Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket vatten kan en infiltrationsbädd ta emot på vintern?  (läst 13650 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Jag har blivit ombedd att spola vatten hos mig åt kommunen för att skölja ur den där parasiten vi har haft här i Östersund. Men det är inga små mängder vi pratar om.
6 liter i minuten i två veckor, alltså nästan 121 kubikmeter på 14 dygn. Är det ens möjligt för en normalhushålls-infiltrationsbädd att hantera sådana mängder vatten?
Jag föreslog för kommungubben att man istället skulle sprida ut spolningen på flera fastigheter, så inte en enskild anläggning behövde belastas med så stora mängder vatten.

Till saken hör att vi har såpass styv jord här så jag var tvungen att göra en upphöjd infiltrationsbädd. Marken omkring den tar inte emot särskilt mycket vatten i normala fall, och det lär ju inte vara bättre på vintern...  ::)

Hur mycket vatten skulle ni tro är gränsen för vad min (och mina grannars) anläggning skulle klara av att filtrera utan att det har nån negativ inverkan på vare sig min anläggning eller omgivningen.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ersam

• -
Koppla på en vattenslag och led ner i ett dike. Spolar du vatten så fryser det inte.

Varför belasta anläggningen i onödan?  ???

Attes matte

• Jämtland
Koppla på en vattenslag och led ner i ett dike. Spolar du vatten så fryser det inte.

Varför belasta anläggningen i onödan?  ???

Det är rätt platt häromkring, och det är fullt med snö i alla diken. Det skulle nog bli ispropp modell gigantisk om man spolade ut vatten i dikena...

/Sara

christelle

• Blekinge
det är ju svårt att svara på hur mycket en enskild anläggning tål mängdmässigt sett - det beror ju även på, som du anger, yttre faktorer och har du en tung jord med dålig genomsläpplighet så är risken större att anläggningen inte reder ut större vattenmassor. Och det kan ha betydelse hur mycket snö och ev smältvatten som rinner till bädden som den ska klara att filtrera/hålla undan. Och hur fruset det ev är runt bädden. Kan säkert finnas fler faktorer. Har du sista huset på ledningen kan man förstå resonemanget att du ska spola systemet men kräv då skriftligt från kommunen på att de ersätter den eventuella skada som du får på din reningsanläggning. Du kan ju även kolla med ditt försäkringsbolag hur de ställer sig till frågan. Lycka till ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

edde_1

Antar att det är en upphöjd markbädd på 20 kvadratmeter oftast 4x5 meter. Dom är dimensionerade för ca 1000 liter om dagen. Dom klarar säkert mer, men reningen blir inget vidare och ni spolar säkert bort de bakterier som bryter ner det organiska material, iofs så kommer dom tillbaka.
JAG skulle inte göra det iallafall.
« Senast ändrad: 19 jan-11 kl 16:06 av edde_1 »

Rödskägg

• Småland
Om det är en infiltration, så aldrig i livet utan skälig ersättning samt papper på att kommunen kommer hålla dig helt skadeslös 24/7. Är det en markbädd bör du ju kunna leda vattnet direkt till recipienten.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

ersam

• -
Kanske dum fråga. Men vad kan ta skada i en infiltrationsanläggning om du spolar för mycket vatten i den?

Även om bakteriefloran spolas ur så lär den väl komma snabbt tillbaka...

Rödskägg

• Småland
Mest troligt är att vatnet inte infiltrerar i marken utan letar sig en annan väg.

Henry David Thoreau

Attes matte

• Jämtland
Mest troligt är att vatnet inte infiltrerar i marken utan letar sig en annan väg.

Jo, det är just det jag är lite orolig för också. Det är en upphöjd infiltrationsbädd på ca 30 kvm. Två fördelningsrör som ligger parallellt med varandra. Har för mig att måttet på själva bädden är ca 12x 2,5 meter, men sen är det ju fyllt med jord ovanpå bädden, så själva limpan är rätt stor. Marken runtomkring är styv lera, så den släpper inte igenom mycket alls i normala fall. Jag är dessutom rädd att tjälen gick rätt djupt här eftersom det var väldigt kallt här innan vi fått några vettiga mängder snö. -11 grader i snitt i fem veckor innan vi hade mer än 10 centimeter snö som låg...  :-\
Så det enda håll vattnet har nånstans att ta vägen är neråt...  :-\

/Sara

signe

Prata med någon på kommunen som jobbar med avloppsfrågor och kan det här med infiltrationsbäddar. För det gör kanske inte den "gubben" som uppmanade er att spola?

Rödskägg

• Småland
Styv lera :o Skulle vara jävligt tacksam om den infiltrerade något överhuvudtaget. Om den fungerade skulle jag akta mig jävligt noga för att tillföra några onormala mängder. Ursäkta franskan men den är helt nödvändig för att understryka allvaret.

Henry David Thoreau

Attes matte

• Jämtland
Jo, vi grävde en sån där provgrop där man mäter hur fort marken dränerar undan en viss mängd vatten, och det var det resultatet som avgjorde att det skulle krävas en upphöjd bädd. Det dränerar ju undan lite, men inte som pinnmo direkt...  ::)

Franskan är ursäktad.  ;D

Anläggningen är ju godkänd att kunna hantera ett fem-personers hushåll, men jag vet inte hur stora vattenmängder det egentligen översätts till. Jag känner mig rätt tveksam till att pumpa ut mer än en kubik extra i veckan faktiskt... Då får ju hellre spolningen ta lite längre tid än två veckor än att det ska skyndas på och våra infiltrationsanläggningar "brakar ihop".

/Sara

christelle

• Blekinge
Vårt avlopp består av en större trapper därefter en trekammarbrunn sedan en sjunkbrunn och först därefter kommer infiltrationen med bädd och rör etc. Anläggningen ligger bra till med bra fall och med jord och grus med bra genomsläpplighet. Trapper och trekammarbrunn töms cirka 1g/år. Lik förbskat händer det att infiltrationen inte fungerar optimalt i samband med mycket nederbörd och/eller typ mycket tvättande. Vad som händer då är att anläggningen svämmar över och det uppstår en mindre kärrmark på och runt anläggningen. Det är ingen olägenhet med lukt eller så men de enda växter som trivs är vass och balsampoppel >:(
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Attes matte

• Jämtland
Vårt avlopp består av en större trapper därefter en trekammarbrunn sedan en sjunkbrunn och först därefter kommer infiltrationen med bädd och rör etc. Anläggningen ligger bra till med bra fall och med jord och grus med bra genomsläpplighet. Trapper och trekammarbrunn töms cirka 1g/år. Lik förbskat händer det att infiltrationen inte fungerar optimalt i samband med mycket nederbörd och/eller typ mycket tvättande. Vad som händer då är att anläggningen svämmar över och det uppstår en mindre kärrmark på och runt anläggningen. Det är ingen olägenhet med lukt eller så men de enda växter som trivs är vass och balsampoppel >:(

Det låter ju onekligen jävligt o-kul... Jag har dessutom mina odlingsbäddar bredvid infiltrations-"limpan"...  :-\

Näe, jag tror baske mig att dom får ta och lösa spolningen på nåt annat sätt än att vi ska spola ut det i våra avlopp eller diken.  >:(

Vi är ju dessutom inte särskilt många som bor längs denna vattenlednings slut, så även om vi alla spolar ut vatten så kommer vi få spola en jäkla massa för att få ut allt som kommunen vill...  :-\

/Sara

Rödskägg

• Småland
Sidospår, vad har ni för pinnmo egentligen? Den vi har släpper inte igenom något vatten, iaf inte på den här sidan om den senaste inlandsisen.

Henry David Thoreau

Attes matte

• Jämtland
Sidospår, vad har ni för pinnmo egentligen? Den vi har släpper inte igenom något vatten, iaf inte på den här sidan om den senaste inlandsisen.

Ah... googlade lite och inser nu att jag har förvirrat till det lite för mig själv. Jag hade för mig att pinnmo var ytmorän, men det är tydligen istället den hårt packade, lerblandade bottenmoränen...  :-[
I så fall kan det nog vara så att det är en kombination av pinnmo och lera här där jag bor. ;) Jävligt o-dränerande i alla fall!  ;D Jag tänker inte ens ge mig på att gräva nåt trädgårdsland här. Jag bygger bäddar ovanpå leran istället.  ;)

/Sara

nordtravare

• Medelpad
kommunens problem ,vill dom tappa vatten får dom sätta slang till lämpligt ställe .Säg nej till ditt eget avlopp,men om man tappar vatten i diket söker det sig till botten och rinner iväg om det inte är mkt kallt.

Attes matte

• Jämtland
kommunens problem ,vill dom tappa vatten får dom sätta slang till lämpligt ställe .Säg nej till ditt eget avlopp,men om man tappar vatten i diket söker det sig till botten och rinner iväg om det inte är mkt kallt.

Om det är en halvmeter tjäle rinner det väl inte igenom...?  ???

/Sara

pålle

• Gäst
Om det är en halvmeter tjäle rinner det väl inte igenom...?  ???

/Sara
Men om det nu är ett dicke så spelar det väll ingen roll?

Rödskägg

• Småland
Syftet med ett dike är ju inte att vattnet ska infiltrera i botten utan rinna i väg. Sedaqn kan ju det vara täppt med snö och is.

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser