Jag skulle vilja ha två små Dexter kossor om sisådär 2år, varför just Dexter kan man ju då undra?
Jo de är inte så mycket högre än en stor hund, man kan mjölka dem och de ger skapligt med kött på den lilla kroppen, men man skulle lika gärna kunna sälja ungdjuren. Jag gillar kor men pga av de flestas storlek har jag stor respekt för dem då jag själv inte kan röra mig i helt obehindrat pga. trafikskada, en liten kossa känns betydligt tryggare på något vis. Även om man ska ha stor respekt för dem med som man ska ha för vilket djur som helst, jag vet jag börjar svamla nu.
Till min fråga nu är det någon som vet hur mycket grovfoder en Dexter äter nu under vinterhalvåret? Och vilket är egentligen bäst ensilage eller hösilage? jag funderar starkt på hösilage att träcket skulle bli mer fast då och inte det där rinnande lösa som ofta brukar glägga ner snippan. Kan man använda hösilage som används till hästar eller eller behövs det mer näringsrikare? Jag skulle vilja använda ett så bra grovfoder som möjligt för att slippa ge dem kraftfoder.