Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pälsbagge till texelungtackor  (läst 1565 gånger)

Hugomannen

• Södermanland
Pälsbagge till texelungtackor
« skrivet: 23 jan-11 kl 17:53 »
Har en liten fundering om nedärvningen av huvudstorlek? Lamm efter pälstacka och texelbagge blir fina lamm med "lagom" huvudstorlek/födelsevikt men med en bra tillväxt. Det verkar som nedärvningen styrs av tackan där. Men om man korsar tvärtom, alltså texeltacka med pälsbagge hur blir det då, ngn som vet? ??? Vid tvillingfödslar texel/texel är det sällan problem med huvudstorleken tycker jag men texelungtackor (föralldel även äldre tackor) kan få det lite jobbigt om de bara får ett lamm. Så min undran lite är om en ungtacka av texelras hellre bör betäckas m en mindre bagge? Blir det även ngn korsningseffekt med ökat antal lamm/tacka eller spelar det större roll när på säsongen de betäcks?
Vore intressant med lite svar :)

Mvh Marie
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

siken

• Blekinge
SV: Pälsbagge till texelungtackor
« Svar #1 skrivet: 24 jan-11 kl 20:20 »
Om man brukar ha problem med för stora lamm (eller stora lammhuvuden) på renrasiga texellamm efter texelungtackor, så kan det vara klokt att använda pälsbagge till dem. Då blir lammen, precis som i den omvända korsningen, lite "mitt emellan" dvs de får betydligt smalare huvud än rena texlar. Det fungerar säkert lika bra med finullsbagge, eller gutebagge, eller vilken annan lantras som helst.
Däremot är jag tveksam till om kullstorleken påverkas märkbart av korsningseffekten. Den styrs nog betydligt mer av tackans ras, och om hon är i ökande hull osv.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 3 användare (2 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser