Här kommer en fundering från mig om orsaken. Att det dyker upp svarta djur är inte så konstig men svårt att förklara

Jag inte avlat på denna färg så jag har ingen personlig erfarenhet men här kommer en sammanfattning av vad jag har läst mig till.
Färgen på Svart Koppar Maran (SKM) har den genetiska uppsättningen
s/s(guld), Ar/Ar (autosomal röd), Mh/Mh (mahogny), Ml/Ml(melanotic, svart förstärkare), och sedan antingen Er/Er (björk) eller E/E(svart) naturligtvis kan det förekomma individer med E/Er också.
Dessa gener samverkar på ett ganska avancerat sätt och utöver dessa gener finns det förmodligen modifierande gener so ytterligare förstärker eller försvagar genernas genomslag.
En SKM som har Er/Er som grund är det vanligaste och det djur som är lättast att få bra utbredning på kopparfärgen på halsen. Risken med att ha Er som bas är att framförallt tupparna kan få för mycket kopparfärg (egentligen mahogny) på bröstet vilket inte är önskvärt.
Har man E/E som grund får man inget kopparmönster på tuppens bröst och teckningen på halsen kan bli något diffusare. Man kan dock få fram lika bra teckning som med Er/Er.
Mh har inkomplett genomslag och kan därför på vissa fall få ett sämre genomslag. Dvs utbredningen av den röda färgen minskar trots att djuret bär anlaget.
Ml som är en svart förstärkare jobbar ju för fullständig utbredning av svart och får därför större genomslag om Mh står tillbaka.
Med det i bagaget tror jag att det är möjligt att det dyker upp djur med dålig kopparfärg efter normalt tecknade föräldradjur. Vill man avla för bra färg bör man kanske inte avla vidare på de djuren då risken naturligtvis kan öka för att man får fler felfärgade djur.
En annan orsak kan naturligtvis vara att man har fått in mh istället för Mh så att man har djur med genuppsättningen Mh/mh i sin population. Då Mh är dominant kommer djur som är Mh/mh se lika dana ut som Mh/Mh. Man kommer dock kunna få ett utfall i nästa generation som har mh/mh dvs inte bär Mahognygenen alls. Dessa djur blir helt svarta.
Låter förmodligen som ren grekiska för många men kontentan är att man kan få helsvarta djur efter korrekt färgade föräldrar. Det är dock lämpligt att undvika vidare avel på dessa.