Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp att tyda tassavtryck?  (läst 23153 gånger)

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
Hjälp att tyda tassavtryck?
« skrivet: 15 jan-11 kl 10:02 »
Hej
Jag var ute och gick med min mammas hundar igår och hittade det här spåret. Vanten som ligger brevid är 22cm lång. Det syns lite dåligt men tassen har fem "tår".
Mammas ena hund är en blandras schäfer och new foundland, hans jättetassar var små i jämförelse med det här. Tyvär hittade jag bara ett spår som var riktigt skarpt och det fanns inga fler nära nog för att kunna mäta nån steglängd. Finns det nån som har en idé om vad det kan vara från för djur?
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Tommy Alm

• Som naturen - kompromisslös.
    • Värmland
SV: Hjälp att tyda tassavtryck?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-11 kl 10:10 »
Det skulle kunna vara ett vargspår - det ligger liksom nära till hand´s. Klorna i avtrycket är väldigt långa och oklippta - vilket inte förekommer så värst ofta på stora tamhundar. Om man inte missköter dem förstås. Jag har haft stora hundar och har en oxå - ibland har det förekommit att vargspårare i min närhet har följt deras spår av misstag och trott att det varit en varg de spårat. Mest då p.g.a. storleken på avtrycket. Vissa vargar har väldigt stora tassar. Jag har själv bilder på ett som liknar ditt - taget på sommaren i lera. Klorna syns inte lika mycket då - de slits mer naturligt då. Sämre på vintern.
Arbetar och lever för en Vision - lever Min dröm som om den vore sann. Söker efter människor att dela detta med. Långsamt - tålmodigt och med stor iver kommer jag allt närmare ... mitt slutliga mål.

anders50

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jan-11 kl 10:16 »
Vänster framfot på en större hund. Tassen har glidit fram lite när den sattes ned, därför storleken och de långa kloavtrycken. Det syns på trampdynan och på att sporren har gjort ett avtryck (längst ner till vänster).
Det är min teori, men jag kan ha fel, svårt när man bara ser ett avtryck.

Castor fiber

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 15 jan-11 kl 18:34 »
Vänster framfot på en större hund. Tassen har glidit fram lite när den sattes ned, därför storleken och de långa kloavtrycken. Det syns på trampdynan och på att sporren har gjort ett avtryck (längst ner till vänster).
Det är min teori, men jag kan ha fel, svårt när man bara ser ett avtryck.

Borde inte också trampdynan varit förskjuten då?
Inget ifrågasättande, utan bara en amatörmässig fundering  :)

Synd att det fanns fler skarpa avtryck

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jan-11 kl 18:47 »
Borde inte också trampdynan varit förskjuten då?
Inget ifrågasättande, utan bara en amatörmässig fundering  :)

Synd att det fanns fler skarpa avtryck
Skrev just det.."syns på trampdynan"!  ;)
Men med bättre glasögon på så tycker jag att avtrycket verkar lite underligt...någon som luras??  ;D

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 15 jan-11 kl 19:50 »
Den femte tån längst ner till vänster tror jag i alla fall är ett tidigare avtryck av nån slags klöv, som syns lite otydligt i kanten, om man tittar närmare.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 jan-11 kl 19:54 »
Den femte tån längst ner till vänster tror jag i alla fall är ett tidigare avtryck av nån slags klöv, som syns lite otydligt i kanten, om man tittar närmare.

/ Alba

Ja den ser inte ut att höra till avtrycket, håller med.

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 15 jan-11 kl 20:30 »
tycker med det ser ut som en hand som gjort det 

Castor fiber

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 15 jan-11 kl 20:31 »
Skrev just det.."syns på trampdynan"!  ;)
Men med bättre glasögon på så tycker jag att avtrycket verkar lite underligt...någon som luras??  ;D

Ja, jo, det såg jag att du skrev, men jag tyckte inte den var förskjuten lika mycket =)

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 15 jan-11 kl 21:17 »
det fanns flera stycken likadana, med "tummen" sådär långt ner. spåret är på en plan grusväg. grävling skulle det absolut kunna vara, hur stora tassar har dom? att nån skulle ha tillverkat spåren känns lite långsökt, finns ingen där som skulle bli roade av nått sånt :-\
spåren som fanns var lite spridda utan nån synbar ordning (vilket kanske också skulle kunna tyda på att nån placerat dem där) men det var inga andra fotspår än våra och det borde det ha vart isf. spåret jag fotade är det som var helast och tydligast.
önskar jag kunde säga att jag luras :-\
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

lialan

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 15 jan-11 kl 21:23 »
Jag såg liknande spår på isen förra vintern. kom heller aldrig fram till vad det var, men jag vet att vi haft trädmård här. Misstänker den eller grävling.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 15 jan-11 kl 21:40 »
har ett bättre kort men se den bilden är för stor så om nån är intresserad kan jag maila över det

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 15 jan-11 kl 21:43 »
Mäh, ser ni att det är bjärven som vart framme?
//Lina

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 15 jan-11 kl 21:48 »
Bjärven har uppe på förslag på facebook (där jag har den bättre bilden) har ett par FB-vänner som är jägare så jag testade att slänga ut frågan där med. Bjärv var det första förslaget jag fick men är inte Uppland lite för långt söderut för dessa skygga varelser??

anders50

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 jan-11 kl 21:53 »
Bjärven har uppe på förslag på facebook (där jag har den bättre bilden) har ett par FB-vänner som är jägare så jag testade att slänga ut frågan där med. Bjärv var det första förslaget jag fick men är inte Uppland lite för långt söderut för dessa skygga varelser??
Bjärven, är inte att lita på!  Den kan dyka upp lite varstans, särskilt den sydliga varianten  :o

Ren Hals

« Svar #17 skrivet: 15 jan-11 kl 22:02 »
Grävling, skogsmård och järv som varit på förslag kan du stryka - de är inte ens i närheten. Det måste vara spår efter framtassen på en varg eller hund - vilken av dem är i princip omöjligt ens för en expert av avgöra på ett enda avtryck. Men sannolikheten talar väl rätt mycket för att det är hund - det gör det för det mesta i områden där det bor och rör sig mycket människor. Stöter man på en liknande spårlöpa en mil in i skogen, utan människospår, skidspår eller skoterspår i närheten talar kanske sannolikheten mer för varg... :)

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #18 skrivet: 15 jan-11 kl 22:10 »
Det var på en liten grusväg upp till två hus, de enda som går där är mamma och hennes granne. Båda familjerna har hund, grannen en goldentik med små tassar och mamma har en nuffetik och en nuffe/schäferhane, han har jättestora tassar men de var små mot det här avtrycket. Vi jämförde hans tassavtryck på en gång eftersom han var med.
Kan inte tänka mig att det är varg inte björn heller, känner bara inte igen spåret, och som sagt det var flera men de andra var antingen otydliga eller bara en liten del.
« Senast ändrad: 15 jan-11 kl 22:14 av Vägs ände »

anders50

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 jan-11 kl 22:19 »
Här är ett avtryck efter varg, i ca 1 cm snö på hårt underlag. Märk det lite upphöjda "krysset" av snö mellan trampdynorna. Patronens längd är 65 mm.
Det verkar vara samma snödjup och underlag hos det "okända" spåret.

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 3 användare
javill, Radar, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser