Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge med knöl under käken  (läst 4154 gånger)

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
Bagge med knöl under käken
« skrivet: 22 jan-11 kl 19:51 »
Hej
Ikväll när jag pysslade med mina baggar så kände jag på 2-åriga Harald att han hade en knöl på sin vänstra sida under hakan. Har kollat olika trådar här och ser att det kan vara allt från aktinos, böldsjukan och stora magmasken. Han är välgödd och pigg, äter ordentligt och slemhinnorna har bra färg. Den känns som ett ägg i storlek och sitter som sagt lite mer till vänster än mitt under. Ungefär där jag kan tro att lymfkörtlarna sitter, vad tror ni att det är ???

vallhunden

• Västergötland
SV: Bagge med knöl under käken
« Svar #1 skrivet: 23 jan-11 kl 10:10 »
Stora magmasken ger en västkefylld "säck" i käftgropen unden käken. Syns när man tittar på ett djur, men du var tvungen att känna på baggen för att upptäcka knölen, om jag förstår dig rätt.

Det låter som en käkböld. Kan du känna att den är varfylld? Gammalt hårt var eller nyare mjukt?
Om man är helt säker på sin sak kan man skära upp bölden och tömma den på var. Annars hålla koll på när bölden värkt ut och spricker och då tömma den på var. Tvätta med klorhexidin ofta efteråt.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 23 jan-11 kl 10:17 »
Hej!

Har upptäckt för en vecka sedan att än av mina tackor hade en böld med som kunde förflyttas pa benet, alltsa ingen angripen benstruktur. Stor som min tumnagel, inget besvärligt.
Öppnade med envägsskalpell och desinficerade (insprutning av medel). Läkar bra men en liten böld har ateruppstadd - som jag ska ta hand om med homeopatiska medel.
Som du skriver ocksa, djuret är bra annars, verkar inte vara nagot bekymmer med tuggande eller smärta.

Lycka till med skalpell eller homeopati.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #3 skrivet: 24 jan-11 kl 15:36 »
Tack för svar. Jag kommer nog inte att skära i den, den känns hård och är inte missfärgad. Har precis skickat in papper till Svenska djurhälsovården för att bli meddlem. Ska ringa dem imorgon, vår distriktsvet. hade lite olika funderingar när jag pratade med honom på telefon. Allt från inflammerad spottkörtel till magmasken. Tittade på honom i riktigt dagsljus igår och visst ser det ut som en påse under hakan nu när jag vet vad jag ska titta efter men den känns som ett hårt ägg, ingen lös påse.  Ödem som blir pga magmasken kan det spricka tillslut eller vad händer om djuret inte får behandling (förutom att det dör innan dess...)?

Bellaman

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 24 jan-11 kl 15:52 »
Hej! ödemet under hakan vid magmasken beror på att cirkulationen är störd. Ofta har de då samtidigt väldigt bleka slemhinnor (lyft på överläppen och titta) samt att de är lite flåsiga pga sin blodbrist. Ibland har de också hög feber. Det låter som en käkböld tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 1 användare
Lomsmyran

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser