Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anna med avslagen näbb!Hon finns inte mer.  (läst 21041 gånger)

gernsö

• Skåne
SV: Avslagen näbb!!! Bara att ta bort? :(
« Svar #40 skrivet: 09 jan-11 kl 21:54 »
så skönt att höra.
jag bor en bra bit bort, men behöver du något så säg till.......
kram
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #41 skrivet: 10 jan-11 kl 16:21 »
Samma l¨ge som igår. Ikväll när barnen sover ska jag tvätta/smörja/lösa upp ena sårskorpan då den sitter konstigt till. Dock inte den på näbben. Hon äter, pratar och är hur trevlig som helst. Hon ska få komma ut och gå runt lite på platsmattan i köket (resten är trågolv och där vill jag inte ha hönsskit) ikväll en stund när katterna är på nedervåningen och barnen lagt sig.

Gernsö du bor itne så långt bort från mig. Med skånska mått mätt så kanske men med Uppländska mått bor du inte så långt bort och med norrlänska mått bor du ju nästan nästgårds. :) Vi har faktiskt träffats en gång för ett och ett halvt år sedan, du kommer inte ihåg mig men jag kommer ihåg dig och din man. Svårt att glömma någon som blöder från huvudet.  ;) Röstångamarknad.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #42 skrivet: 10 jan-11 kl 16:30 »

Citera
Gernsö du bor itne så långt bort från mig. Med skånska mått mätt så kanske men med Uppländska mått bor du inte så långt bort och med norrlänska mått bor du ju nästan nästgårds. :)

Jag fatta noll! ;D ;D ;D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 10 jan-11 kl 16:53 »
ha ha ha, oh shit..... så du var en av dem som var på marknaden då klanten small huvudet i  bakluckan och fick silvertejp på hela huvudet...... ja den gick nog till historian......

glad att höra att hönan mår så bra nu.... ska nog ordna sig.....
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #44 skrivet: 10 jan-11 kl 17:19 »
Jag fatta noll! ;D ;D ;D

Jo i skåne är allt som tar mer än 30 minuter med bil långt.  :D I uppsala så är det ju mer så att om det tar runt en timme så är det inte allt för långt bort. I Norrland är allt under tre timmar nästgårds och inget avstånd alls.  ;)

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #45 skrivet: 10 jan-11 kl 17:22 »
ha ha ha, oh shit..... så du var en av dem som var på marknaden då klanten small huvudet i  bakluckan och fick silvertejp på hela huvudet...... ja den gick nog till historian......

glad att höra att hönan mår så bra nu.... ska nog ordna sig.....

Jupps det var jag. En av de som funderade om han inte borde åka och sy också.  ;) Fast med min läkarskräck har jag full förståelse för att han inte åkte (och jag säger det nu så ingen skrattar åt mig sen - jag hade kunnat göra samma sak!  ;) )

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #46 skrivet: 10 jan-11 kl 17:31 »
Jo i skåne är allt som tar mer än 30 minuter med bil långt.  :D I uppsala så är det ju mer så att om det tar runt en timme så är det inte allt för långt bort. I Norrland är allt under tre timmar nästgårds och inget avstånd alls.  ;)

Aha, stämmer nog rätt bra (en upplänning som tycker att 1 timme är ju inte mycket alls)! ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #47 skrivet: 10 jan-11 kl 19:12 »
Jag fatta noll! ;D ;D ;D

du är väl en stockholmare??  ;D ;D ;D
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #48 skrivet: 10 jan-11 kl 19:36 »
du är väl en stockholmare??  ;D ;D ;D

Nej. :P Aldrig bott närmare än minst 12 mil ifrån stockholm (dvs, runt de trakterna jag bor nu ::) har hållit mig på samma plan hela livet likaså min mamma) och skulle aldrig överleva i en stad, går ju vilse i Uppsala till och med. ::)  :-[ Och tog jättemånga gånger för mig att lära mig att hitta från katrineholm C hem till Emils mammas hus fast det egentligen är en skitsimpel väg nu när jag vet.  :-[ Men min pappa är född i stockholm. ;D

gernsö

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 10 jan-11 kl 20:03 »
Jo jag håller med, min första komentar var att vi skulle åka till sjukan och sy, men han vägrade, seg som han är. en som stod bredvidfixade fram silvertejp och en annan ( alternativare) klistrade ihop skiten..... ( tackar=))  han tyckte att vi hade packat upp så många fjäderfä den dagen att det kändes dumt att åka i väg med dem igen och sen sitta på akuten hela dagen...... tror egentligen att han ville ha ett ärr till på huvudet, han verkar sammla på dem.
och visst vi sålde för över 4000 kr den dagen så  jag klagade inte........

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #50 skrivet: 10 jan-11 kl 20:33 »
Nej. :P Aldrig bott närmare än minst 12 mil ifrån stockholm (dvs, runt de trakterna jag bor nu ::) har hållit mig på samma plan hela livet likaså min mamma) och skulle aldrig överleva i en stad, går ju vilse i Uppsala till och med. ::)  :-[ Och tog jättemånga gånger för mig att lära mig att hitta från katrineholm C hem till Emils mammas hus fast det egentligen är en skitsimpel väg nu när jag vet.  :-[ Men min pappa är född i stockholm. ;D

hej,

i apologise for the unintended insult....   ;D ;D ;D ;D ;D

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #51 skrivet: 11 jan-11 kl 19:25 »
Idag så har hon öppnat det mest slagna ögat igen.  :) Igår så trippade hon runt på köksgolvet och när jaag gick därifrån så följde hon efter lite försiktigt (vi har ganska stort och ganska öppna golvytor). Talade klart och tydligt om att katter inte var något hon ville ha som sällskap. :)

Alba

• Södermanland
« Svar #52 skrivet: 11 jan-11 kl 21:02 »
Härligt! Det låter som att hon inte fått bestående men av trauma mot huvudet i alla fall! Hur är det med näbben? Verkar den stabil?

/ Alba

Ps Gernsö: "rolig" bild på ytterligare ett användningsområde för silvertejp, som min sambo vill använda till allt. Han tyckte dock det såg otäckt ut ;-)!
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #53 skrivet: 11 jan-11 kl 22:25 »
Näbben vet jag inte rikgtigt hur det är ställt med. Hon använder den och pickar så som hönor gör. Putsar fjädrarna och det verkar inte vara några problem. Den ser sne ut på något sätt och nu när ruvona trillar av så får vi väl se hur den ser ut. JAg är rädd för att den ska sitta totalt fel. Hål i den eller nåt. Fast det löser sig väl på nätt sätt, hoppas jag.  :-\

gernsö

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 11 jan-11 kl 22:38 »
Skönt att höra att det går framåt......

Alba- tja det var ett par cm och en halv cm djupt så ja otäckt och så..... men han var så envis.....
och ja silvertejp funkar till nästan allt. han är levande bevis.... kanske ska man försöka sälja in  det i sjukvården...... ha ha ha

Alba

• Södermanland
« Svar #55 skrivet: 11 jan-11 kl 22:50 »
Näbben vet jag inte rikgtigt hur det är ställt med. Hon använder den och pickar så som hönor gör. Putsar fjädrarna och det verkar inte vara några problem. Den ser sne ut på något sätt och nu när ruvona trillar av så får vi väl se hur den ser ut. JAg är rädd för att den ska sitta totalt fel. Hål i den eller nåt. Fast det löser sig väl på nätt sätt, hoppas jag.  :-\
Men att hon använder den är hoppingivande! När du först beskrev skadan lät det som att hon omöjligt skulle kunna äta själv. Att hon kan det underlättar tillfrisknandet enormt, förutsatt att inga komplikationer tillstöter. När svullnader och torkat blod och sånt försvinner kan du lättare se hur läget är. Eftersom hon är ett tamt djur kan hon ju också leva med ett visst handikapp om det skulle bli så.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #56 skrivet: 12 jan-11 kl 16:40 »
Jag trodde inte att hon skulle kunna använda näbben på det sättet hon gör. Så jag är glad.

gernsö

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 18 jan-11 kl 11:12 »
Hur går det med hönan, berätta.....

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #58 skrivet: 18 jan-11 kl 14:03 »
Hur går det med hönan, berätta.....
Jo det går bra. Hittills iallafall. Näbben är sne och sitter inte helt fast. Rovor är kvar så det kanske bara är de som håller fast näbben, jag vet inte riktigt. Hon äter och dricker och pratar med alla som pratar med henne.
Hon hade ett sår över ögat som när det var nästan läkt började hon fnatta på det mest hela tiden. Till och med katterna reagerade på ljudet då hon satte igång med sin lilla fot och gick på i full fart. Det kliade nog rejält. Hon har kliat upp det såret några gånger men det blir längre och längre mellan gångerna så jag tror inte att det är några problem.
Hon har hittat ett ställe på mitt köksgolv som hon gärna lägger sig på. Hon vill ha fri sikt åt alla håll och inga katter får ligga i närheten för då kan hon inte riktigt koppla av.   

Alba

• Södermanland
« Svar #59 skrivet: 18 jan-11 kl 14:34 »
Det kan hjälpa att hålla sårskorpor mjuka, genom att använda lämplig salva. Mot klåda alltså. Men i ansiktet och särskilt nära ögonen, måste man i så fall välja en som inte kan irritera om den hamnar fel. Verkar ögat ok?

Det låter inte som att näbben växer fast. Återstår att se om den kan växa ut. Jag har ingen aning. Men hon har väl så pass mycket kvar att hon har någon slags stump på övernäbben om den avslagna biten faller av så småningom?

Tog emot en knölsvan en gång som efter en krock med en bro hade spräckt hela övernäbben i två delar. Veterinären sydde på insidan och utsidan, en svan har mjukare näbb än en höna. Det läkte, men en flik hade fallit bort, och den delen växte aldrig ut igen. Det fattades alltid en bit. Det var inget som hindrade att vi släppte honom fri. Han är ringmärkt och syntes i flera år därefter, till synes oberörd av den gamla skadan.

Djur har ofta större anpassningsförmåga än man kan tro, och tamdjur kan ju dessutom få hjälp av oss om det behövs.

Det låter som att det ska gå bra för gumman trots allt!  :D

/ Alba

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 4 användare
Anders Flix, Ollefund, Aquamaja, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser