Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp att tyda tassavtryck?  (läst 23180 gånger)

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
SV: Hjälp att tyda tassavtryck?
« Svar #20 skrivet: 15 jan-11 kl 22:33 »
är inte det minsta lika. det här såg mera ut som ett handavtryck med en oval "handlata" och sen kloavtrycken. Ska kolla med mamma imorgon om hon kan ta fler kort.. så får vi hoppas på att kylan håller i sig och att det inte börjar snöa ;D
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
//Lina

anders50

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 15 jan-11 kl 22:56 »
är inte det minsta lika. det här såg mera ut som ett handavtryck med en oval "handlata" och sen kloavtrycken. Ska kolla med mamma imorgon om hon kan ta fler kort.. så får vi hoppas på att kylan håller i sig och att det inte börjar snöa ;D
Alla avtryck efter varg är ju inte på pricken lika som det jag fotat, det kan bero på så många omständigheter hur det ser ut. Men en liten uppfattning om hur det kan se ut får man.

LasseDalom

• -
« Svar #23 skrivet: 15 jan-11 kl 22:59 »
Citat från: skiesabove
Grävling?

Sover just nu.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #24 skrivet: 15 jan-11 kl 23:01 »
Men det är ju likt... Den kanske behövde sträcka på sig?
//Lina

Körven

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 15 jan-11 kl 23:07 »
Ibland kan tass avtryck bli konstiga pga av att flera djur går i samma spår.Det är lite marigt att se skilnad på spår ute i naturen,ännu svårare är det att se vad det är på bild. Men hittar du spillning med Doggy i fekalierna så är det med största sannorlikhet en hund. ;D
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

anders50

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 jan-11 kl 23:15 »
Vi får inte glömma Bjärven!  ;)

LasseDalom

• -
« Svar #27 skrivet: 15 jan-11 kl 23:17 »
Citat från: skiesabove

Tror jag inte. Visa mer än ett fotspår tack. Det där är bå, det är för långa klor för något svenskt djur.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #28 skrivet: 15 jan-11 kl 23:22 »
Tror jag inte. Visa mer än ett fotspår tack. Det där är bå, det är för långa klor för något svenskt djur.

ge mig en mailadress ska du få fler bilder..
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #29 skrivet: 15 jan-11 kl 23:37 »
stryk grävlingen direkt säjer jag...grävlingspår ser ut som små björnspår och ALLTID väldigt tydliga kloavtryck...  grävlingen tar gärna en promenad vid mildväder på vintern i och för sig....

mest troligt att det är hundspår...

såg häromdagen rävspår hemma på isen som var riktigt stora men det berodde på att det töat och spåren blivit större..steglängden var väldigt kort..samma fenomen kan uppstå när räven går flera gånger i samma spår en egenhet som rävar har för att spara energi på promenader i snö...

kolla efter andra spår..kolla gångsätt..trav? steglängd samt mät spåret för närmare identifiering... kolla även terrängen längs med spåret...olika djur har olika beteende...  kanske rent av kan vara en mårdhund som vandrat in från finland?kontakta isåfall närmsta jaktlag...mvh grimbart
Fjäderfän och kaniner

Ren Hals

« Svar #30 skrivet: 16 jan-11 kl 00:17 »

Grävlingar kan mycket väl vara ute och gå under vintern om snödjup tillåter, men spåren ser inte alls ut som det på bilden, inte ens i närheten.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 17 jan-11 kl 11:09 »
Det troliga är ett vä. framtassavtryck från hund, man ser att den har kanat fram och då spretar "fingrarna" ut som på bilden. Det blir ett stort och långt spår och är vanligt på vägar, isar o liknande när man är ute och spårar vilt.

Finns det inga spår från människor och djuret har en medveten trav efter väg eller liknande så är det i regel varg. Man spårar minst tre km. för att se på bl. a. beteendet.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

anders50

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 17 jan-11 kl 13:48 »
Väntar fortfarande på fler bilder.... ;)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #33 skrivet: 17 jan-11 kl 23:18 »
Kan inte någon beråtta mer om Bjärven? Låter som en spännande varelse - nästan i klass med Häffaklumpen! ;)/Tt
PS. Stor hund eller varg, tror jag.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

anders50

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 17 jan-11 kl 23:46 »
Kan inte någon beråtta mer om Bjärven? Låter som en spännande varelse - nästan i klass med Häffaklumpen! ;)/Tt
PS. Stor hund eller varg, tror jag.
Minns du TV-serien "Pistvakt" (komedi) som gick på TV 98-2000?  Där skapades det våldsamma odjuret "Bjärven"....en korsning av Björn och Järv, farligare än farligast!   ;D

Luvan

• Närke
« Svar #35 skrivet: 26 jan-11 kl 18:53 »
Ja är det inte en bjärv så är det en varulv! Var det fullmåne, månntro? Om vi hade fått se en längre spårlöpa hade det varit enklare, hundar dräller ju omkring på ett helt annat sätt än vilda djur. Och kan vi inte vara rätt ense om att det finns inga vilda svenska djur som lämnar den sortens avtryck? Grävlingar, mårdar, mårdhund osv har ju pyttetassar jämfört med ditt spåravtryck.
Det enklaste brukar vara det troligaste och mest logiska (hur gärna man än vill vara först med något riktigt häftigt). Så glädjeskutt av en stor hund (kanske dessutom med mycket päls mellan trampdynorna) som halkat, är mitt tvärsäkra svar!  :)

anders50

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 26 jan-11 kl 19:04 »
Ju mer jag tittar ju mer övertygad blir jag att avtrycket är konstgjort.  Fler bilder lovades men inga har synts till än.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #37 skrivet: 26 jan-11 kl 19:05 »
Är verkligen inte ute efter nått "nytt och häftigt" och vet att de flesta vill ha miltals med spår för att de ska kunna tala om vad det är för djur (helst ska djuret finnas i slutet av spåret) Tyckte att det var så säreget att det borde ha räckt med ett avtryck för att få en hint om vad det är för nått och som sagt fanns det flera identiska spår runt omkring men det jag fotade var det tydligaste. Verkar ju konstigt om "hunden" halkat fem sex gånger på en plan yta så det ger exakt likadana avtryck. Hur som är det för mycket trams så jag har lagt ner idén om att få hjälp härifrån. Plogen tog de spår som fanns så jag kan tyvärr inte bidra med fler bilder vilket iofs inte hade spelat nån roll för jag hade inte traskat över diken åkrar och åar för att komma på vad det var för nått, så viktigt är det inte.
Tackar för alla seriösa svar.

anders50

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 26 jan-11 kl 19:19 »
har ett bättre kort men se den bilden är för stor så om nån är intresserad kan jag maila över det

Väntar fortfarande.....och du fick min mail adress....

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #39 skrivet: 26 jan-11 kl 19:28 »
skickat

Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser