Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktavfall  (läst 6572 gånger)

moppe

Slaktavfall
« skrivet: 12 jan-11 kl 18:29 »
Ni som har fått hämtat slaktavfall, vad har ni betalat för det. Verkar inte som att det är så dyrt.

Maddie

• Uppland
SV: Slaktavfall
« Svar #1 skrivet: 12 jan-11 kl 21:34 »
Här är sidan:    http://www.svensklantbrukstjanst.se/index.php?id=6

Om man skickar det samtidigt som en utslags tacka över 18 månader ( som går gratis) så ska man slippa grund avgiften.
« Senast ändrad: 12 jan-11 kl 21:38 av Maddie »

moppe

« Svar #2 skrivet: 14 jan-11 kl 16:56 »
Har tittat på deras sida men det står att transportörens stoppavgift tillkommer och den kan ju vara hur stor som helst. Jag får ringa och prata med dem, tänkte mest vad ni andra har betalat så man har något att jämföra med.

Just_me

• Småland
« Svar #3 skrivet: 18 jan-11 kl 17:55 »
Av nyfikenhet: Vad består slaktavfallet av?

Tänker på att BARFARE som jag ofta köper "slaktrester", men det kanske är en helt annan sak?

Birgit

« Svar #4 skrivet: 20 jan-11 kl 07:30 »
Slaktavfall här antar jag är avlivade eller självdöda djur? Om de inte är fullproppade med preparat just innan de dog, så är det inget fel att använda till hundmat. Det gör vi alltid ;)

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 20 jan-11 kl 07:59 »
Birgit, nu kapar jag traden lite for att hinna stalla en fraga till dig: slaktavfall ar ju bade mjuka och hard delar av djur, hur bearbetar ni det? Mal ni ner allt eller later ni hundarna gnaga pa kranium och knotor? En tanke jag har haft ar om det gar att torka/behandla slaktavfallet pa nagot satt (annat an att frysa ner det) sa att man kan salja/skanka/forvara sin egenproducerade "hundmat"?

Birgit

« Svar #6 skrivet: 20 jan-11 kl 13:37 »
Vi ger "rubbet" utan skinnen då. De brukar lämna horn och tänder. Som regel delar vi i lagom portionsbitar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 20 jan-11 kl 13:45 »
Har tittat på deras sida men det står att transportörens stoppavgift tillkommer och den kan ju vara hur stor som helst. Jag får ringa och prata med dem,

Hur mycket var stoppavgiften?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hayproducer

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 22 jan-11 kl 00:25 »
Vi ger "rubbet" utan skinnen då. De brukar lämna horn och tänder. Som regel delar vi i lagom portionsbitar.

Hmm, Kan tänka mig att hundarna inte gillar att tugga i sig hudarna, men vad ska man göra av dessa då??
älghudarna saltar man ju och där finns uppköpare, det borde finnas uppköpare för djurhudarna oxå.

Men vad gör Lantbrukstjänst med slaktkroppen ?  maler ned och säljer det som Hund eller mård foder?? ;)

Birgit

« Svar #9 skrivet: 22 jan-11 kl 09:06 »
Förr gjordes det, men efter all smittrisk-hysteri så ska det förbrännas. Oavsett om det är ett benbrott eller dylikt. Ett enormt resursslöseri, enligt mig.
Fina hudar kan berederierna köpa in. Annars får man bereda och sälja själv.

Just_me

• Småland
« Svar #10 skrivet: 22 jan-11 kl 17:59 »
Det finns några större ställen som köper in slaktavfall för att göra till hundmat. Vet en större grossist i Enköping men då har de enbart ekologiskt uppfödda djur.
Men det är säkert värt att kolla upp, låter då f-n så mycket vettigare än att elda upp djuret, om det  nu inte är en massa preparat i dem eller att de dött av någon sjukdom som är smittsam/kan skada.

Vi ger hundarna och katterna allt från djur, förutom hud. Känns mycket bättre än att ge hundfoder och deras avföring är inte alls lika vidrig, hehe.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 22 jan-11 kl 19:57 »
Har man en ko eller ett Får som har ett benbrott, då borde man väl få slakta djuret och äta upp det själv??

Finns det någon begränsning på hur många djur som man får slakta hemma på gården för eget bruk??

Tydligen ska man passa sig för att begära hämtning utöver deras ordinarie turer, kostar 100kr milen ???
Hur många destruktions inlämningsställen har Lantbrukstjänt då??  finns det i Dalarna tex??

Lantbrukstjänst säte ligger tydligen i södra Sverige, Deras bokslut och aktieutdelning kan man ju inte klaga på om man vore aktieägare.

signe

« Svar #12 skrivet: 22 jan-11 kl 20:16 »
Citera
Om man skickar det samtidigt som en utslags tacka över 18 månader ( som går gratis) så ska man slippa grund avgiften.

Ja så är det. Vi betalade 72:- tror jag i höstas men det var utan stoppavgift.

Birgit

« Svar #13 skrivet: 23 jan-11 kl 08:58 »
Angående att slakta djur själv, så ska det vara en rimlig konsumtion för den egna familjen.

Äter man mycket kött så gör man ::) Och korv är ju gott. Dessutom ska man ha lite hundar (som äter resterna). Då kommer man ifrån slaktavfallet.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #14 skrivet: 23 jan-11 kl 09:18 »
Kan man inte ge slaktavfallet till höns?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 23 jan-11 kl 23:30 »
Har man en ko eller ett Får som har ett benbrott, då borde man väl få slakta djuret och äta upp det själv??

Finns det någon begränsning på hur många djur som man får slakta hemma på gården för eget bruk??

Tydligen ska man passa sig för att begära hämtning utöver deras ordinarie turer, kostar 100kr milen ???
Hur många destruktions inlämningsställen har Lantbrukstjänt då??  finns det i Dalarna tex??

Lantbrukstjänst säte ligger tydligen i södra Sverige, Deras bokslut och aktieutdelning kan man ju inte klaga på om man vore aktieägare.
såg att du var från Jämtland och närmsta anläggning för din del borde vara Karlskoga..
SG Nödslakt ifrån Gustafs/Dalarna kör sina lass dit vad jag förstått..

Birgit

« Svar #16 skrivet: 24 jan-11 kl 10:18 »
Citera
Kan man inte ge slaktavfallet till höns?
Inte om man säljer ägg och annat från dem. Man får egentligen inte ge annars heller, men vet att en del gör det och är det bara för egen konsumtion bör man få bestämma själv.

De som köper upp slaktavfall till hundfoder, de köper rimligen bara besiktigat slaktavfall från godkända slakterier. Annars är det inte tillåtet ens som hundfoder, mer än till egna djur.

signe

« Svar #17 skrivet: 24 jan-11 kl 18:22 »
Nej i Jämtland är det Lits djurservice, om du inte bor i de delar där undantag gäller, se kartan.
http://www.svensklantbrukstjanst.se/index.php?id=7

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser