Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regestrering av fjäderfä????  (läst 1723 gånger)

Jennydalby

• Jämtland
Regestrering av fjäderfä????
« skrivet: 14 jan-11 kl 13:46 »
hej!
ni som är här på forumet hur har ni det?
Enligt jordbruksverket måste man registrera att man håller fjäderfän oavsett antal??
om jag har fattat detta rätt???
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/registrerafjaderfan.4.7409fe2811f8e7990b88000408.html
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Attes matte

• Jämtland
SV: Regestrering av fjäderfä????
« Svar #1 skrivet: 14 jan-11 kl 13:50 »
Nääe... Eller? Bara om man håller fjäderfän för komersiellt bruk som jag har förstått...

"Om du håller fjäderfän för kommersiellt bruk eller har mer än 350 värphönsplatser ska du anmäla det till Jordbruksverket. "

Fast frågan är ju vad som är komersiellt bruk. Om jag säljer lite ägg till grannen, är det komersiellt då?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 14 jan-11 kl 14:01 »

Fast frågan är ju vad som är komersiellt bruk. Om jag säljer lite ägg till grannen, är det komersiellt då?

/Sara

Jo, när jag pratade med dem så var de så...
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 14 jan-11 kl 14:11 »
Där ser man... Jag trodde att det var om man var momsregistrerad och sålde ägg som "business".

/Sara

johe71

« Svar #4 skrivet: 14 jan-11 kl 14:20 »

från jordbruksverkets sida med "Frågor och svar om fjäderfäregistret"

fråga: Ska jag anmäla mig till registret om jag till exempel bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?
svar: Ja, oavsett hur få fjäderfä du håller eller hur lite du säljer vidare ska du registrera att du håller fjäderfän. Det beror på att du i detta fall inte bara använder din produktion till egen konsumtion även om det inte varit någon penningtransaktion.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 14 jan-11 kl 15:04 »
Där ser man. Då är det väl bara att anmäla sig då, eftersom jag gav bort ägg i julklapp...  ::)

/Sara

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 14 jan-11 kl 15:16 »
ja men det är ju iaf gratis :P

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 14 jan-11 kl 15:38 »
Jag är anmäld där, man får ju ett SE-nummer som är lite proffsigt att stoltsera med  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 4 användare
gotthard, Adels, Galaxie, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser