Jag har ett litet tupp-problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.
Har i mitt hönshus 16 hönor och 3 tuppar, eller ja 4 är de väl egentligen om man räknar med den lilla silkestuppen.
De tre stora tupparna är en Brahma, en Isbar och en Faverolle i ungefär samma ålder.
Det har gått jättebra hela tiden och det har aldrig varit något bråk. Sen helt plötsligt så kommer jag in i hönshuset och hittar Faverolletuppen liggandes i ett hörn helt blodig. Brahmatuppen ser ut att vara förövaren i detta fall eftersom han är blodig på näbben och har blodskvätt i fjädrarna.
Faverolletuppen tas om hand och skadorna är inte direkt så illa som de ser ut egentligen. Han har blivit skallig, men blodet kommer från sår på kammen. Han är dock mycket medtagen och flyttas till eget boende.
Jag tvingas slakta Brahman av andra helt anledningar och Faverollen går fortfarande utanför hönshuset och verkar piggna på sig allt eftersom.
Nu till problemet. Nu går Isbartuppen och "dansar" för Faverollen och ger sig på honom så fort han får chansen. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Finns det nått man kan göra för att de ska komma överens igen? Antar att Isbartuppen nu vill visa vem som bestämmer, men kommer han någonsin att ge sig?
Har fortfarande Faverollen utanför hönshuset tills han är någorlunda återställd och inte blöder så mycket längre, men tupparna kan se varandra genom nätet och om jag glömmer att stänga dörren några sekunder så är Isbaren där och ska slåss.
Jag vill ju gärna låta dem göra upp, men inte om Isbaren har ihjäl Faverollen. Det känns inte snällt. Är det bättra att låta såren läka lite innan jag försöker få ihop dem igen?