Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slutat värpa  (läst 1795 gånger)

amicat

• Skåne
Slutat värpa
« skrivet: 20 jan-11 kl 17:58 »
Hej,
Jag är ganska ny här samt ny som hönsägare. Jag måste fråga er erfarna varför mina höns har slutat värpa. Jag har 4 dv wyandotte 6-8 månader gamla och 6 lohman hönor 1,5-2 år. För ungefär 1 månad sedan hade mina dv wyandotte börjat värpa, alla 4 samt några lohman också. Tills 2 veckor sedan hade jag varje dag 4-6 ägg, men nu senaste två veckor 1-2. Varför detta? De verkar vara friska, jag ser ingenting konstigt med de. Det enda som jag kan se som förändring att sista två veckor har de fått mindre av värpfoder(vi hinner inte köpa) men däremot har de fått ordentligt med matrester minst en gång om dagen, oftast två gånger. Vatten har de också druckit ganska mycket, oftast när jag kommer hem från jobbet är vattenlåda tom även om jag har fyllt på den kvällen innan. Kan det ha att göra att de äter mindre värpfoder eller att det hinner bli utan vatten en stund innan jag kommer? Tacksam för alla svar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Slutat värpa
« Svar #1 skrivet: 20 jan-11 kl 20:01 »
Vattenbrist påverkar äggläggningen väldigt mycket. Jag skulle börja med att sätta in en vattenbytta till och se om det gör någon skillnad.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #2 skrivet: 21 jan-11 kl 06:13 »
Jag tror också på vattenbrist.

Jag fyller på på morgon/middag och kväll i 2 stora hundskålar och de är nästan tomma varje gång jag kommer ner.

Så de dricker väldigt mycket.

Det löser sig nog om du som Azoo-Lina säger att du ställer in extra vattenbytta
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jan-11 kl 06:59 »
Värpfoder och vatten, så ska du se att de kommer igång igen. Kolla också så du inte har nån vattentjuv...nåt med 4 ben och lång svans..t.ex råttor, dom kan ju för övrigt även plocka med sig ägg..

amicat

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 jan-11 kl 16:57 »
 ;)Tack för era svar. Nu har jag köpt 10 liters vattenskål, hoppas att det hjälper, nu hinner det i alla fall inte bli tomt innan jag fyller på. Köpt värpfoder också. Tack för hjälpen, nu får jag avvakta och se om det berodde på vatten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 3 användare (2 dolda)
kullagulla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser