Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jerseyko eller Dexter  (läst 17331 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
SV: Jerseyko eller Dexter
« Svar #20 skrivet: 16 jan-11 kl 22:49 »
Vi köpte våra fjällnära, då kalvar, i Varberg så d e ju inte så långt ner t södra Halland. Nog lättare än att dra t Danmark.
Små å trevliga och håller undan på markerna bra.
Jerseyn ä ju döläcker å vill ha en sån men som skrivets om, den e nog inte lika frisk å tålig som en naturko, dvs fjällnäran.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #21 skrivet: 16 jan-11 kl 23:56 »
Nej.  Siffrorna är på vuxna djur 124cm och källan är Dansk Jerseyförening.
Adult wither height females (average, cm): 124

Just dina kor måste varit extremt stora.
Eftersom dom då skulle varit lika höga som SLB/Holsteinkorna. o.O

Ja det var 1997 år siffror. 2009 var förstekalvarna i danmark i genomsnitt 127cm i korshöjd och ett optimum på mellan 125-133cm.

Just mina kor härstammade ifrån nordens äldsta Jerseybesättning så att jag tror nog de var representativa för rasen.

Holsteinförstakalvarna i sverige är 145 cm i genomsnitt så de svarta korna du sett måste varit extermt små :o
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Korshöjd
« Svar #22 skrivet: 17 jan-11 kl 00:10 »
Nej det var inte kor jag sett, utan en medelhöjds uppgift.

En ras består ju inte av bara 1.a kalvare utan 2,3,4,5,6,7,8 kalvare också.
I en undersökning av SLB så var medelhöjden 146 cm.

« Senast ändrad: 17 jan-11 kl 16:41 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

EmblaAsk

« Svar #23 skrivet: 17 jan-11 kl 14:30 »
Om man inte är så noga med att dens kall vara renrasig, så är ju korsningnar generellt friska och trevliga djur. Själv kan jag tänka mig att en SRB/Jersy blir en bra hushållsko som förmodligen kommer att producera på ganska bra. Jersyn håller uppe fetthalten och nere storleken, medans SRB-inslaget gör att även tjurkalvar är säljbara om man inte ska föda upp dom själv.

Ang dom fjällnära så... har dom inte genbanksintyg så ....kan dom väl vara bra hushållskor ändå? Förstår inte hur man kan nobba dom för att dom inte har genbanks intyg och köpa andra raser istället? Det är ju sak samma.....i mina ögon sett.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #24 skrivet: 17 jan-11 kl 16:39 »
Enligt några jerseyfrälsta jag känner är köttet överlägset i smak .

anette i bugared

• -
« Svar #25 skrivet: 17 jan-11 kl 18:11 »
Om man bortser från höjden, hur skiljer sig dessa bägge raser i vikt kontra sin höjd?

Jag har för mig att Jerseyn är mycket mer finlemmad än Dextern. Nu har jag inte sett alltför många av de bägge IRL så jag kan bara uttala mig om de individer jag sett + bilder (som ju inte alltid är överensstämmande med verkligheten) men min uppfattning av Dextern är en stabbig liten ko som ger ett "större" intryck än Jerseyn.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #26 skrivet: 17 jan-11 kl 22:38 »
Nej det var inte kor jag sett, utan en medelhöjds uppgift.

En ras består ju inte av bara 1.a kalvare utan 2,3,4,5,6,7,8 kalvare också.
I en undersökning av SLB så var medelhöjden 146 cm.

Jersey och Holsteinkor är inte färdigvuxna förrän vid 6 år ålder. De fortsätter växa på höjden efter de mätts in som förstekalvare.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Korshöjd
« Svar #27 skrivet: 18 jan-11 kl 12:18 »
Japp och medelhöjden är då 146cm.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 20 jan-11 kl 12:08 »
Men Dexter har ju funnits här i sverige några år och det finns väl runt ett 60 tal? djur i sverige nu?
Sista CDB uppgiften på Dexter jag sett 2009 så var det 54 hondjur och 26 tjurar.
Rasen har alltså minskat i antal varje år sedan 2004.

Om man bortser från höjden, hur skiljer sig dessa bägge raser i vikt kontra sin höjd?
Dextern 300-350kg  Jerseyn 350-450kg
« Senast ändrad: 25 jan-11 kl 12:03 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

anette i bugared

• -
« Svar #29 skrivet: 20 jan-11 kl 16:09 »

Dextern 300-350kg  Jerseyn 350-450kg
Det gör ju inte Dextern till nån liten ko då, "bara" lägre än genomsnittet. De jag såg hade lite av "bulldoozers" över sig, både till utseendet och till sättet.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

esten

• -
« Svar #30 skrivet: 20 jan-11 kl 16:28 »
Vad du har sett på bilderna är orginaldexter , de får inte tas in till Sverige pga att de bär på anlag för bulldoggskalvar , dvs var fjärde kalv är en missbildad bulldoggskalv som föds dödfödd
Här har man en dexter som är mer högbent och därför ren från anlaget som ger missbildningen , det följer med kortbentheten .

Dextern är ju också en dual purpose typ alltså ger både kött och mjölk medans jerseyn räknas som ren mjölk ko .

anette i bugared

• -
« Svar #31 skrivet: 30 jan-11 kl 14:43 »
Vad du har sett på bilderna är orginaldexter , de får inte tas in till Sverige pga att de bär på anlag för bulldoggskalvar , dvs var fjärde kalv är en missbildad bulldoggskalv som föds dödfödd
Här har man en dexter som är mer högbent och därför ren från anlaget som ger missbildningen , det följer med kortbentheten .

Dextern är ju också en dual purpose typ alltså ger både kött och mjölk medans jerseyn räknas som ren mjölk ko .
De Dexter jag refererar till har jag sett IRL, riktiga "tjurkossor". Jersey däremot har jag inte mycket IRLerfarenhet av.

jerseko

• Norrbotten
SV: Jerseyko eller dexter
« Svar #32 skrivet: 02 nov-15 kl 19:51 »
Jersey är ju väldigt "söta" med sin långa mörka ögonfransar MEN rasen är inte friskheten själv..
utan har högst andel sjukdommar jamfört med andra raser, tillsammans med SLB.

Jersey har inte bara mest kalvningsförlamning av alla raserna
utan också mest lunginflamation och mest diarreer.
Dom ligger också "dåligt till" när det gäller juverinflamationer och acetonemi.

Vart får du dom uppgifterna ifrån jag har stor kunskap och erfarenhet om jerseykor och dem är då inte någon sjukdomsdrabbad ras snarare tvärtom jerseykon är förmodligen en av de friskaste koraserna i sverige. Vidare så har jerseykorn ett fantastiskt temperament och är allmänt mycket trevliga dem är som gjorda för att  vara sällskapskor  och sedan har jerseykorna också värdens godaste mjölk.

Om jag skulle välj så skulle jag välja jerseykor.

Dexterkor har lite sämre temperament än jersey och detsamma gäller för fjällkor och övriga allmogekor som kan vara lite bråkiga.

Jerseykorna är även bra styvmödrar och fungerar tack vare sin proteinrika och feta mjölk bra som amko.

En jerseykviga kostar mellan 8000 och 9000 kr

kurt

« Svar #33 skrivet: 03 nov-15 kl 03:12 »
Men vilken överblick har du över Sveriges alla kor?

"Kalvningsförlamning ...... Frekvensen av sjukdomstillståndet
varierar även mellan raser, en ras som har en betydligt högre förekomst av
kalvningsförlamning är Jerseykon
(Phillips, 2010)."

http://stud.epsilon.slu.se/2688/1/hjortbrandt_l_110622.pdf

Phillips, C. J. C. 2010. Channel Islands breeds; Calcium; Vitamin D; Economic and disease traits;
Effects of transition feeding on lactation In: Principles of cattle production 2nd edition, 53; 140-
142; 151; 62; 167-168. CABI, UK

Och statistik från Sverige (Svensk Jersey (SJB) ):

http://www.scb.se/Statistik/JO/JO1302/2012A01/JO1302_2012A01_SM_JO25SM1301.pdf

Minicool

• -
« Svar #34 skrivet: 08 jan-16 kl 00:16 »
Får säga att 124 låter lågt för alla jersey kor, den jag träffade var nog 140 för Holstein/SLB är ofta 145-150 höga iaf. Jersey är verkligen söta, verkligen och ur snälla men som sagt har de många problem med, tyvärr. Att inte bli dräktig är en av de största problemen och svåra kalvningar. MEN även att hålla sig väldigt beniga även med bra foder när de ger så fett mjölk. Så som den skrev att han tänkte hålla sina kor ute på vintern kan glömma en jersey enligt mig. Tänkte själv detta med en jersey men fick råd från alla håll att har man jersey måste få stå inne när det är kallt annars blir dem magra väldigt fort eller äter dig ur huset med all mat. Så rekomenderar dextern isf eller varför inte en herreford, fjällko, higland cattle eller kanske en mindre SRB som hushålls ko istället?

Nina W

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 08 jan-16 kl 04:56 »
Jag har væxt upp på en gård med jerseykor. Pappa var stolt øver att han børjade med dom redan i børjan av sextiotalet, innan dom blivit særskilt vanliga. Vanliga ær dom inte nu heller, men i Danmark ær dom visst den næst vanligaste korasen. Dom var friska o fina och några av pappas favoriter fick bli 13-14 år gamla men de flesta åkte då dom var under tio år. Det hænde någon enstaka gång att någon fick kalvførlamning och behøvde veterinærhjælp. Innebær att kon blir førlamad strax efter kalvningen och inte kan resa sig. Jag har før mig att vet gav dropp med kalk i.  Tydligen førsøkte man avla bort benægenheten att få kalvførlamning. Dom ær vældigt snælla och tillgivna, vissa var kelsjuka och kom før att bli kliade. Jag ledde kalvarna i grimma och lekte att dom var ponnyer. Dom fick skutta øver hinder och en kviga lærde sig dra en kælke en vinter. Det stæmmer att dom har lætt før att bli magra. Vi hade egen tjur och sællan  problem med dræktighet. Eftersom dom inte ær stora behøver inte tjuren særskilt mycket mat och då lønar det sig att hålla egen tjur. Hær ær ett fint youtube-klipp om Jersey. https://www.youtube.com/watch?v=x9McLgOcYFY. Vi tyckte mjølken var før fet och skummade den och anvænde grædden till sås eller till efterrætten.  Dexter kænner jag inte till så dom kan jag inte uttala mig om.
« Senast ändrad: 08 jan-16 kl 15:55 av Nina W »

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser