Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Masanobu Fukuoka, en japansk odlingspionjär  (läst 4322 gånger)

bjärkebo

• lever i min egen takt
    • Västergötland
Masanobu Fukuoka, en japansk odlingspionjär
« skrivet: 09 jan-11 kl 11:50 »
Hej odlingsentuiaster, finns det någon som känner till, eller kanske t.o.m. försöker efterlikna Masanobu Fukuokas sätt att odla. Jag läste lite om honom i en odlartidning för ett antal år sedan, riktigt intressant människa som dog för några år sedan. Jag har försökt att hitta någon svensköversatt bok om eller av honom, men inte lyckats. Om jag förstod hans metod rätt, så överlät han det mesta arbetet med sina odlingar åt naturen. Han plöjde eller grävde inte i jorden, han ytkomposterade, han lät ogräset få växa hej vilt utan att rensa, han lät mycket av grönsakerna få självföröka sig utan mänsklig inblandning, han bedrev samodling och en mängd annat. Jag tror att hans metod kom att kallas, no working farm. Det är väl lite som permakultur antar jag, men ändå inte. Vad jag förstod fick han relativt stora skördar av både grönsaker och säd. Han använde enbart manuell arbetskraft, och han verkade ha en sällsynt behaglig inställning till livet. Det vore väldigt intresant att försöka bygga upp ett odlingssystem som bygger på hans principer. Så om någon eller några på forumet har kunskap om Masanobu Fukuoka, så är jag intresserad att ta del av den.
Om träden kunde tala

morris matte

SV: Masanobu Fukuoka, en japansk odlingspionjär
« Svar #1 skrivet: 15 jan-11 kl 17:20 »
hej, läste en artikel om honom förförra året troligtvis på Fobos:s hemsida. Jag kan dock inte hitta den. Däremot om du googlar på namnet kommer du att få massor dock på engelska.
Hans lärdomar är dock inte fullt ut tillämpliga hos oss då klimatet är ett helt annat. Om jag inte har helt fick han eller kandiderade till en utmärkelse motsvarande Nobelpriset inom biologisk-organisk odling ???.
På större bibliotek finns även Fukuokas böcker.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 15 jan-11 kl 17:43 »
http://www.permaculture.com/node/140
http://www.context.org/ICLIB/IC14/Fukuoka.htm
http://www.onestrawrevolution.net/MasanobuFukuoka.htm
http://organic.com.au/people/masanobufukuoka/

Tror inte den finns på svenska, här är adlibris.se http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=Masanobu+Fukuoka&title=Masanobu+Fukuoka&fromproduct=False

Jag tycker att det är grymt intressant! Jag läste själv nyss igenom länkarna jag länkade, har aldrig hört talas om han förr, men jag måste säga att hans sätt tilltalar mig enormt! Han har ju liksom helt rätt i att den bästa metoden är att bara blanda ihop fröerna, kasta ut dom, se vilken som vinner =). I naturen behövs ingen plöjning och planering, utan varje växt växer där den "vinner".

Hoppas någon här har praktiskt erfarenhet =).

Här är hans böcker på pdf förresten:  http://www.rivendellvillage.org/Natural-Way-Of-Farming-Masanobu-Fukuoka-Green-Philosophy.pdf
http://gyanpedia.in/tft/Resources/books/onestraw.pdf
« Senast ändrad: 15 jan-11 kl 18:01 av skiesabove »
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 15 jan-11 kl 23:24 »
Jag börjar föra lite egna anteckningar och funderingar här, läser One Straw Revolution just nu (den andra boken var tradigare, mer politik mindre om just det praktiska)

Det är fyra principer som ska följas för att lyckas med naturlig odling:
1. Ingen plöjning
2. Ingen kemisk gödsling eller "preparerad" kompost (verkar vara någon sorts arbetsinsats inblandad i komposterandet i japan, något om att blanda kalk och vända och ha sig)
3. Inget ogräsrensande med kemi eller harvande, grävande, plöjande etc (tillåtet att klippa ner/plocka lite i ogräset)
4. Inget beroende av kemikalier (stimulera en balans med insekter, främja grödornas egen motståndskraft mot sjukdomar)

Han använder sig av en biårlig växtrotation, dvs odlar säd på vintern och ris på sommaren på samma fält. Det är här jag blir fundersam över hur vi ska översätta det till norra Sverige. För jag tror inte att man har tid med två skördar på samma år, snön ligger ju kvar halva maj och kommer tillbaka halvvägs in i oktober. Då kanske man får köra vartannat år?

Råg/havre och... något annat... gröngödsling/vallblandning kanske?

För att så effektivt så rullar han in utsädet i lerpellets, strör ut dom direkt över stubben, lägger sen tillbaks all halm från förra skörden över.  Om man vill ha en del av halmen till djuren antar jag att man får återföra lika många kilo i gödsel istället. Han sår även gröngödsling på fältet som får växa under dom andra grödorna.

Under fruktträden låter han ogräs och blandade grönsaker växa fritt, sådda på lerpellets-sättet (skyddar fröna från att bli uppätna av fåglar, eftersom man sprider ut dom på marken, inte trycker ner dom i jorden). Fruktträd som är beskärda sen tidigare måste fortsätta beskäras milt, men de som man själv driver upp får växa fritt. Han planterar en blandning av träd, akacia för vindskydd och gröngödsling runtom och fruktträd i mitten. Under fruktträden grönsaker, gröngödsling och ogräs.

Grönsaksträdgården kan skötas på traditionellt sätt där näringen återförs antingen av blast, hushållskompost och/eller lite djurgödsel, eller genom att strö ut frön i lerpellets lite varstans, såsom under fruktträden. Insektsproblem sköts av frigående höns och ankor och av att för hand plocka bort skadedjuren. Så blandat och skörda inte allt, så att dom kan självså sig inför nästa säsong. En del växter behöver hjälp med att förkultiveras, dom klarar sig inte mot ogräsen annars, men när dom väl etablerat sig kan dom självså. Tomater och gurkor får växa längsmed marken. Ogräs rensas genom att klippas och renset får ligga kvar runt plantorna.
Potatis självsås också om man lämnar kvar lite knölar (men klarar dom frosten undrar norrlänningen?)

Han rekommenderar vitklöver starkt för att gödsla marken och hålla borta ogräsen. Vitklövern behöver bara återplanteras vart 5e år.
« Senast ändrad: 16 jan-11 kl 00:00 av skiesabove »
//Lina

bjärkebo

• lever i min egen takt
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jan-11 kl 21:41 »
Det va roligt att någon hakade på tråden. Det är en riktigt intressant människa, som gick sin egna väg i en tid då jordbruket började bli alltmer mekaniserat och kemikalieberoende. Jag har förstått att han kom fram till mycket av sin kunskap genom att han helt enkelt undvek moment i sitt odlande som stred mot naturens egen kraft. D.v.s. i stället för att tänka, hur blir det om jag gör så istället, så tänkte han, hur blir det om jag låter bli att göra det överhuvudtaget. Odlandet blir ju på så vis betydligt mer arbetsbefriande. Det krävs en del anpassning för att odlingsprincipen skall kunna användas i våra breddgrader, men det är säkert fullt möjligt.  :)
Om träden kunde tala

Kallas gardAnita

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 28 feb-11 kl 12:13 »
Hej!
Jag har träffat honom, bott på hans Happy Hill, arbetat med honom. Fukuoka Massanobu i Japan, nära Matsuyama.
Lärt av honom.
Länge sedan.

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 feb-11 kl 12:25 »
Hej!
Jag har träffat honom, bott på hans Happy Hill, arbetat med honom. Fukuoka Massanobu i Japan, nära Matsuyama.
Lärt av honom.
Länge sedan.
Så spännande, berätta, berätta, berätta :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser