blandningen). Ovan är typ en veckas ganska avancerad matte räkning från min sida för att komma fram till den blandningen. Jag kan dock ha räknat fel, men hönsen mår jävligt bra.

Till sommaren ska jag ta bort hampfröna och linfröna samt minska på havret till 15%. De får de proteiner och fetter de behöver från alla kryp de krafsar fram, då minna höns går fritt.

Ett fantastiskt jädra stort tack till dig som tog dig tid att skriva svar!!!  :-*

Köper du hampfrö som är "menat" till småfågel eller finns det annat? Linfrö, direkt från affären eller kan man köpa storpack nånstans?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Hovnoret

• -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #13 skrivet: 15 feb-11 kl 10:26 »
både linfrö och hampfrö finns på granngården.

Dock så hittar jag just hampfrö billigare per kg i en lokal allt i allo butik här där jag bor. Tror att hampfrön går att köpa billigare på div lågpris ställen som säljer hampa till just små fågel, men du får kolla upp lokalt antar jag och jämföra.

lycka till  ;)

*edit*

Ska till lägga att jag ligger mellan 2-5% på just linfrön och hampfrön... blir lite som det blir, är inte tok exakt men är noga med att inte överskrida 5% på just dessa två. I övrigt ser denna uträkning som riktvärlden ett par % upp ner bör inte göra någon större skillnad.
« Senast ändrad: 15 feb-11 kl 10:30 av Hovnoret »

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 23 feb-11 kl 10:55 »

Proteiner.

35% havre
35% vete
20% korn
5% hampa
5% linfrö

Oj, jag har letat länge efter något konkret och här hittade jag det äntligen!

Vi brukar köpa billiga majskolvar och hänga på snöre från taket. De blir helt galna :P

Just_me

• Småland
« Svar #15 skrivet: 24 feb-11 kl 12:50 »
Är det föresten billigare att blanda eget foder än att köpa säckar?
Det är ju inte vi utan han som äger huset som äger hönsen här även om vi sköter dem som en del i vårt hyresavtal :)
Tänkte han skulle bli glad om man kan ge dem bättre foder. Men då får det förstås inte bli så mycket dyrare :/

Henfriend

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 04 mar-11 kl 11:12 »
Det som vi själva tröskar är slut så vi måste köpa hönsfoder. Vi ringde Dalviks kvarn och de sa att det mest säljer korn som hönsmat. Det kostade ca 4 kr/kilo men köper man en hel pall på ca 700 kilo skulle det bli lite billigare.
Tidigare har jag gett mina havre och ärtor....

Gattoleone

• Vi lever så länge vi lär
    • Medelpad
    • GattoLeones
« Svar #17 skrivet: 04 mar-11 kl 22:49 »
Jag har alltid gett mina höns vete o korn + grönfoder o hushållsrester... Har aldrig upplevt att dom värper dåligt eller att det ger sämre kläckresultat. Havremjöl ger jag som start åt kycklingar+kycklingfoder, men sen äter dom samma blandning som övriga.
http://skorpanodiana.cybersite.nu/
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 29 mar-11 kl 08:55 »
Fick ett tips här på alternativ om ett recept som komme ur en bok som heter "ägg för litet husbehov" I  det receptet ingår följande:

8 mått Hel Havre       

4 mått Hel korn

3 mått Gula ärtor

1 mått Vetekli

1 mått  Luscern (hackat strå)

1 mått Värpkoncentrat

Blanda samman ingridienserna i en tunna och vips så är det klart :)

kompletera med potatis eller morötter. Det brukar jämna ut sig med alla matrester dom får.

Fri tillgång på snäckskal givetvis.
« Senast ändrad: 29 mar-11 kl 08:57 av Midsommaren »

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #19 skrivet: 29 mar-11 kl 20:57 »
var får man tag på hackad luscern  ??? ???
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser