Nu har jag ju rätt begränsad erfarenhet av Linderödare, men de som jag slaktade i helgen har fått exakt samma mat som vanliga pigghamkorsningar, och dom var inte på nåt vis feta. Jag tror skillnaden mellan Linderödare och vanliga grisar är betydligt överdriven.
Mina har enbart fått köpt färdigfoder för slaktsvin, proteinhalt 15%.
Nu klassas dom inte på det slakteri jag anlitar numera, men jag skulle tänka mig en köttprocent på 60-61%, dvs magra.
Ett rätt sammansatt foder, dvs förhållandet mellan energi och proteinhalt gör att dom växer bra och sätter muskler, alltså kött. Alla djur bygger kött med hjälp av proteinet, och enerigin är bränslet. För låg proteinhalt gör då att det inte finns material till att bygga muskler, men energin finns där ju ändå, och skapar då fett.
Så vill man skapa feta grisar ska man vräka i dom spannmål, som ger mycket energi och lite protein, och så ska dom helst inte röra sig mycket.
Jag har nu haft utegrisar i 6 år, ca 100 grisar har slaktats per år, och dom har alltid haft en köttprocent över 60%, dom låg alltid långt över slakteriets medeltal. Och enligt mig är det i första hand för att dom rör på sig, det är inte rasbundet.
Därför är den här annonsen som ligger på gristavlan om att man önskar feta utegrisar..ganska svår att upfylla.