Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför blir kopparmaranerna helsvarta?  (läst 3411 gånger)

ancoblom

• Västergötland
Varför blir kopparmaranerna helsvarta?
« skrivet: 09 jan-11 kl 19:59 »
Jag undrar varför kopparmaraner blir svarta och saknar guldkrage? Är det någon som vet?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Varför blir kopparmaranerna helsvarta?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-11 kl 07:48 »
Har du vuxna djur som har haft kopparkrage som försvunnit efter ruggning eller har du fått kycklingar efter koppardjur som har blivit helt svarta??

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ancoblom

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 jan-11 kl 21:02 »
Det är kycklingar efter kopparmaran med guldkrage. När de är små så har de en vit fjäder i vingen och blir som vuxna helsvarta.

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 jan-11 kl 22:42 »
Jag trodde i min enfald att jag visste en del om rashöns och olika färger, men jag måste erkänna att detta är ett mysterium. Vad är "koppar" överhuvudtaget? Är det helt vanlig vildfärg som slår igenom - eller?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

rackarns

• Närke
« Svar #4 skrivet: 11 jan-11 kl 12:06 »
Det är kycklingar efter kopparmaran med guldkrage. När de är små så har de en vit fjäder i vingen och blir som vuxna helsvarta.
den vita vingen är fullt normalt. Varför de inte får någon kopparkrage vet jag däremot inte.

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #5 skrivet: 11 jan-11 kl 16:07 »
Konstigt är det....jag fick också kopparfärgade maraner som endast hade en liten krage av koppar. Mest svarta var dom ju....om man bara parar svart-svart-svart-svart så kommer en del djur få brunt i halskragen men här är det ju tvärtom???

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 11 jan-11 kl 19:34 »
Är koppar verkligen en stabil teckning? Det låter inte riktigt så. Jag tycker att det påminner om mina egna korsningsförsök att framställa silver eller björkfärg på mina ljus colombia sussex. Försökte i flera generationer, det blev enstaka djur med fin silverkrage  men de flesta helt eller nästan helt svarta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 11 jan-11 kl 20:19 »
Här kommer en fundering från mig om orsaken.  Att det dyker upp svarta djur är inte så konstig  men svårt att förklara  ::) Jag inte avlat på denna färg så jag har ingen personlig erfarenhet men här kommer en sammanfattning av vad jag har läst mig till.

Färgen på Svart Koppar Maran (SKM)  har den genetiska uppsättningen
s/s(guld), Ar/Ar (autosomal röd), Mh/Mh (mahogny), Ml/Ml(melanotic, svart förstärkare), och sedan antingen Er/Er (björk) eller E/E(svart) naturligtvis kan det förekomma individer med E/Er också.

Dessa gener samverkar på ett ganska avancerat sätt och utöver dessa gener finns det förmodligen modifierande gener so ytterligare förstärker eller försvagar genernas genomslag.

En SKM  som har Er/Er som grund är det vanligaste och det djur som är lättast att få bra utbredning på kopparfärgen på halsen. Risken med att ha Er som bas är att framförallt tupparna kan få för mycket kopparfärg (egentligen mahogny) på bröstet vilket inte är önskvärt.
Har man E/E som grund får man inget kopparmönster på tuppens bröst och teckningen på halsen kan bli något diffusare. Man kan dock få fram lika bra teckning som med Er/Er.

Mh har inkomplett genomslag och kan därför på vissa fall få ett sämre genomslag. Dvs utbredningen av den röda färgen minskar trots att djuret bär anlaget.
Ml som är en svart förstärkare jobbar ju för fullständig utbredning av svart och får därför större genomslag om Mh står tillbaka.

Med det i bagaget tror jag att det är möjligt att det dyker upp djur med dålig kopparfärg efter normalt tecknade föräldradjur. Vill man avla för bra färg bör man kanske inte avla vidare på de djuren då risken naturligtvis kan öka för att man får fler felfärgade djur.

En annan orsak kan naturligtvis vara att man har fått in mh  istället för Mh så att man har djur med genuppsättningen Mh/mh i sin population. Då Mh är dominant kommer djur som är Mh/mh se lika dana ut som Mh/Mh. Man kommer dock kunna få ett utfall i nästa generation som har mh/mh dvs inte bär Mahognygenen alls. Dessa djur blir helt svarta.

Låter förmodligen som ren grekiska för många men kontentan är att man kan få helsvarta djur efter korrekt färgade föräldrar. Det är dock lämpligt att undvika vidare avel på dessa.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

_olfi_

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 11 jan-11 kl 20:27 »
Jag tycker att det påminner om mina egna korsningsförsök att framställa silver eller björkfärg på mina ljus colombia sussex. Försökte i flera generationer, det blev enstaka djur med fin silverkrage  men de flesta helt eller nästan helt svarta.

Blir jag genast lite nyfiken på hur du gick tillväga då? apropå nånting helt annat...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

anders 67

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 11 jan-11 kl 21:07 »
Och kan det inte vara så att när en ras blir populär(som maraner har blivit senaste åren) så kommer massor av djur ut på marknaden som kanske inte skulle varit där,inte rent färgmässigt i allafall ;)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

sonja på slätten

• Halland
« Svar #10 skrivet: 11 jan-11 kl 21:09 »
Första generationen korsade jag en lj.col. sussextupp med en svart australorp höna. Valde den rasen då den har egenskaper som är ganska lika sussex. Därefter parade jag tillbaka på sussex i åtskilliga generationer. De fick snart fin exteriör, jag ställde ut några som även var bra tecknade med goda resultat. Men hela tiden blev de flesta alldeles för svarta, så jag la ner projektet.
Det jag ville få fram var en flock  av enhetlig form och storlek där hälften var ljusa med mörk krage och hälften tvärtom.
Det fanns inga stora silver sussex i Sverige på den tiden, annars hade det förstås varit bättre att skaffa sådana.
Detta som svar till olfi.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser