Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Känner mig HEMSK  (läst 1506 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Känner mig HEMSK
« skrivet: 20 jan-11 kl 10:49 »

Höna nr 2 har nu bestämt sig för att hon ruvat färdigt.
Har legat sedan 16 december på sina ägg.
Igår så struntade hon i dom och vägrade lägga sig på dom igen.
De var iskalla hela dagen igår.
Så idag tog jag ner henne till hönshuset till de andra igen.
Passade på att kläcka äggen för att se vad som va i.

Av de 6 äggen var det 3 st nästan helt färdiga kycklingar med lite fjädrar.
* En hade dragit in gulsäcken.
* En hade en intorkad hinna runt sig som satt fast. Hade ingen fukt kvar i ägget.
* En till hade INTE dragit in gulsäcken.

De var ISKALLA.
Jag fällde en liten tår.
Varför blir det såhär???

Kunde jag gjort något annorlunda+???????

Jag har ingen kläckare.

Hon fick ju en som dog. Sen dess har hon varit orolig.

Jag är så ledsen.
Känner mig som en MÖRDARE.....

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Oggy

• Östergötland
SV: Känner mig HEMSK
« Svar #1 skrivet: 20 jan-11 kl 11:22 »
Lider med dig!
Har gjort samma sak själv, man känner sig urusel. MEN det är ju naturligt i djurens värld... och kanske var det något fel på kycklingarna vilket gjorde att hon lämnade äggen ...
Låt någon annan ruva nästa gång, och det går galant!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 20 jan-11 kl 12:27 »
Du är väl ingen mördare som tog sönder ägg som hönan lämnat för att dom dött??

En höna kan höra kycklingarnas aktivitet inuti ägget den sista tiden innan kläcket. Om det blir tyst så är kycklingen död och då finns det ingen anledning att ligga kvar och ruva.

Naturen är inte alltid snäll... Men du styr ju inte över naturen så det finns ingen anledning att skuldbelägga dig själv.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #3 skrivet: 20 jan-11 kl 12:29 »
Oh tack nu ser jag saken helt ur ett annat perspektiv.
Du har så rätt Azoo-Lina.
Tänkte inte på det.
Kram
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 20 jan-11 kl 12:36 »
Bra att det känns bättre ;D

Man ska sörja och känna sig dum och eländig och man själv har orsakt skada eller lidande för någon annan (folk eller fä)  men att ta på sig skuldkänslor för saker som man inte rår över gör bara livet tungt och jobbigt!

Tänk på att om man mår bra och är på gott humör så smittar det andra som kanske har en tung dag  :D

Blev kanske lit OT  :-[ men  man sköter sina höns bättre med ett leende på läpparna än med ett tungt hjärta  :D (för att  återknyta till ämnet höns  ;)  )

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 20 jan-11 kl 12:53 »
Oh tack nu ser jag saken helt ur ett annat perspektiv.
Du har så rätt Azoo-Lina.
Tänkte inte på det.
Kram
ja det är snarare mamman som ska känna sig hemsk, inte du! Kycklingarna var förmodligen redan döda innan du kläckte dem! :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #6 skrivet: 20 jan-11 kl 12:59 »
Det var väl bara så att jag kände att jag skulle KANSKE ha låtit henne lägga sig igen istället för att ta ner henne i hönshuset. Men de var säkerligen döda i de iskalla äggen då redan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1738 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser