Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ull från köttraser  (läst 3082 gånger)

merit

• Västergötland
ull från köttraser
« skrivet: 23 jan-11 kl 13:03 »
läste att ull från köttraser inte rekommenderas att göra hantverk på.

Undrar om ni har provat på era köttraser att använda ullen till hantverk?
merit

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: ull från köttraser
« Svar #1 skrivet: 23 jan-11 kl 13:47 »
har några dorsettackor,den ullen använder jag till stoppning i kuddar sen när den är tvättad.
den är inte kul att hålla på med
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Birgit

« Svar #2 skrivet: 24 jan-11 kl 10:21 »
Det beror ju på vilken köttras och vilket hantverk som åsyftas. All ull går att använda, men en del bara som stoppning. Fast det är ju också bra användning!
Det finns köttraser som har ok ull och framförallt finns korsningar som kan ha bra ull, men det gäller att kunna ull då.

Annars är ju lantraser mer användbara i hantverkssammanhang.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #3 skrivet: 24 jan-11 kl 10:28 »
Har blandras köttfår och får den långa vita ullen som många hantverkare vill ha till tomtar.

regnpipan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 jan-11 kl 10:42 »
läste att ull från köttraser inte rekommenderas att göra hantverk på.

i sverige ja!
läste eller hörde någon stans (kan det varit av allan waller?) att man t.ex. i england inte förstår sig på vår lantrasull över huvud taget utan tycker att den är fullständigt oanvändbar.... där är det andra ullegenskaper man eftersträvar

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 24 jan-11 kl 11:48 »
Har hört från flera fårägare med TEXEL som har sagt samma sak , nämligen att ullen går att spinna och göra garn av , men den blir väl kanske inte den bästa , medans att tova texel skulle inte gå alls .
I England så framställer man ju de grova Tweddtygerna och där passar de lite hårda och grova ullen bra . Det blir starka och hållbara tyger .

Det varierar nog kraftigt i kvalite mellan raserna men även inom rasen i sig eftersom man inte avlar för att få bra ull . Så man får nog prova sig fram i sin besättning och försöka sortera vid klippningen .

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #6 skrivet: 24 jan-11 kl 17:12 »
...det kan ju också vara en poäng att ullen, som från texel, inte tovar sig, stoppning ska ju inte göra det, så det underlättar vid tvätt.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 24 jan-11 kl 18:05 »
Det är helt rätt att engelsmännen tycker våran ull är knepig. Men de har själva avlat sina raser i enhetlig ull (per ras). Den används/användes främst i textilindustrin.
Texel är Holländsk ras. Den är omöjlig att tova liksom flera andra raser. Har själv haft oxford down och de är också värdelösa i tovninssammanhang.

Men som sagt, spinna går ju med alla, däremot blir ju texelgarn ganska rivigt. Har testat! Som stoppningsull är det ju en fördel att den är omöjlig att filta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser