Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björnbär  (läst 18680 gånger)

The Game

• Gäst
Björnbär
« skrivet: 16 jan-11 kl 23:12 »
Drömmen om en stor  härlig blommstrande björnbärsbuske har jag velat haft i flera år.
Men av någon jäkla anledning så får jag det inte att funka..
1:a året satte jag en buske vid mitt uthus.Solen ligger på ganska saftigt där på sommrarna.Men icke..
2:a året satte jag den vid baken bakom poolhuset i hopp om att den skulle växa upp mot muren så man kunde äta björnbär efter kvälldoppet.
3.e året satte jag den vid mina föräldrard jordkällare.Det sista jag såg av den var blommpinnen som man fick med vid köpet..
Sen åker man upp till grannen och ser hennes enorma bärträd växa över stallknuten..
Va fasiken gör jag för fel..??
Solen går upp i öster här. Och ner i norr..
Ja menar om grannen kan så borde den väl kunna hos mej me???
mvh
Majsan

christelle

• Blekinge
SV: Björnbär
« Svar #1 skrivet: 16 jan-11 kl 23:44 »
Är det taggfria björnbär du menar så vill dom ha rätt bra jord kanske tvärtemot sina vilda kompisar som tom växer i stenmurarna :D
Sol behöver dom annars hinner inte bären mogna ordentligt - söderläge är bäst men gärna med lite lä från norr. Klipp heller inte ner buskarna förrän du är bomsäker på att de grenar du klipper ner har burit frukt för bären kommer inte förrän andra året. Vattna vid torka annars blir skörden sämre. Trivs dom och blir bra pollinerade så blir det mängder med bär :D Björnbär förökar sig lätt själva eller att du hjälper till och böjer ner en ny gren mot jorden, ös på lite jord och lägg på en sten för att hålla ner grenen. Kanske din granne har någon avlägga - den hon har verkar ju trivas på platsen :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

The Game

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jan-11 kl 07:15 »
Hej du å tack för svar..
Jag har ju jordgetingar där nere vid uthuset så det skulle nog bli bra polinering..Men buskfan verkar inte gilla mig..Jag vet inte vilken sort jag bruka köpa men ska fråga grannen igen om jag kan få några skott av henne..Ska plantera överallt här så får jag se om det går någonstans..
I sommras när det var som varmast så gick ja ju å vattnade när det var som torrast..argh

mch
majsan

Monica H

• Halland
« Svar #3 skrivet: 17 jan-11 kl 07:42 »
Tålamod!!!  Du måste ge den en chans, flytta inte runt den hela tiden. När den väl rotat sig och växer bra kan du ta skott och sätta på andra ställen, jag flyttade en sådan buske för många år sedan men det kommer fortfarande skott där den först var planterad. 
Halland è bäst

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 20 jan-11 kl 12:53 »
Hej!
Det finns ett litet problem med björnbär. De får sina bär på fjolårsskotten. Många sorter som säljs är dåligt härdiga. Plantan överlever bra med skotten fryser bort så fort det blir alltför kallt på vintern. Ett säkert björnbär tycks Blomqvists Sibiska björnbär vara. Visserligen så är det troligen en nordamerikansk sort men bra är den. Vill du odla taggfria björnbär så ska du tänka på att det är en chimär vilket i detta fallet innebär att rotskottsplantor får taggar. Björnbär förökas enkelt genom att på hösten böja ner gren och täcka toppen med jord. På våren har du en ny planta. Är det en taggig, ren art så kan du fröföröka plantan.
MVH
Jan

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #5 skrivet: 20 jan-11 kl 13:08 »
Vi har ett björnbär som jag har satt mot en södervägg här. Den står i väldigt lätt jord, nästan sand. På det viset blir vintrarna lite mildare, huset och väggen värmer den. Första året efter planteringen var den lite trist, men sen har den bara växt och växt. Det är precis som ngn sa här innen andraårs-skotten som får bär, så jag brukar binda upp dem och låta förstaårsskotten ligga mot marken. Då vet jag vilka som ska klippas bort och vilka som ska vara kvar efter säsongen.

Jag tror också du varit lite ivrig. Prova du igen men låt den stå ett eller ett par år innan du flyttar den igen.
Kan säga att nu efter 5 år har vi flera liter bär på en enda buske, men de första åren var det bara några få bär. Så det tar lite tid, men det är det värt!

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 20 jan-11 kl 16:31 »
Hej!
Det finns ett litet problem med björnbär. De får sina bär på fjolårsskotten. Många sorter som säljs är dåligt härdiga. Plantan överlever bra med skotten fryser bort så fort det blir alltför kallt på vintern. Ett säkert björnbär tycks Blomqvists Sibiska björnbär vara. Visserligen så är det troligen en nordamerikansk sort men bra är den. Vill du odla taggfria björnbär så ska du tänka på att det är en chimär vilket i detta fallet innebär att rotskottsplantor får taggar. Björnbär förökas enkelt genom att på hösten böja ner gren och täcka toppen med jord. På våren har du en ny planta. Är det en taggig, ren art så kan du fröföröka plantan.
MVH
Jan

Ja även taggfria björnbär får ibland taggiga grenar - dom kommer väl under ympen eller nåt antar jag, men det är bara att klippa bort de taggiga så är det problemet löst. Det behöver inte vara taggiga skott för att föröka björnbären - det går lika bra med de taggfria.
Vi bor visserligen i Blekinge men en enda gång på drygt 30 år har vi inte fått björnbär på vår äldsta buske - och det berodde på att min man i nitisk städiver klippte ner hela busken hösten innan :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jan lindgren

« Svar #7 skrivet: 20 jan-11 kl 18:40 »
Ja även taggfria björnbär får ibland taggiga grenar - dom kommer väl under ympen eller nåt antar jag, men det är bara att klippa bort de taggiga så är det problemet löst. Det behöver inte vara taggiga skott för att föröka björnbären - det går lika bra med de taggfria.
Vi bor visserligen i Blekinge men en enda gång på drygt 30 år har vi inte fått björnbär på vår äldsta buske - och det berodde på att min man i nitisk städiver klippte ner hela busken hösten innan :P

Hej!
Lite tråkig biologi! Taggfria björnbär är en chimär. En chimär ar en organism som består av celler med olika genetisk innehåll. I fallet björnbär så är det ett cellager på stammen som saknar gener för taggar. Roten saknar detta cellager så när det bildas ett rotskott så blir det taggigt. Därför kan man bara använda överdelen av taggfria björnbär till förökning. Lämpligaste sättet är avläggning. Frön från björnbär är aptomikta. Det innebär att fröplantan får samma gener som moderplantan. Nu är det tyvärr så att blomanlaget på det taggfria björnbäret kommer från ett cellager som har genen för taggar kvar. Därför blir fröplantan taggig.
Ja, jag vet att jag är en växtnörd.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Poe, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser