Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  linderödssvinens tillväxt  (läst 5899 gånger)

Kristofer

linderödssvinens tillväxt
« skrivet: 13 jan-11 kl 21:53 »
Det sägs ofta att linderödssvinen har en tillväxttakt som är hälften av en konventionell gris. Mina två gyltor är nu knappt 8 månader och väger enligt en erfaren hushållningssällskapskvinna 120 respektive 105-110 kg. Är mina gyltor exceptionella, eller är påståendet felaktigt? Vilka är era erfarenheter?

Existens?

• Gäst
SV: linderödssvinens tillväxt
« Svar #1 skrivet: 13 jan-11 kl 23:24 »
Om det är så, så är det ju bra. Men hur kom hon fram till det? Måttband eller bara ögonmått? Väg grisarna till att börja med, det är mitt råd.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 jan-11 kl 10:46 »
Bra och bra.. en genbank får inte ha sådana mål. Fast det är ju en bonus om man råkat få såna gener i grisarna, bara man aldrig avlar på enbart snabbväxande.

Snittvikten vid  slakt på linderödare är 75 kg och då är slaktåldern, 9,8 månader. Men ingen vet vad de här grisarna har fått för foder eller om de levt inne eller ute. Vanligt är väl gissar jag att ge linderödare en väldigt mager kost och att hålla dem ute. Så vilken potential de egentligen har vet ingen som jag har förstått det. 

Kristofer

« Svar #3 skrivet: 14 jan-11 kl 11:37 »
Det var med ögonmått, men hon verkade mycket mycket trovärdig i sin bedömning.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jan-11 kl 15:02 »
Men... jag mätte nyss en jag har här som är 7,5 mån och han vägde 110. Och de ser ut som mina brukar tycker jag. Om man sen kan lita på måttbanden vet jag i nte...

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 14 jan-11 kl 15:09 »
Det bästa är nog en våg .

Tänk på att Linderödare är kortare i kroppen än vanliga grisar , dessutom är de lite fetare och fett är lättare än muskler .
Så måttbandet blir nog inte riktigt rättvist .

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 jan-11 kl 16:40 »
Fetare behöver de inte nödvändigtvis vara. Det beror på hur man utfodrat dem.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 jan-11 kl 23:41 »
Tyvärr är det ju så att man är bara 100% säker på vikten lite för sent.. när grisen hänger i slakten ;)  Så många gånger man missbedömt vikter, och ändå har jag nu slaktat närmare 1000 grisar. Så en våg, det är helt klart det bästa.

Kristofer

« Svar #8 skrivet: 15 jan-11 kl 11:54 »
Men... jag mätte nyss en jag har här som är 7,5 mån och han vägde 110. Och de ser ut som mina brukar tycker jag. Om man sen kan lita på måttbanden vet jag i nte...

Se där!

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 19 mar-11 kl 23:16 »
Är mina gyltor exceptionella, eller är påståendet felaktigt?
Exceptionellt överutfodrade, kanske?  ;)

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 mar-11 kl 14:39 »
Överutfodrat är ett djur (eller människa) när det får hälsokonsekvenser, som extrem fetma med följande hjärtproblem osv. Att växa är ingen sjukdom, såvida man inte har en störning i tillväxthormonerna.

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 31 mar-11 kl 22:39 »
Överutfodrat är ett djur (eller människa) när det får hälsokonsekvenser, som extrem fetma med följande hjärtproblem osv. Att växa är ingen sjukdom, såvida man inte har en störning i tillväxthormonerna.

Den bästa förebyggande åtgärden är att inte överutfodra sina linderödsgrisar och därmed se till att de inte blir smällfeta/överviktiga.

Kristofer

« Svar #12 skrivet: 03 apr-11 kl 21:05 »
Eller så kanske den bästa förebyggande åtgärden är att inte svältföda sin Linderödssvin och därmed se till att de inte blir undernärda?

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 apr-11 kl 07:26 »
Nu har jag ju rätt begränsad erfarenhet av Linderödare, men de som jag slaktade i helgen har fått exakt samma mat som vanliga pigghamkorsningar, och dom var inte på nåt vis feta. Jag tror skillnaden mellan Linderödare och vanliga grisar är betydligt överdriven.
Mina har enbart fått köpt färdigfoder för slaktsvin, proteinhalt 15%.
Nu klassas dom inte på det slakteri jag anlitar numera, men jag skulle tänka mig en köttprocent på 60-61%, dvs magra.
Ett rätt sammansatt foder, dvs förhållandet mellan energi och proteinhalt gör att dom växer bra och sätter muskler, alltså kött. Alla djur bygger kött med hjälp av proteinet, och enerigin är bränslet. För låg proteinhalt gör då att det inte finns material till att bygga muskler, men energin finns där ju ändå, och skapar då fett.
Så vill man skapa feta grisar ska man vräka i dom spannmål, som ger mycket energi och lite protein, och så ska dom helst inte röra sig mycket.
Jag har nu haft utegrisar i 6 år, ca 100 grisar har slaktats per år, och dom har alltid haft en köttprocent över 60%, dom låg alltid långt över slakteriets medeltal. Och enligt mig är det i första hand för att dom rör på sig, det är inte rasbundet.

Därför är den här annonsen som ligger på gristavlan om att man önskar feta utegrisar..ganska svår att upfylla.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 apr-11 kl 09:44 »
Fast aveln går sjukt fort, men riktigt åt vilket håll vet jag inte mer än "mer matkrävande och snabbväxande" ungefär.

Var på en griskurs där veterinären spände ögonen i oss och sa:
Grisarna ni har idag är några heelt andra än för bara tio år sedan.

Ronny

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 09 apr-11 kl 01:29 »
Jag menar självklart inte att man ska svältföda linderödssvin!

Att en gammal oförädlad lantras som linderödare över lag sätter mer späck och är mindre muskulösa än dagens produktionsgrisar som är framavlade och framkorsade under många år just för att sätta mindre fett och mer kött är väl inget vi behöver diskutera, utan bara konstatera. Att linderödarna över lag bildar muskelmassa/kött långsammare än dessa bodybuilders är väl också odiskutabelt. Det är säkert så som Stabon säger att klyftan har växt mycket under de senaste 10 åren och den kommer förmodligen att växa ännu mer.

MEN linderödaren är som sagt en oförädlad lantras och det finns en del som är köttigare än andra och en del som växer fortare än andra och en del som får fler kultingar än andra och en del som...

Som Existens är inne på så sätter grisar mer fett om de ges tex vitt bröd, kakor och sånt som vissa trycker i dom för att de får sånt gratis. Det är klart att det är bättre med ett balanserat foder med 15 % protein än att vräka i dom spannmål.

Vad jag menar och försöker säga är att linderödarna har en gräns där de inte har förmågan att bygga muskler på samma sätt som dagens slaktsvin. Men äter gör dom och tjocka och feta blir dom, även på slaktsvinfoder med 15 % protein om dom får för mycket av den varan. Möjligen kan det finnas undantag, men jag tvivlar på det.

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 apr-11 kl 13:31 »
Jag räknar sällan med att man ger för mycket foder.. :) Speciellt med dagens foderpriser som närmar sig 3 kronor för vanligt helfoder, så får mina allt hålla sig till foderkurvan..för att i görligaste mån minska förlusterna. Aldrig mer än 2,8 kg till en vuxen gris.

Ronny

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 09 apr-11 kl 13:51 »
Du lever i din egen värld Existens! De flesta som håller linderödare gör det inte med din krassa ekonomiska syn. Överutfodring av våra husdjur inklusive linderödsgrisar är ett vanligt i-landsproblem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser