Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvåtaktsdieseln?  (läst 5758 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Tvåtaktsdieseln?
« skrivet: 12 jan-11 kl 22:16 »
Tvåtaktsdieseln var inte helt ovanlig som mindre motorer på 50- och 60-talet vad jag förstått, men nuförtiden har jag bara sett dem förekomma som gigantiska marinmotorer och i större lok.
Rent principiellt tycker jag den verkar vara en gyllene förening av det bästa från bensintvåtaktaren, fyrtaktaren och dieselmotorn. Om den inte hade några stora nackdelar borde vi se den i var och varannan personbil nuförtiden så vad är det för fel på konceptet?

Grovt tillfläskat borde en tvåtaktare kunna ge betydligt mer effekt än en fyrtaktare vid en given cylindervolym, kanske nästan dubbelt upp. Med bottendelen (vevhus, vevaxel, kolvar, trycksmorda lager m.m.) från en fyrtaktare och cylindrarna från en tvåtaktare borde det bli helt perfekt för en dieselmotor som ändå blandar bränslet rakt in i förbränningsrummet. Tvåtaktaren måste förstås ha en separat spolpump/kompressor när bottendelen är som hos en fyrtaktare, men effekten för att driva spolningen borde vara ungefär densamma som vid kolv-/vevhusbaserad spolning.

Jag har sett exakt en sådan trecylindrig tvåtaktsdiesel i en gammal väghyvel. Den maskinen hade stått still i en herrans massa år innan den hamnade hos en nostalgiker som fick igång motorn utan annat än en enklare översyn. Helt uselt och känsligt verkar inte konceptet vara.

Den största nackdel jag tycker mig se är att oljeförbrukningen rimligen blir högre än hos en
fyrtaktare p.g.a. cylinderns spolportar och eventuella avgasportar. Det borde också bli högre slitage på kolv, kolvringar och cylindrar.

Varför förser man ofta stora marindieslar med avgasventil? Jag antar det beror på att man får högre kompression än med en fast port som stänger senare än spolportarna under kompressionstakten. Ur slitagehänseende borde det också bli lite snällare.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

• Medelpad
SV: Tvåtaktsdieseln?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-11 kl 22:46 »
Anledning till att man har avgasventil på mer påkostade tvåtaktsdieslar är väl att man kan få effektivare spolning på det sättet - med en given mängd spolluft för varje slag blir det mindre gamla avgaser kvar i cylindern än om man ska släppa ut avgaserna genom en port nånstans långt ned.

Amerikanska Cummins har tillverkat tvåtaktsdieslar för lastbilar i många år, de kanske fortfarande gör det?

Åtminstone de tvåtaktsdieslar som har två motställda kolvar i varje cylinder (t ex engelska och ryska diesellok) har ofta problem med oljeförbrukning - om cylindern står lodrätt är det svårt att hindra den övre kolvens smörjolja från att krypa ner i förbränningsrummet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser