Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mkt ihopfäst ska nätet mellan vägg och tak vara i hönsgården - pga rovdjur?  (läst 2843 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Ska köra en riktig genomgång av hönsgårdarna. Har varit helt fri från rovdjur än så länge förutom en duvhök som tog en tupp när de gick fritt men en dag lär det ju ändå hända...

Har en undran om det är tillräckligt rovdjurssäkrat om jag bara har fäst bärnät i nätväggarna med 10-20 cm mellanrum? Är då förstås glipor emellan. Ovanför dörren in i gården är det en 30 cm öppen yta utan nät före taket. Klättrar mink med flera upp på nät/stolpar/dörrar och sen tar sig under taket? Om de gör så - så är det ändå svårt att få det helt tätt, får i såfall fästa hur många buntband som helst... några tips?

Vi har även gjort misstaget att ha använt kycklingnät på delar av hönsgården. Har förstått att det är putsnät som gäller. Så får väl fästa putsnät utanför på de delarna. Nätet fortsätter vikt ut från nätväggen ca 30 cm till och sen har vi lagt jord ovanför. Säkert så?

Borde jag också sätta eltråd utanför hägnet för säkerhets skull? (120 kvadrat) Ofta går de också fritt och då ibland nära utmed gården  -någon fara för dem om de får en stöt? Har också alternativet att sätta eltråd utmed skogen men kan då inte vara säker på att de tar sig in från andra håll via grannarna runtom istället... Känns väl bra att eltråda in 7000 kvadratmeter.. och vi ska ju själva kunna ta oss fram lite med.

Tacksam för råd hur säkra upp det nu när jag fått ihop en många raser som jag vill ha kvar länge ännu.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Jag föder upp illrar som bekant är kända hönsmördare och har höns bredvid illrarna.
Min utegård till hönsen är heltätt både uppe o nere o överallt med rejält nät.
Illrar behöver bara få in huvet (som är platt) för att sen få igenom kroppen .
Hönsnät o dyl sliter dom sönder ganska så lätt.
Illrar klättrar rakt upp för näten o det går snabbt .
Andra rovdjur som råttor tar sej oxå in genom smala utrymmen.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Hej! Och tack för svar!

Intressant kombination höns och iller bredvid varandra! Ja du vet varje fall var du har dina illrar  ;)

De kan alltså klättra rakt uppåt på nät... men illrarna är väl inte ute på dagtid utan när det är  mörkt? Tänker att bara hönshuset är säkrat så behöver jag inte oroa mig för de nattaktiva. Fel tänkt? Sen kan det ju hända att jag ibland kommer hem efter att det blivit mörkt och då så finns risken att de är framme. Kaninerna stänger jag aldrig in då de är mycket ute i sin utehage (stor som en liten hönsgård) på kvällar och nätter. Så de ligger då illa till på  nätterna om det kommer illrar (och minkar är väl samma sak med?)

Men då undrar jag: Hur får du det tätt mellan nätvägg och nättak? Kör du buntband jättetätt? Vad har du för nät på taket och hur fäster du? Mitt bärnät känns ju inte så hållbart och alldeles för tunt - går lätt sönder.

Min hönslucka ut är som en giljotin av tjockt plexiglas. Det blir lätt en liten glipa då golvströ kommer in längst ner. Men den är ganska tung. Kan de också lätt trycka sig in genom denna lilla glipa tror du? (försöker få skivan att vara platt mot golvet genom att rensa undan ströet)
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Illrar är aktiva dygnet om . Jag har taknät som går ner omlott med sidonäten o sen är fästa med ståltråd som jag "syr" med tätt geon ögglorna o gör "knutar" var tredje öggla.
Ja du min kanin blev uppäten inne i stallet i en hästbox för ett litet tag sen så jag lär aldrig ha dom oskyddade igen  :'(
Jag använder puttsnät som tak , starkt o bra.
Min ena iller slet av ett galler ur en inne kaninbur med tänderna så dom är starka som f*n.

Jag har lärt mej den hårda vägen hur jag måste skydda mina djur nu så jag bygger numera vargsäkra hägn som inget kommer in i . Jga ä'r så jäkla trött på att mina djur dör .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
Illrar är aktiva dygnet om . Jag har taknät som går ner omlott med sidonäten o sen är fästa med ståltråd som jag "syr" med tätt geon ögglorna o gör "knutar" var tredje öggla.
Ja du min kanin blev uppäten inne i stallet i en hästbox för ett litet tag sen så jag lär aldrig ha dom oskyddade igen  :'(
Jag använder puttsnät som tak , starkt o bra.
Min ena iller slet av ett galler ur en inne kaninbur med tänderna så dom är starka som f*n.

Jag har lärt mej den hårda vägen hur jag måste skydda mina djur nu så jag bygger numera vargsäkra hägn som inget kommer in i . Jga ä'r så jäkla trött på att mina djur dör .
bradet då behöver du ju inte skuta vargen när den kommer . :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Skulle aldrig falla mej in Pålle jag älskar vargar så vackra djur .
Nee på nästa ställe ska jag bygga bombsäkra djurhägn fanimej *S*

silverzurfaren

• Västergötland
nästan glad när duvhöken tar nåt ibland.. dom förökar ju sig som ogräs, hönorna! en gång började det med 4 små kycklingar å nu e det ett 40-tal individer.. tog hem 6 ägg från gotland efter en påsk där.. dom hade legat länge i kylskåp.. blev en tupp när jag la det under en höna här hemma. bra å blanda in nytt blod ibland.. å andra sidan så löser ju gårdens lösgående hund en stor del av rovdjursproblemen..
7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser