Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamning  (läst 13129 gånger)

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
lamning
« skrivet: 08 jan-11 kl 17:00 »
När jag kom ut i eftermiddags stod det ett lamm jämte sin mamma. Troligen hade hon fått nyss. Jag och min man tycker efterbörden ser ovanligt stor ut så vi är oroliga. Det ser inte ut som efterbörden släpper. Detaljbilder hur det ska se ut efterlyses, hoppas nån har tid att  snabbt  hjälpa oss.

Har hjälp den lille att dia så eftervärkarna ska sätta igång. Är lite orolig att det kan vara mer än efterbörd på väg ut men jag vet inte hur det ska se ut.

Tord_Lj

• Gäst
SV: lamning
« Svar #1 skrivet: 08 jan-11 kl 17:49 »
Vad är det för ras? Har ni lammat för med tackan? Om ja, fick hon ett eller fler lamm då?
Det jag är ute efter är alltså att ni håller koll på om hon har fler lamm som skall ut.
Samtidigt är det viktigt att inte störa, speciellt om det är allmogeras.

Mitt råd är att gå in om hon krystar, inget kommer, och inte reser sig. Titta / känn efter nos och klövar i "utgången". Hjälp till med ett stadigt tag om benen sen dra ut snabbt samtidigt som huvudet "guidas" med andra handen. Viktigt att få igång aningen bums med alla medel tillåtna.
I värsta fall ta tag i bakben och använd centrifugalkraft för att få ut slemmet ur halsen så luftvägarna blir fria. Man får ingen andra chans om lammet legat för länge, inte fått luft och blivit svagt.

Om hon är pigg så låt det vara, efterbörden kan sitta kvar vad jag vet. Riv inte i den, infektioner är faran, bäst att den släpper själv.

Men håll koll ett halvt dygn utan att störa i onödan.
Låt de vara själva så titta till snabbt och bedöm. Sitt inte intill och gosa för det kan göra dem mycket stressade utan att man uppmärksammar det.

Lycka till.
« Senast ändrad: 08 jan-11 kl 17:59 av Ullaredsgården »

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jan-11 kl 19:12 »
Inga krystningar ännu. Efterbörden hänger fortfarande. Hon är pigg och lammet har diat några gånger. Då ska jag alltså titta till henne och lämna henne i fred om hon börjar krysta? Ska känna om jag känner någon mer....

Det är roslagsfår och de brukar oftast bara få en lammunge va jag vet....

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jan-11 kl 19:18 »
Har hon inte krystat sen i eftermiddags och det är roslagsfår hade jag tagit det lugnt vid det här laget. Det blir ett lamm och inge mer kan man nog utgå från nu.

Mår alla bra så låt det vara och ta bort efterbörden i morgon bitti, om den är kvar.
Är den borta så leta i bädden och ta bort den, skall inte vara kvar i halmen.

Stör tacka så lite som möjligt i hennes mamma roll, även om det är svårt.

Det är nog bland det mest fantastiska att se; ett allmogefår som ger födsel till nytt liv i alldeles egen regi. Ett naturens under.

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jan-11 kl 20:02 »
Var ute nu och jag hoppas att det är bara efterbörd som hänger och inget framfall.  Inga krystningar och mamma har ätit och lammet diat.
« Senast ändrad: 08 jan-11 kl 21:33 av sallyomolly »

Bellaman

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 08 jan-11 kl 20:50 »
Efterbörd är ju bara lösa hinnor medan framfall är ju en utochinvänd livmoder med tjock vägg - blir mycket tyngre som en stor "köttklump" med kotelydonerna som runda upphöjningar. Det borde du enkelt se skillnad på. Det låter som om efterbörden nästan är helt ute tycker jag.

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 jan-11 kl 20:58 »
Enkelt och enkelt....nu blir jag orolig, tänk om det är så att det är livmodern som är ut och in, stort ser det ut. Vad händer om det är så att vet. får ta bort livmodern? Kan hon klara sig och sitt lamm ändå????

Bellaman

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 08 jan-11 kl 21:07 »
Nej, veterinären masserar tillbaka livmodern. Har du ingen bild?

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 jan-11 kl 21:27 »
Har pratat med vet nu. Det var för sent redan när vi upptäckte henne sa han. Allt hängde nästan ut och färgen på livmodern nästan gått åt svart på ytan.
Fick rekommendation att avliva.  :'(

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #9 skrivet: 08 jan-11 kl 21:30 »
Jag lägger in bilden på en efterbörd av min Åsenfår som jag fotade förra året i jan. Kanske kan det hjälpa lite när du titta på din tacka?
Jag hade precise som du en tacka med kvarhängde efterbörd första året med fåren. Som du var jag livrädd att det skulle kuna vara framfall. Har heller alldrig sett framfall. Är det nogon som har bilder på det?
Har du en digital camera och kan göra en bild? Det går ofta bra att maila bilder till Fårhälsovården eller till distriksvet.

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 jan-11 kl 21:33 »
Jag har tagit en bild men just nu är jag så  ledsen för min tacka så jag orkar inte mer ikväll, precis avlivad är hon nu. Bara en tacka kvar som ska lamma snart. Får väl hoppas det blir ett tacklamm.
« Senast ändrad: 08 jan-11 kl 21:35 av sallyomolly »

Bellaman

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 08 jan-11 kl 21:40 »
Stackars er! Jag vill inte strö salt i sår men du sa ju att tackan var pigg? Det går visst att massera in ett livmoderframfall! Det är faktiskt ganska lätt jämfört med ko (bara den inte gått sönder och det blöder massor - men då borde inte din tacka vara så pigg)
Kram från Bellaman

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #12 skrivet: 08 jan-11 kl 21:49 »
Beklagar så!'
Men hur gör ni med hennes lamm? Blir det flaskmatat nu då av er?

Kram
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 jan-11 kl 21:53 »
Som jag besktev att livmodern såg ut för vetrinären så sa han att det förmodligen redan var för sent när vi hittade henne. Den hade börjat svartna på ytan, dessutom kunde inte vet komma ikväll. Hon skulle inte lammat än så jag tittar till dem morgon och kväll. Troligtvis fick hon tidigare än vad jag trott enligt vetrinären eftersom färgen på den inte var bra.

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 jan-11 kl 21:54 »
Beklagar så!'
Men hur gör ni med hennes lamm? Blir det flaskmatat nu då av er?

Kram

Vi får se hur natten går, tänker inte låta den lida om den är svag imorgon.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #15 skrivet: 08 jan-11 kl 22:14 »
Har heller alldrig sett framfall. Är det nogon som har bilder på det?

Livmoderframfall
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #16 skrivet: 08 jan-11 kl 22:20 »
Vi får se hur natten går, tänker inte låta den lida om den är svag imorgon.

Lida ??? Om ni matar lammet med flaska ett tag så  kan ju nästa tacka som lammar få adoptera lammet :)
Inte avlivar man en frisk lammunge bara för att mamman dött :(
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 08 jan-11 kl 22:37 »
Livmoderframfall
Gick det där att åtgärda eller var det avlivning?

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 08 jan-11 kl 22:43 »
det går att massera in ett livmoderframfall.det tar tid,man får vara försiktig så att man inte har sönder det.
hälla i massa vatten ,ha tackan högt med rumpan.sätta in en framfallsbygel,kan komma ut igen.
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #19 skrivet: 08 jan-11 kl 22:50 »
det går att massera in ett livmoderframfall.det tar tid,man får vara försiktig så att man inte har sönder det.
hälla i massa vatten ,ha tackan högt med rumpan.sätta in en framfallsbygel,kan komma ut igen.

Nu e de ju tyvärr så att trådstartaren enligt vet.rådgivning har avlivat tackan  :'(

Så det vore nog schysst om vi nu inte här hävdar att det går att åtgärda...
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser